نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 آذر 1403 5:34 ب.ظ

نوآوری و چابكی باید در سراسر بانك صنعت و معدن نهادینه شود

۲۵-۹-۱۴۰۰- در آخرين روز برگزاری گردهمایی سراسری مدیران بانک صنعت و معدن در سال جاري مطرح شد؛ مدیرعامل این بانك: نوآوری و چابكی باید در سراسر بانك نهادینه شود تا در برآوردن نیاز مشتریان و بهره گیری از فرصت ها همیشه یك گام جلوتر باشیم دكتر حسين مهري در آخرين روز برگزاری گردهمایی سراسری مدیران بانک صنعت و معدن در سال جاري با رويكرد بررسي عملكرد 8 ماهه و هم انديشي در خصوص افق پيش روي اين بانك كه به صورت مجازي برگزار شد، اظهار داشت: فرصت ها و تهدیدها به سرعت ظهور می کنند و باید با چابكي با استفاده از همه ابزارها به ویژه فناوری اطلاعات، مدیریت ریسک و اعتبارسنجی بتوانيم اثربخشی، چابكي و قدرت سازگاری خود را با تغییرات بالا ببریم؛ نوآوری باید در سراسر بانک نهادینه شود تا با شناخت و درک درست از مشتریان و نیازهای آنها در برآوردن اين نيازهاي در حال تحول و خدمت رساني صحيح و به موقع، هميشه يك گام جلوتر باشيم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بانک صنعت و معدن، دكتر مهري در این نشست که روز چهارشنبه بيست و چهارم آذرماه با حضور مدیران ستادی و استانی این بانک به صورت ويدئو كنفرانس برگزار شد، بیان داشت: تحول شبكه بانكي در جهان با شتاب در حال وقوع است و شيوع ويروس كرونا، سازمان ها را به سمتي سوق داد تا از دوركاري استفاده كنند و ديجيتالي شدن و استفاده از اتوماسيون را سرعت ببخشند؛ در همين راستا ما به عنوان يك بانك توسعه اي بايد تا سال 2025 ده مهارت را فرا بگيريم كه شامل تفکر تحلیلی و نوآوری، یادگیری فعالانه و بكارگيري استراتژی های یادگیری، حل مسائل پیچیده، تفکر و تحلیل انتقادی، خلاقیت ، اصالت و ابتکار، رهبری و تأثیر اجتماعی، استفاده، پایش و کنترل فناوری، طراحی و برنامه نویسی فناوری، تاب آوری، تحمل استرس و انعطاف پذیری و استدلال، حل مسئله و ایده پردازی است.
وی با اشاره به اهميت سرمايه گذاري در آموزش مهارت هاي جديد به نيروي انساني افزود: از هر 3 نفرکارآفرین، 2 نفر انتظار دارند که بازگشت سرمایه گذاری برای آموزش مهارت های جدید کارکنان، در همان سال اول محقق شود و اين نشان از لزوم توجه به ارتقاي مهارت هاي سرمايه انساني در بستر دنياي رقابتي و پيشرفته امروز و بهره برداري به موقع از اين توانايي ها دارد.
مديرعامل با اشاره به مأموريت، چشم انداز و ارزش هاي اين بانك عنوان داشت: برنامه راهبردي بانك كه حقيقتاً كار تحقيقاتي و مدون ارزشمندي است با تكيه بر 6 استراتژي مهم تدوين شده و در اختيار همه همكاران قرار دارد و لازم است همه مديران و كارشناسان در اجراي صحيح و جزء به جزء آن تلاش مضاعفي داشته باشند.
دكتر مهري به تشريح اقدامات عملياتي بانك در برنامه راهبردي تا افق 1404 پرداخت و خاطرنشان كرد: براي تدوين اين برنامه همكاران ما در مديريت هاي مختلف در طول سه سال، زحمات زيادي را متحمل شدند و جلسات منظم هفتگي برگزار شد و در نهايت با نظر اعضاي هيأت مديره، كارشناسان بانك و اساتيد دانشگاهي اين برنامه تهيه و تصويب شد.
دكتر مهري در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گزارش عملكرد 8 ماهه و لزوم ارتقاي شاخص هاي عملكردي تصريح کرد: در گشايش اعتبارات اسنادي ريالي، 220 درصد، در مانده سپرده هاي چهارگانه 100 درصد، در ميزان وصولي ها 91 درصد، در پرداخت ها 86 درصد و در صدور ضمانتنامه هاي ريالي 53 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد بوديم كه نشان مي دهد حركت بانك صنعت و معدن رو به جلو بوده و در مسير صحيحي قرار دارد ولي لازم است تلاش خود را در زمينه هايي همچون بهبود نسبت كفايت سرمايه، كاهش تعهدات ارزي و كوتاه تر كردن زمان اجراي طرح ها كه عمدتاً به دليل مشكلات ناشي از تحريم است و وصول مطالبات بانك كه به سبب نوسانات ارزي و پايين بودن هزينه عدم ايفاي تعهدات براي برخي مشتريان ايجاد شده است، بيشتر كنيم.
دكتر مهري یادآور شد: پيشنهاداتي شامل 6 راهكار قابل انجام را براي افزايش سرمايه بانك مطرح نموده ايم كه از سوي همه اعضاي هيأت مديره با جديت در نهادهاي تصميم گيرنده و سياست گذار مانند بانك مركزي مطرح شده و دنبال مي شود.
وي بار ديگر بر لزوم كاهش تعهدات ارزي تأكيد كرده و افزود: در اين راستا، تعیین تکلیف و اتخاذ تصمیم مناسب در مورد بدهکاران بزرگ ارزی و تمرکز بر تصویب تسهیلات ریالی را در دستور كار داريم.
مديرعامل بانك صنعت و معدن همچنين نكات بسيار قابل تأمل و ارزشمندي را خطاب به معاونت توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی، معاونت مالی و بین الملل، معاونت اعتبارات و راهبری شعب، معاونت نظارت، حقوقی و وصول مطالبات، مدیریت مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم، مدیریت رعایت قوانین و مقررات تطبیق، مدیریت حراست، مدیریت حسابرسی داخلی، معاونت برنامه ریزی و فناوری مبني بر لزوم توجه به سند برنامه ریزی نیروی انسانی و چارت جديد، تعامل با مشتریان بزرگ شعبه و کمک به فرایند تجهیز منابع بانک، لزوم ثبت وثایق و اطلاعات تسهیلات، توجه به موضوع وصول مطالبات ارزی و همکاری مناسب و همه جانبه شعب با واحدهای پشتیبانی و مالی ستاد، دریافت فاکتور دیجیتالی، رعایت قوانین و مقررات و نظارت صحیح در پرداخت تسهیلات و تكميل و اجرای پروژه ها، تأكيد بر جامع، کامل و مستند بودن مکاتبات با مراجع بیرونی، توجه به رویه‌های دقیق شناسایی مشتری، نظارت بر رعایت قوانین، ‌مقررات و دستورالعمل ها به منظور حفظ منافع و حسن شهرت بانک، انجام بازدیدهای دوره‌ای از طرح هاي بانك، کنترل روزانه پرگار محرمانه، حصول اطمینان معقول از رعایت قوانین و مقررات لازم الاجرا و اتکاپذیری گزارشگری مالی بيان نمود.
در خلال این نشست، بيژن اسدي معاون نظارت، حقوقي و وصول مطالبات به نمايندگي از اصغر پاك طينت رييس هيأت مديره اين بانك ضمن تقدير از تشريك مساعي مطلوب مديران استاني و رؤساي شعب با مديران ارشد و كارشناسان ستادي، خلاصه اي از مباحث مطرح شده حول محور لزوم توجه به منابع، مصارف، دارايي ها و بدهي هاي بانك، ميزان بالاي تعهدات ارزي و لزوم كاهش پرتفوي ارزي، اهميت جذب منابع جديد و وصول مطالبات، رعايت مصوبات ستاد تسهيل و پاسخگويي جامع و كامل مكاتبات نهادهاي ناظر و مرتبط با بانك، تعامل مناسب كاركنان بانك با كارشناسان دادگستري و مسؤلان استاني و نكاتي در مورد اهليت سنجي متقاضيان تسهيلات و بازپرداخت اعتبارات اسنادي، اصالت مكاتبات و امضاها، اقاله و قوانين جديد آن و مديريت ريسك كه در روز نخست اين گردهمايي گفته شده بود، را بيان نمود.
سپس عبدالرضا ولي الهي معاون اعتبارات و راهبري شعب به نمايندگي از حسين عسكري عضو هيأت مديره اين بانك، موضوعات قابل ملاحظه اي را پيرامون معرفي و ارائه سياست هاي دولت جديد و با توجه به رهنمودهاي رييس جمهوري و وزيران صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و نيز بانك مركزي در خصوص لزوم استقلال بانك مركزي و نحوه نظارت آن بر بانك ها، هدايت منابع به سمت سرمايه گذاريهاي مولد، فروش اموال تمليكي و مازاد، تبصره 18 و سياست هاي اعتباري بانك، تأمين زنجيره ارزش مخصوصاً در صنايع فولاد، پتروشيمي و توليد لوازم خانگي مطرح نمود و در ادامه عنوان داشت: در روز دوم اين گردهمايي، مطالبي نيز در مورد تفكيك مشاغل و احكام پرسنلي، چارت جديد بانك، بازرسي، پولشويي و تطبيق ارايه گرديد.
در ادامه جلسه دكتر علي خورسنديان عضو هيأت مديره بانك، گزارش ها و رئوس موضوعاتي كه در روز سوم اين همايش مطرح شده بود را به سمع و نظر حاضران رساند و اظهار داشت: در سومين روز در مورد تحول ديجيتال، برنامه ريزي و بودجه، امضاي ديجيتال، زيربناهاي قانوني و سلسله مراتب اين نوع امضا، پروژه هاي جديد بانك در حوزه بانكداري ديجيتال، سامانه هاي نوين، حدود و اختيارات شعب، نقش شعب در كاهش هزينه هاي عملياتي بانك، شفافيت بودجه و بودجه مبتني بر عملكرد، توضيحات مبسوطي ارايه شد و از همه كاركنان درخواست كرديم پيشنهادات و نقطه نظرات خود را براي تدوين سياست هاي اعتباري سال 1401 اعلام كنند.
همچنين دكتر علي حيدري معاون مالي و بين الملل به نمايندگي از دكتر علي موحد نژاد عضو هيأت مديره اين بانك به ارايه چكيده اي از مطالب عنوان شده در چهارمين روز اين همايش پرداخت و بيان داشت: جلسه ياد شده با گزارشي در مورد وضعيت بانك ها خصوصاً بانك هاي توسعه اي آغاز شد و بر لزوم تغيير ساختار بانك ها، تمركز بر شركت هاي كوچك و متوسط و پرداخت سرمايه در گردش به آنان، توجه ويژه به بانكداري ديجيتال، تأمين زنجيره ارزش، مديريت بهتر خزانه داري و جلوگيري از خروج منابع، رفع تعهدات ارزي، توجه به قوانين و مقررات و دستورالعمل هاي حسابرسي داخلي، تجهيز منابع، استفاده از ظرفيت هاي بازار سرمايه توسط بانك و لزوم توجه به نسبت كفايت سرمايه و كاهش مطالبات غير جاري و مشكوك الوصول، ثبت دقيق وثايق و اسناد حسابداري و استفاده از سامانه چارگون تأكيد شد.
در اين نشست، عباس خبازي مدير كل مركز حراست اين بانك، نکات ارزشمند و درخور توجهي را در خصوص 3 حوزه حفاظت پرسنلي و بانكي، فناوري و سيستم هاي الكترونيكي و امنيتي عنوان نمود و اظهار داشت: تكميل پرونده هاي پرسنلي و اطلاعات مرتبط با آن را از سال گذشته آغاز نموده ايم كه 80 درصد اين پروژه انجام شده و انتظار داريم تا پايان سال جاري به اتمام برسد؛ وي از همه كاركنان شعب خواست تا با نمايندگان حراست در اين خصوص همكاري كنند.
مدير كل حراست بانك صنعت و معدن تأكيد كرد: تمامي همكاران در مورد تكميل صحيح و دقيق پرسشنامه سفرهاي خارجي، دو هفته قبل از سفر اقدام نمايند.
عباس خبازي همچنين در خصوص اهميت سامانه پرگار محرمانه و مكاتبات طبقه بندي شده و لزوم پاسخگويي به موقع در اين سامانه، استعلام هاي قضايي و توجه به استفاده از حافظه هاي جانبي و درگاه هاي ورود اطلاعات، دوربين ها و … در سيستم هاي بانكي به ويژه در شعب هشدار داد و از همكاران خواست در فواصل دوره اي منظم در اين خصوص بررسي و توجه داشته باشند و اگر درخواستي در مورد تهيه تجهيزات امنيتي و حفاظتي دارند از طريق سامانه ستاد اقدام نمايند.
در ادامه افشين پناهنده مدير امور حوزه مديرعامل و سرپرست روابط عمومي و امور مشتريان اين بانك نيز گزارش مبسوطي در مورد آرشيو الكترونيكي بانك كه از سال 1398 با همكاري مديريت حوزه مديرعامل، امور فناوري اطلاعات و ارتباطات و واحد برنامه ريزي و بودجه آغاز شده است، ارايه نمود و اعلام داشت: از مهرماه سال 98 كه شعب به آرشيو الكترونيكي تجهيز شدند، ورود اطلاعات مناسب بوده است و از همكاران ستادي نيز درخواست داريم نسبت به تكميل اطلاعات مورد نياز توجه لازم را داشته باشند.
وي همچنين از روند واگذاري ها و برگزاري مزايده براي شركت هايي همچون صنايع شيميايي ايران، آتيه دماوند، فولاد بافت و كارگزاري صنعت و معدن خبر داد و گفت: اقدامات براي فروش اموال مازاد و شركت هاي اين بانك با جديت دنبال مي شود.
وي همچنين گزارشي از مجموعه اقدامات انجام شده در مديريت روابط عمومي و امور مشتريان بانك قرائت كرد و عنوان داشت: از اواخر سال گذشته فعاليت هاي مطلوبي براي اطلاع رساني در مورد قانون صدور چك و معرفي سامانه صياد، چاپ عملكرد 8 ساله بانك و برنامه راهبردي افق 1400 تا 1401، نشريه داخلي بانك، اينفوگرافي سياستها و شاخص هاي عملكردي به صورت ماهيانه، خط مشي و منشور اخلاقي، تابلوهاي راهنماي طبقاتي، تقدير از همكاران بازنشسته و تهيه بسته خبري با توجه به نقشه راه غير تورمي وزارت امور اقتصادي و دارايي، تهيه خبر در خصوص سفرهاي استاني رياست جمهوري و اعضاي هيأت دولت و انعكاس گسترده اخبار به انجام رسيده است.
پس از آن حميد محمد ميرزايي مدير هسته گزينش در مورد ضوابط گزينش و اهميت آن مباحث ارزشمندي را مطرح نمود و تأكيد كرد: همانطور كه مي دانيم رييس هيأت گزينش، شخص رييس جمهور است كه نشان از اهميت و حساسيت اين مهم در دستگاه هاي اجرايي كشور دارد.
وي افزود: اقدامات مؤثري در خصوص اصلاح ساختار و ضوابط اجرايي اين بخش داشته ايم و در تلاشيم تا برونسپاري گزينش را به حداقل برسانيم؛ وضعيت استخدامي تعدادي از همكاران شركتي و قراردادي را به رسمي_آزمايشي تغيير داديم و موارد ديگري را در دستور كار داريم.
وي يادآور شد: همچنين از طرق مختلف قوانين مربوط به گزينش و نيازهاي مطالعاتي را در اختيار همكاران قرار داده ايم.
در اين جلسه حسين اميني مدير استاني خراسان جنوبي و رييس شعبه بيرجند مباحثي را در مورد زنجيره تأمين بيان كرد و عليرضا تاجيك رييس شعبه بورس كالاي ايران نيز گزارشي با تكيه بر موضوعات متاورس و صنعت بانكداري مدرن، بورس و ظرفيت هاي آن و فعاليت هاي بانك صنعت و معدن در راستاي بهره برداري از بازار سرمايه عنوان نمود.
گفتني است، بنا بر رويه معمول در اين جلسه نيز مدیران استانی و رؤسای شعب مسايل و موانعي را كه بر سر راه خدمات دهي بهتر پيش روي خود داشتند در جمعي صميمانه با مديرعامل و اعضاي هيأت عامل بيان نمودند كه مورد استقبال دكتر مهري و حاضران در جلسه ياد شده قرار گرفت و براي حل مشكلات آن در اسرع وقت دستور پيگيري مؤكد داده شد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *