نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

24 اردیبهشت 1403 3:19 ب.ظ

فالکون هوی SpaceX ماموریت NASA Psyche را به سیارک فلزی راه اندازی می کند

موشک فالکون هوی اسپیس ایکس

Alamalhodaei اکتبر 2023 – 13 -یک موشک فالکون هوی اسپیس ایکس با فضاپیمای Psyche از مجتمع پرتاب 39A پرتاب می شود.اعتبار تصویر: ابری Gemignani / ناسا / Getty Images

فضاپیمای بزرگ ناسا در حال حاضر به طور رسمی در مسیر یک سیارک غنی از فلز (همچنین به نام Psyche) پس از برخاستن بر روی یک موشک SpaceX Falcon Heavy در اوایل امروز است. این اولین بار است که یک ماموریت علمی ناسا از موشک بزرگتر SpaceX برای پرتاب استفاده می کند.

فالکون هوی در ساعت ۱۰:۱۹ صبح از مرکز فضایی کندی ناسا بلند شد. فضاپیمای Psyche کمی بیش از یک ساعت پس از پرتاب با موفقیت از مرحله بالایی موشک جدا شد و مهندسان ناسا کمی قبل از ظهر با ان ارتباط برقرار کردند.

Psyche (فضاپیما) در حال حاضر یک سفر شش ساله و 2.2 میلیارد مایلی را به Psyche (سیارک) اغاز خواهد کرد که در کمربند اصلی سیارک بین مریخ و مشتری قرار دارد. قبل از اینکه فضاپیما به هدف خود برسد، یک نمایش تکنولوژیکی از ازمایش ارتباطات نوری اعماق فضا انجام خواهد داد. در صورت موفقیت، این اولین بار خواهد بود که ارتباطات نوری فراتر از سیستم زمین و ماه نشان داده می شود.

این فضاپیمای به اندازه ون در ماه مه 2026 به مریخ خواهد رسید و از میدان گرانشی این سیاره برای حرکت خود به سیارک هدف استفاده خواهد کرد. پس از رسیدن به انجا، Psyche 26 ماه را صرف چرخش سیارک غنی از فلز خواهد کرد تا برای اولین بار یک جسم فضایی را که دارای سطح فلزی است، مطالعه کند. این فضاپیما تصاویر چند طیفی خواهد گرفت، سطح سیارک را نقشه برداری خواهد کرد و ترکیب شیمیایی و معدنی ان را مطالعه خواهد کرد. این فضاپیما همچنین با ابزارهای دیگری مانند انتن رادیویی و طیف سنج برای مطالعه میدان گرانشی سیارک و ذرات با انرژی بالا مجهز شده است.

برنامه خدمات پرتاب ناسا، که اساسا به عنوان یک کارگزار برای مطابقت فضاپیما با مناسب ترین موشک ها عمل می کند، فالکون هوی را پس از برچسب زدن Psyche به عنوان یک ماموریت “رده 3” انتخاب کرد. طبق الزامات صدور گواهینامه اژانس، یک وسیله پرتاب باید “سابقه پرواز قابل توجهی” داشته باشد تا واجد شرایط این ماموریت ها باشد. ناسا در سال های اینده چندین بار از فالکون هوی استفاده خواهد کرد: در سال 2024، این موشک برای پرتاب یک ماهواره اب و هوایی ثابت و ماموریت Europa Clipper به یکی از قمرهای مشتری رزرو شده است.

ناسا قراردادی ۱۳۱ میلیون دلاری برای این پرتاب به اسپیس ایکس اعطا کرد، هرچند این اژانس احتمالا بیش از ۱.۲ میلیارد دلار برای این ماموریت هزینه خواهد کرد.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *