نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 تیر 1403 11:54 ب.ظ

مار شبیه افعی از آسیا یک شاخه منحصر به فرد در درخت تکاملی خزندگان است

مار شبیه افعی از آسیا یک شاخه منحصر به فرد در درخت تکاملی خزندگان است

27 مه 2024 -توسط دانشگاه هلسینکی-Psammodynastes pulverulentus. اعتبار: راشن جایهان

تاریخچه تکامل افعی ، یک مار آسیایی با سمی خفیف و پراکنده که از افعی های بسیار سمی برای دفاع از خود تقلید می کند، حل شده است. این افعی  نشان دهنده شاخه ای کاملا منحصر به فرد در درخت زندگی مارها است و از این رو به خانواده جدید خود به نام Psammodynastidae اختصاص داده شده است. این مطالعه در Scientific Reports منتشر شده است.

این مار کوچک و پر جنب و جوش به دلیل تاریخچه تکاملی حل نشده اش، مدت هاست که معما را به دانشمندان تکاملی ارائه کرده است. برای حل این معما، محققان توالی های DNA بیش از 4500 ژن و چندین ده اسکن توموگرافی ریز کامپیوتری با وضوح بالا را تجزیه و تحلیل کردند.

افعی‌های فوق بخشی از ابرخانواده Elapoidea هستند، گروه عمده‌ای از مارها که یک پنجم تنوع مارهای جهانی به آن تعلق دارد. تنوع تکاملی در این ابرخانواده تقریباً 50 میلیون سال پیش بسیار سریع اتفاق افتاد. تنوع‌های سریع تکاملی احتمالاً چالش‌برانگیزترین سناریوهای تکاملی هستند. سوناندان داس، محقق ارشد از دانشگاه هلسینکی می‌گوید تا یک متخصص ژنتیک یا زیست‌شناس تکاملی آن را حل کند.

این افعی ها نه تنها شبیه افعی های درختی به نظر می رسند، بلکه مانند آنها عمل می کنند. جالب اینجاست که آنها یک “نیش” تقلبی در جلوی دهان خود دارند که یک شکارچی را فریب می دهد و در هنگام نمایش تهدید با دهان باز فکر می کند که نیش های سمی دارد. با این حال، یک دندان نیش واقعی نیز در پشت فک وجود دارد که سم ضعیفی را حمل می‌کند که فقط روی طعمه مارمولک‌های آنها مؤثر است. ابرخانواده Elapoidea دارای چندین خانواده مار با انواع مختلف سم و نیش است، به عنوان مثال مار کبرا و مامبا.

یکی دیگر از دودمان کاملاً جدید در سطح خانواده، Micrelapidae، در Elapoidea در سال 2023 توسط داس و پروفسور Juha Merilä کشف شد.

داس می‌گوید: کشف یک خانواده جدید از هر جانور مهره‌دار به طرز شگفت‌آوری نادر است، پدیده‌ای که تقریباً در هر قرن یک بار اتفاق می‌افتد. این یک دستاورد مادام العمر برای یک زیست‌شناس تکاملی است. شما به ندرت، یا هرگز، توصیفی از خانواده‌های جدید چاه‌ها را مشاهده می‌کنید.

استنباط موقعیت فیلوژنتیک افعی های مورد نظر، همراه با سایر مارهای الاپوئید، راه را برای درک بسیار بهتری از منشأ و تکامل نیش زهر مار هموار می کند. شاخه های طولانی و منحصر به فرد در فیلوژنی، مانند این  افعی ، دارای درجه بالایی از تمایز تکاملی هستند، شاخصی که توسط زیست شناسان برای اولویت دادن به حفاظت استفاده می شود. از این رو، بازگرداندن افعی یا Psammodynastes به “سلسله” خود نیز در خدمت یک هدف مهم حفاظتی است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *