نوآوری از لفظی مدیریتی در 70سال پیش ، اکنون در تار و پود کسب و کار و فناوری و نیز زندگی انسان در هم آمیخته است و به یک فرهنگ مسلط تبدیل شده است . در همه جای جهان حتی کشور های عقب مانده به این درک رسیده اند که برای درست و بهتر زندگی کردن ، به ابزارهای نوآوری برای هر کسی، هر کجا و در هر زمان نیاز است .
این ابزار ها در حوزه های مدیریت و فناوری و آموزش و زمینه های دیگر متفاوتند ولی در یک چیز مشترکند و آنهم ، بهتر زیستن و بهتر کار کردن .
برای دست یابی به مسیری درست در راستای این هدف باید با روش شناسی اثبات شده و صحیح که درون خود نیز ماهیت نوآوری را پرورش دهد ، پتانسیل های حل مسئله خرد و کلان بصورت خلاقانه شکوفا شوند .
برخلاف تصور اکثر مدیران کشورمان که به دنبال نوآوری محصول هستند بایستی به دنبال نوآوری در مدیریت بود . رشته هایی چند همچون مهندسی صنایع و طراحی صنعتی امروزه بهم درآمیخته اند و در یک فضای دیجیتال بدنبال ابزارهای جدید و اثر بخش در نوآوری برای موفقیت در دنیای صنعت و تولید و خدمات هستند . این مدیران هستند که باید این ابزار ها را توسط آنان بکارگرفته و هدایت نمایند و پایداری را در نوآوری تثیت نمایند .
در محیط تجاری پویا و اغلب متلاطم امروزی، موفق ماندن مستلزم رشد و خلاقیت مداوم است. ممکن است لازم باشد فرآیندهای داخلی را بازنگری و مهندسی کنید، رویکرد جدیدی برای سیستم پیشنهادات در پیش بگیرید . اما مهمتر از همه این است که توانایی انطباق و انعطاف پذیری در رویکردهای استراتژیک است، زیرا سازمان ها با نوآوری به جلو پیش می روند. این امراستراتژی نوآوری جامع نامیده می شود .
علی اکبر سعیدی کیا