نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 مهر 1403 2:00 ق.ظ

تولید ناب از همه حواس استفاده می کند

تولید ناب از همه حواس استفاده می کند

1 جولای 2022-ریک بوهان -رون ژاک

ما مطمئن هستیم که خوانندگان با اصطلاحاتی مانند “گاما راه رفتن” و “رفتن به گامبا” آشنا هستند. تمرین رساندن خود به جایی که کار در حال انجام است و دیدن آنچه در آنجا اتفاق می افتد یک اصل مرکزی مدیریت ناب است.

به تمرین‌کنندگان ناب آموزش داده می‌شود که «برو ببین» تا به درستی درک کنند که فرآیندهای تولید چقدر خوب (یا نه) انجام می‌شوند. ریک به مشتریان می گوید که باید عملیات خود را به گونه ای سازماندهی کنند که هر کسی بتواند در یک نگاه ببیند که آیا فرآیندها تحت کنترل هستند یا نه. رون، در اوایل کارش، یاد گرفت که «برو ببین» به سادگی با «ایستادن در دایره»، که مستلزم ایستادن در یک نقطه بیرون از کف کارگاه بود تا بتواند هر چیزی را که به‌عنوان غیرعادی یا غیرعادی به نظرش می‌رسد، مشاهده کند. با این حال، در دنیای پر داده امروزی، مدیران خود را متقاعد می‌کنند که می‌توانند به سادگی با نگاه کردن به برگه‌های گسترده روی صفحه‌نمایش رایانه‌شان، به خوبی با عملیات هماهنگ شوند. هنگامی که ریک از قابل مشاهده بودن اطلاعات در مورد عملیات در کف کارخانه حمایت می کند، اغلب این پاسخ را دریافت می کند: «خب، این از قبل روی رایانه است. چرا باید آن را روی زمین نیز نمایش دهیم؟»

پاسخ این است که “رفتن به gemba” به مدیر اجازه می دهد تا تمام حواس خود را به کار گیرد. پس رفتن به گامبا نه تنها شامل «برو ببین» بلکه «برو ببین، بشنو، ببوی و لمس کن». البته اعداد در یک صفحه گسترده می توانند اطلاعات خوبی را ارائه دهند. اما آنها ظرافت ها و ظرافت های جریان مواد و کار در کف کارخانه را برجسته نمی کنند. این نوع جمع‌آوری داده مستلزم آن است که مدیران در زمین حضور داشته باشند و از تمام حواس خود استفاده کنند.

سیگنال های تیل

می گویند اولین بار که به یک قطعه موسیقی گوش می دهیم چیزی نمی شنویم. سایه های متمایز یک قطعه موسیقی پیچیده تنها پس از چندین بار گوش دادن به آن آشکار می شود. همین امر در هنگام غوطه ور شدن در صدای ناخوشایند که هر عملیات تولیدی است صادق است.

به عنوان مثال، در بسیاری از عملیات ها از هوای فشرده در سراسر مغازه استفاده می شود. صدای خش خش هوا که به سختی قابل شنیدن است می تواند به یک مدیر اطلاعات زیادی در مورد وضعیت کلی اتصالات هوای دستگاه، خطوط هوایی که خسته، ترک خورده و دیگر قادر به رساندن فشار مناسب به دستگاه ها نیستند، بگوید. یافتن و تعمیر نشتی هوا هزینه های هوای فشرده، هزینه های تعمیر و نگهداری کمپرسور را کاهش می دهد و عملکرد تجهیزات عملیاتی را بهبود می بخشد، بنابراین از مشکلات کیفیت و حتی ضایعات جلوگیری می کند.

صدای جیر جیر، جغجغه و صداهای چرخشی که از ماشین آلات سرچشمه می‌گیرد، می‌تواند پیش‌آزمون مشکلات بلبرینگ، سایش دنده و سایر شرایطی باشد که می‌تواند منجر به توقف برنامه‌ریزی نشده شود. این فقط یک دلیل دیگر است که نشان می دهد چرا پیاده روی در طبقه مغازه به عنوان بخشی از تور gemba شما می تواند و اغلب سیگنال های گویایی در مورد وضعیت و سلامت عملیات آشکار می کند که می تواند با جلوگیری از خرابی های ناخواسته و رویدادهای برنامه ریزی نشده باعث صرفه جویی در هزینه ها شود.

سال‌ها پیش، رون یک فروشگاه بزرگ وکیوم‌ساز پلاستیکی را مدیریت کرد. در طول فرآیند قالب‌گیری، تعداد زیادی دریچه کاهش فشار وجود داشت که باز و بسته می‌شدند. او تنها پس از چندین بار گوش دادن به “موسیقی ماشین” توانست بین صداهای بی شماری که دستگاه تولید می کرد تمایز قائل شود. پس از بسیاری از موارد «رفتن به گامبا»، او می‌توانست بگوید که آیا هر یک از پنج دستگاه شکل‌دهنده خلاء دوار به درستی کار می‌کنند و حتی می‌توانست درباره درست بودن زمان چرخه دستگاه قضاوت کند.

مطالعات نشان می دهد که حس لامسه انسان منحصر به فرد در قلمرو حیوانات است. انگشتان ما به اندازه کافی حساس هستند که یک برآمدگی سطحی به ارتفاع یک میکرون، به قطر یک سلول باکتری را تشخیص دهند. سیستم حسی حرارتی ما نیز بسیار حساس است. ما می توانیم تفاوت دما را فقط چند صدم درجه تشخیص دهیم.

 تشخیص تفاوت ها

همانطور که در سطح کارخانه قدم می زنیم، قرار دادن مرتب دستان خود (البته با خیال راحت) روی تجهیزات، ماشین آلات، تابلوهای برق، جعبه دنده و سطوح دیگر می تواند داده های پایه را ارائه دهد که ممکن است به ما اجازه دهد بعداً تغییرات کوچکی را مشاهده کنیم. تغییر دما به میزان چند درجه یا افزایش جزئی ارتعاش ممکن است مشکلاتی را در مراحل اولیه خود آشکار کند. زمانی که رون متوجه افزایش بسیار جزئی دما و ارتعاش در یک خط انتقال خودکار شد، دچار خرابی یاتاقان در حال توسعه شد. تجزیه و تحلیل بیشتر تأیید کرد که یاتاقان ها، در واقع، بسیار نزدیک به پایان خود بودند و در تغییر بعدی جایگزین شدند. از توقف و ضایعات جلوگیری شد.

شاید به این دلیل که بهترین دوستان حیوان ما، سگ‌های ما، حواس بویایی خوبی دارند، ما عادت کرده‌ایم فکر کنیم که شنوزهای خودمان آنقدرها هم خوب کار نمی‌کنند. این یک اشتباه است. تحقیقات نشان داده است که انسان قادر به تشخیص بیش از یک تریلیون بو مختلف است! به نظر می رسد که ما حتی از سگ ها و خوک ها (مشهور به پوزه تشخیص ترافل) در مورد بوهای خاص بهتر عمل می کنیم.

همه این مزایا از طریق بازدیدهای زیاد از طبقه تولید حاصل می شود. همانطور که اشاره کردیم، حواس ما در تشخیص تفاوت ها استثنایی هستند. شما ممکن است نتوانید زیر و بم خاص یک صدای خاص را تشخیص دهید، اما می‌توانید متوجه شوید که وقتی صدای یک قطعه پس از بارها شنیدن آن کمی تندتر می‌شود. ممکن است نتوانید دمای خاص یک سطح را تشخیص دهید، اما می توانید تشخیص دهید که چه زمانی کمی گرمتر می شود. مشخص کردن منبع بوی خاص ممکن است دشوار باشد، اما همه ما می توانیم تشخیص دهیم که چه زمانی بوی متفاوتی در هوا وجود دارد. حواس قابل توجه ما این امکان را فراهم می کند که مشکلات را زود تشخیص دهیم. نکته کلیدی این است که به طور مکرر وارد محیط عملیاتی شوید و هر زمان که می توانید به طور هدفمند از آن حواس خارق العاده استفاده کنید.

درباره نویسنده

ریک بوهان | اصلی

ریک بوهان، مدیر شرکت Chagrin River Consulting LLC، بیش از 25 سال تجربه در طراحی و اجرای طرح های بهبود عملکرد در بخش های مختلف صنعتی و خدماتی دارد.

بوهان دارای لیسانس هنر در روانشناسی از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل و کارشناسی ارشد علوم در توسعه سازمانی از دانشگاه Case Western Reserve در کلیولند است. او مقالاتی را در National Productivity Review، Quality Progress و ASTD’s Training and Development Journal منتشر کرده است. او همچنین یکی از نویسندگان کتاب People Make the Difference، نسخه ها و نمایه هایی برای عملکرد بالا است.

https://www.industryweek.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *