نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 10:56 ق.ظ

یک اپلیکیشن مکان های یونان باستان را در هزاران سال پیش نشان می دهد.

توسط درک گاتوپولوس و تئودورا تونگاس

مردی تبلتی را در دست گرفته است که بازسازی مجازی معبد باستانی پارتنون را در تپه آکروپولیس در یونان در روز ، ۱۳ ژوئن ۲۰۲۳ نشان می‌دهد. یونان عضو جدید اما مشتاق تبدیل به فناوری جدید به عنوان راهی برای نمایش بناهای باستانی معروف  و تعمیق دانش بازدیدکنندگان از تاریخ باستان شده است.. آخرین تور مجازی ارائه شده توسط یک برنامه تلفن همراه ارائه شده است که از واقعیت افزوده برای تولید پوشش های دیجیتالی استفاده می کند که به بازدیدکنندگان در آکروپولیس نشان می دهد که سایت و مجسمه های آن در 2500 پیش چگونه به نظر می رسیدند. اعتبار AP Photo/Petros Giannakouris

در این فصل تعطیلات گردشگران آکروپولیس می توانند شاهد حل یکی از داغ ترین بحث های جهان در مورد میراث فرهنگی باشند.

تنها چیزی که آنها نیاز دارند یک گوشی هوشمند است.

بازدیدکنندگان اکنون می‌توانند مکان یونان باستان را با یک روکش دیجیتال که زمانی ظاهر آن را نشان می‌دهد، نزدیک کرده و بزرگنمایی کنند. این شامل مجموعه ای از مجسمه های مرمری است که بیش از 200 سال پیش از پارتنون برداشته شده و اکنون در موزه بریتانیا در لندن به نمایش گذاشته شده است. یونان خواستار بازگرداندن آنها شده است.

در حال حاضر، اپلیکیشنی که توسط وزارت فرهنگ یونان پشتیبانی می‌شود، به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد تا تلفن‌های خود را به سمت معبد پارتنون بگیرند و مجسمه‌هایی که در لندن نگهداری می‌شوند، آن گونه که باستان‌شناسان آن ها را 2500 سال پیش مجسم می کنند، بر روی این بنای تاریخی ظاهر می‌شوند،.

سایر ویژگی‌های کمتر شناخته شده نیز ظاهر می‌شوند: بسیاری از مجسمه‌های آکروپولیس با رنگ‌های خیره‌کننده نقاشی شده بودند. مجسمه ای از الهه آتنا در اتاق اصلی پارتنون نیز بر روی یک حوض کم عمق آب قرار داشت.

شریا پارسوتام چیتناویس، توریستی از لندن، پس از بررسی این برنامه در یک بعد از ظهر گرم در بالای تپه آکروپولیس یونان، محبوب ترین سایت باستان شناسی گفت: «این واقعاً تأثیرگذار است… تنها باری که قبلاً چنین فناوری را دیده‌ام، نزد دندانپزشک بوده است.

او گفت: “من چیز زیادی در مورد (آکروپلیس) نمی دانستم، و باید متقاعد می شدم که به اینجا بیایم. دیدن این اینجا آمدن را جالب تر کرده است – دیدن آن به صورت رنگی.” “من بیشتر یک فرد بصری هستم، بنابراین تعاملی بودن این برنامه  واقعا به من کمک کرد تا آن را درک کنم.”

مرمت مجازی در هر جایی کار می کند و می تواند برخی از بازدیدکنندگان را از راه رفتن سربالایی در جمعیت و انتظار طولانی برای دیدن بناهای یادبود از نزدیک نجات دهد. همچنین ممکن است به کمپین این کشور برای تبدیل کردن شهرهای یونان به مقصدی توریستی در تمام طول سال کمک کند.

گردشگری، که برای اقتصاد یونان حیاتی است، از زمان همه‌گیری کووید-19، حتی زمانی که آتش‌سوزی‌های جنگلی بازدیدکنندگان را از جزیره رودس فراری داده و سایر مناطق را در تابستان امسال تحت تأثیر قرار دادند، بهبود یافته است. بر اساس گزارش بانک یونان، تعداد بازدیدکنندگان ورودی از ژانویه تا جولای با 21.9 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 16.2 میلیون نفر رسیده است. درآمد کمی بیش از 20 درصد افزایش یافته و به 10.3 میلیارد یورو (10.8 میلیارد دلار) رسیده است.

این اپلیکیشن که به اسم پادشاه اساطیری تایتان‌ها «کرونوس» و کلمه یونانی «زمان» نامیده می‌شود، از واقعیت افزوده برای قرار دادن تصور باستانی مکان های تاریخی بر روی صفحه نمایش استفاده می‌کند و با نمای دنیای واقعی در حین قدم زدن شما مطابقت دارد.

AR پس از مدت ها انتظار به دست مصرف کنندگان می رسد و انتظار می رود طیف وسیعی از فعالیت های حرفه ای و اوقات فراغت را تحت تاثیر قرار دهد.

جراحی پزشکی، آموزش نظامی و تعمیر ماشین‌های تخصصی و همچنین تجربه‌های خرده‌فروشی و مراسم زنده همگی در چشم‌انداز شرکت‌های فناوری بزرگ است که روی آینده‌ای سودآور در خدمات همهجانبه شرط‌بندی می‌کنند. غول های فناوری مانند متا و اپل به دنبال هدست های واقعیت مجازی هستند که ممکن است هزاران دلار قیمت داشته باشند.

ماریا انگبرگ، یکی از نویسندگان کتاب “رسانه واقعیت” در مورد واقعیت افزوده و مجازی گفت: به خاطر قیمت بالا این هدست ها  تلفن همراه برای مدتی به عنوان پلتفرم اصلی تحویل AR به مصرف کنندگان باقی می ماند.

او می گوید که خدمات به مسافران به زودی تجربه یکپارچه بهتری را ارائه می دهد که امکان اشتراک گذاری بیشتر در تورها و پوشش عکس ها و ویدیوهای آرشیو را فراهم می کند.

انگبرگ، دانشیار علوم کامپیوتر و فناوری رسانه در دانشگاه مالمو در سوئد، می‌گوید:« واقعیت مجازی و افزوده و از سایر کالا هایی مانند بازی‌ها و فیلم‌هایی که ما به صورت دیجیتالی مصرف می‌کنیم، عقب مانده‌اند».

او گفت: «من فکر می‌کنم با دیجیتالی شدن محتوای بیشتر موزه‌ها و آرشیوها، در چند سال آینده شاهد تجربیات بسیار جالبی برای مشتریان خواهیم بود.

وزارت فرهنگ یونان و مقامات گردشگری ملی دیر اما مشتاقانه به فناوری روی آورده اند. بازی ویدیویی محبوب کیش قاتل: اودیسه که به بازیکنان اجازه می دهد در آتن باستان پرسه بزنند، برای جذب مسافران جوان از چین به یونان با یک مسابقه عکس سازماندهی شده از سوی دولت استفاده شد.

مایکروسافت دو سال پیش با همکاری وزارت فرهنگ یک تور دیجیتالی همهجانبه را در المپیای باستانی، زادگاه بازی های المپیک در جنوب یونان راه اندازی کرد

لینا مندونی، وزیر فرهنگ، گفت که این نوآوری ها دسترسی به بناهای باستانی یونان را افزایش می دهد و تکمیل کننده نصب اخیر رمپ ها و مسیرهای ضد لغزش است.

مندونی در یک رویداد پیش نمایش راه اندازی برای برنامه کرونوس در ماه مه گفت: «دسترسی در حال گسترش به فضای دیجیتال است. بازدیدکنندگان واقعی و بازدیدکنندگان مجازی در هر نقطه از جهان می توانند دانش تاریخی خود را به اشتراک بگذارند.

طراحان این اپلیکیشن رایگان که توسط ارائه‌دهنده مخابرات یونانی Cosmote توسعه یافته است، می‌گویند که امیدوارند بتوانند از موفقیت ویژگی‌های موجود که شامل راهنمای مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی، کلیو است، به عنوان پایه ای برای توسعه بیشتر استفاده کنند.

پانایوتیس گابریلیدس، یکی از مقامات ارشد شرکت مخابراتی درگیر در این پروژه، گفت: «با پیشرفت فناوری‌ها و شبکه‌ها، با پهنای باند بهتر و تأخیر کمتر، دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند حتی محتوای با کیفیت بالاتری را دانلود کنند».

بازسازی های مجازی با استفاده از کرونوس همچنین سه بنای تاریخی دیگر در آکروپولیس، یک تئاتر رومی مجاور و بخش هایی از موزه آکروپولیس که در پای صخره ساخته شده است را پوشش می دهد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *