24 آوریل 2024-جنیفر رمزی
از ژانویه، نمیتوان انکار کرد که شرکت تسلا در ترن هوایی بوده است و گزارش درآمد سهماهه اول آن منعکس کننده آن است. در سه ماهه اول، تسلا 433371 دستگاه خودرو تولید کرد و 386810 دستگاه از آنها را تحویل داد که کمتر از برآوردهای قبلی در سمت تحویل است. وایبهاو تانجا، مدیر مالی، این کاهش را به «فصلی بودن، محیط نامشخص اقتصاد کلان و دلایل دیگر» نسبت داد.
در مقایسه، این شرکت در سه ماهه چهارم سال گذشته 494 هزار و 989 دستگاه خودرو تولید و 484 هزار و 507 دستگاه تحویل داده است. این اعداد نسبت به سال گذشته به ترتیب 2 و 9 درصد کاهش را نشان میدهند و پنجرهای بالقوه برای مشکلات اخیر خودروساز هستند.
اخراج: در 15 آوریل، اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه تسلا به دلیل “تکراری بودن نقش ها و وظایف شغلی در مناطق خاص” تعداد کارکنان خود را 10٪، تقریبا 14000 کارمند، کاهش می دهد. در حالی که این اولین بار نیست که تسلا کارمندان خود را کاهش می دهد (7٪ در سال 2019 و 10٪ از کارکنان حقوق بگیر در سال 2022)، اما به دنبال افزایش نرخ استخدام در چند سال گذشته است.
طبق گفته بلومبرگ، این دور کاهش ها ظاهراً برخی از تیم ها را تا 20 درصد نابود کرد و شامل اخراج کل تیم بازاریابی ایالات متحده است که اخیراً ایجاد شده است، و نزدیک به 2700 کارمند از کارخانه آستین تسلا اخراج خواهند شد. درو باگلینو، معاون پیشرانه و مهندسی برق و روهان پاتل نیز از سمتهای خود در تسلا کنارهگیری کردند. در حالی که پاتل خیلی مشخص نبود، و صرفاً به «تغییرات کلی بزرگ» در شرکت اشاره کرد، برای باگلینو، کهنه سرباز 18 ساله تسلا، زمان آن فرا رسیده بود که به یکی از رسانه ها گفت که در مورد تأثیری که به دست آورده بود، احساس «خوبی» داشت.
برنامه های لغو شده (؟): اوایل ماه آوریل، رویترز گزارشی مبنی بر اینکه تسلا طرح های خود را برای یک خودروی برقی ارزان قیمت که توسط برخی مدل 2 نامیده می شود کنار گذاشته بود. به خودروهای برقی ارزان قیمت چینی که از 10000 دلار شروع می شود. ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت، بعداً در توییتر X گفت که «رویترز (دوباره دروغ میگوید)» و فاش کرد که تسلا رباتاکسی خود را امسال در 8 آگوست رونمایی خواهد کرد.
او و سایر مدیران تسلا در طول گزارش درآمد، مراحل بعدی شرکت را توضیح دادند که بر روی خروج مدلهای جدید از خطوط تولید تمرکز دارد و گفتند که خطآپ آینده را «بهروزرسانی» کردهاند تا راهاندازی مدلهای جدید را قبل از نسخه قبلی تسریع کنند نیمه دوم سال 2025 اعلام شد.
ماسک گفت: «این خودروهای جدید، از جمله مدلهای مقرونبهصرفهتر، از جنبههای پلتفرم نسل بعدی و همچنین جنبههای پلتفرمهای فعلی ما استفاده میکنند و میتوانند در خطوط تولیدی مشابه با خط تولید خودروهای فعلی ما تولید شوند.» .
او همچنین اضافه کرد که جدول زمانی جدید «بیشتر شبیه اوایل سال 2025 خواهد بود، اگر نه اواخر [2024]»، اما وقتی در مورد جدول زمانی سؤال شد، توضیح بیشتری ارائه نکرد، تنها تأکید کرد که جزئیات بیشتر در 8 آگوست با روباتاکسی ارائه خواهد شد.
پیشبینی میشود که این بهروزرسانی، که میتواند به معنای صرف هزینههای کمتر و سرمایهگذاری مؤثر بر ظرفیت تولید فعلی آن باشد، بیش از 50 درصد رشد را در تولید سال 2023 ممکن میسازد.
کاهش سرمایه احتمالی در وضعیت مالی شرکت که در سه ماهه گذشته نیز ضربه خورد، خوب خواهد بود. در سه ماهه نسبت به سه ماهه، درآمد خودرو حدود 20 درصد کاهش یافت و به بیش از 17 میلیارد دلار رسید و 13 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. کل درآمد، که شامل کسب و کار ذخیره انرژی و سایر خدمات تسلا می شود، 9 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. از سوی دیگر، هزینه های عملیاتی با 37 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه به 2.5 میلیارد دلار رسیده است.
تانجا گفت که هزینههای بالاتر عمدتاً به دلیل افزایش تولید مدل 3 در کارخانه فرمونت تسلا و اختلالات در کارخانه برلین آن است که در ماه مارس دچار آتشسوزی مشکوک شد که باعث قطع برق و توقف تولید برای یک هفته شد.
در ادامه، به نظر میرسد که طرح ماسک به شدت به سمت خدمات مستقل متمایل شده است، و ارجاعات متعددی به «حل استقلال» تسلا میکند و هرکسی که معتقد نبود نباید در این شرکت سرمایهگذار باشد.
او گفت: «اما در واقع، روش فکر کردن به تسلا تقریباً به طور کامل بر حسب حل استقلال و توانایی فعال کردن آن استقلال برای یک ناوگان غولپیکر است.
او همچنین وسایل نقلیه غیرخودران را به «اسبسواری و استفاده از تلفن تاشو» تشبیه کرد و گفت که اگر دادههای قطعی مبنی بر ایمنتر بودن خودروهای خودران به دست میآید، خودروهایی که توسط انسان هدایت میشوند مانند «کشتن مردم» هستند.
و از نظر من، این بسیار شبیه آسانسور خواهد بود. آسانسورها قبلاً توسط شخصی با سوئیچ رله اداره می شد. “اما گاهی اوقات، آن مرد خسته یا مست می شد یا فقط اشتباه می کرد و کسی را در وسط بین طبقات می دید. بنابراین، ما فقط یک آسانسور می گیریم و دکمه را فشار می دهیم، به آن فکر نمی کنیم.
قیمت سهام تسلا (Ticker: TSLA) در شش ماه گذشته روند نزولی داشته است و از ژانویه افت های شدید متعددی را تجربه کرده است.
و در آوریل به کمترین میزان خود در یک سال گذشته با 138.80 دلار به ازای هر سهم رسید. این شرکت گزارش داد که پس از پایان معاملات، به ازای هر سهم 144.68 دلار بسته شد و ارزش بازار آن را کمی بیش از 460 میلیارد دلار نشان داد.