31 اوت 2023 -این بهروزرسانیها، بیانیههای مطبوعاتی و ارتباطات اعضای Science|Business Network هستند
Fraunhofer-Gesellschaft، با همکاری مایکروسافت، یکی از اولین سازمان های تحقیقاتی در اروپا است که یک ربات چت هوش مصنوعی داخلی راه اندازی کرده است که مشابه ChatGPT OpenAI کار می کند. راه حل هوش مصنوعی FhGenie به کارمندان این امکان را می دهد که به طور ایمن متون را بر اساس داده های غیر عمومی ایجاد، ویرایش یا اصلاح کنند. سرویس منطبق با GDPR برای کارکنان Fraunhofer در راستای دستورالعملهایی که توسط کارگروه Chatbot در گروه Fraunhofer ICT ارائه شده است، معرفی شد.
پتانسیل مخرب سیستمهای هوش مصنوعی مولد با انتشار ChatGPT آشکار شد. تأثیر اقتصادی و اجتماعی مورد انتظار بسیار زیاد است. بنابراین دسترسی سریع و ایمن به سیستمهای موجود برای سازمانهای تحقیقاتی بزرگ ضروری است تا بتوانند تجربه دست اول جامعی به دست آورند، پیشرفتهای فناوری را هدایت کنند و قدرت نوآورانه را حفظ کنند.
Fraunhofer-Gesellschaft اکنون ربات چت هوش مصنوعی FhGenie را برای کارمندان خود منتشر کرده است. این سرویس مبتنی بر Microsoft Azure OpenAI Service است که به سازمانها امکان میدهد از آخرین فناوریهای هوش مصنوعی مولد OpenAI مانند GPT-3.5 یا GPT-4، Codex، ChatGPT و DALL-E 2 از Microsoft Azure Cloud استفاده کنند.
پروفسور اینگو وبر، مدیر دیجیتال می گوید: “من بسیار خوشحالم که همراه با مایکروسافت، موفق به توسعه یک سیستم چت هوش مصنوعی متناسب با الزامات Fraunhofer-Gesellschaft شده ایم – و این کار را در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام دادیم.” ما متوجه شده ایم که بسیاری از همکاران مایلند از برنامه های هوش مصنوعی مبتنی بر چت برای کار و تحقیق خود استفاده کنند. با این حال، راهحلهای عمومی موجود تا کنون برای اهداف مرتبط با کار مشکلساز هستند، بهویژه زمانی که صحبت از حفاظت از دادهها، محرمانهبودن و امنیت اطلاعات میشود.»
FhGenie به کارکنان Fraunhofer در تحقیقات، مدیریت و مدیریت فرصت کسب تجربه با این سیستمها را میدهد: سرویس Microsoft Azure OpenAI که FhGenie بر پایه آن است، به کارمندان Fraunhofer این امکان را میدهد تا از پتانسیل سیستمهای هوش مصنوعی مولد برای کار خود استفاده کنند.
الکساندر بریتز، سرپرست بخش عمومی در مایکروسافت آلمان، میگوید: «در پسزمینه پیشرفتهای سریع فناوری، آشنایی با راهحلهای موجود و استفاده از مزایای آنها بسیار مهم است.
چت بات داخلی سازگار با GDPR
راهحل AI متن تولیدی FhGenie بر اساس مدل زبان OpenAI GPT-3.5-turbo است و در سریعترین زمان ممکن با قدرتمندتر و چندوجهیتر GPT-4.0 که میتواند تصاویر را پردازش کند، ارتقا مییابد. در حال حاضر، FhGenie شامل یک برنامه وب با چارچوب مبتنی بر پایتون و محیط اجرای جاوا اسکریپت node.js است. کارمندان می توانند با استفاده از کارت هوشمند خود به راحتی در مرورگر خود با احراز هویت SSO به آن دسترسی داشته باشند. برای اطمینان از امنیت دادهها، این نمونه در یک اشتراک اروپایی متعلق به Fraunhofer، Azure، یک بخش بسته در پلتفرم ابری مایکروسافت، پیکربندی شد.
درخواستها از طریق سرویس Azure OpenAI، که همچنین بخشی اختصاصی از اشتراک Fraunhofer است، از یک درخواست API استفاده میکنند. این یک رابط سفارشی است که دستورات را به سیستم هوش مصنوعی ارسال می کند. کاربران نتایج خود را از یک نقطه پایانی (عملکرد تکمیل خودکار) دریافت می کنند. تمام داده های وارد شده در Fraunhofer-Gesellschaft باقی می ماند و برای آموزش هوش مصنوعی استفاده نمی شود. به غیر از یک برنامه فیلتر خودکار که استفاده نادرست را بررسی می کند، محتوای وارد شده نظارت یا ذخیره نمی شود.
شورای کاری استفاده از برنامه خدمات Azure OpenAI مطابق با GDPR را در سراسر Fraunhofer-Gesellschaft تأیید کرده است، مجوزهای دسترسی به صورت محلی توسط مدیران فناوری اطلاعات در مؤسسات و نهادهای فراونهوفر اختصاص داده می شود. ارقام استفاده کنونی نشان میدهد که ابزار جدید به خوبی مورد استقبال نیروی کار Fraunhofer قرار گرفته است: از امروز، 19200 نفر از بیش از 30000 کارمند Fraunhofer قبلاً برای این سرویس ثبتنام کردهاند که از این تعداد حدود 6500 نفر را میتوان کاربران فعال در نظر گرفت.
گزارش دهی تا مدیریت دانش:
طیف وسیعی از کاربردهای ممکن برنامه های متعددی برای چت ربات هوش مصنوعی وجود دارد که احتمالاً در آینده دامنه کامل آنها مشخص خواهد شد. FhGenie در حال حاضر به کارکنان Fraunhofer نه تنها در ایجاد و بهبود متون و ارائهها، مانند گزارشهای داخلی، پشتیبانی میکند، بلکه میتواند به توسعه سریعتر نرمافزار، نمونههای اولیه یا اسکریپتهای تجزیه و تحلیل دادهها نیز کمک کند. همچنین موارد استفاده بالقوه برای توسعه بیشتر سیستم های مدیریت دانش داخلی، مانند یک اینترانت قابل همکاری وجود دارد. محققان مؤسسههای Fraunhofer میتوانند از فضای آزمایشی برای گسترش سریع تخصص خود و آزمایش مدلهای هوش مصنوعی همراه با مشتریان استفاده کنند.
با این حال، نحوه استفاده آنها از راه حل به خود کاربران بستگی دارد. اطلاعات شخصی تنها چیزی است که ممکن است به دلایل قانونی با FhGenie پردازش نشود.
پروفسور وبر توضیح میدهد که در مرحله آزمایشی که در آن ارائه سریع راهحل عملی برای قرار گرفتن در میان کسانی که در خط مقدم پیشرفتهای سریع فناوری در حال وقوع هستند، برای ما مهم بود. البته، هنوز ابهامات زیادی وجود دارد، مانند حق چاپ یا مسئولیت در نتیجه نتایج نادرست. بنابراین ما از مسئولین مؤسسات و بخش ها خواستیم مطمئن شوند که همه کاربران از مسئولیت آنها آگاه هستند و باید کیفیت هوش مصنوعی را تأیید کنند. خود نتایج ایجاد کردند.
بسیاری از مؤسسات Fraunhofer در حال حاضر به طور فعال در ابتکارات و پروژههایی برای تحقیق و کاربرد مدلهای بنیادی و هوش مصنوعی مولد مشارکت دارند. یکی از نمونه ها کنسرسیوم OpenGPT-X است که برای توسعه مدل های بزرگ زبان هوش مصنوعی اروپایی ایجاد شده است. این دلیل دیگری است که چرا یک گروه کاری از گروه Fraunhofer ICT دستورالعمل هایی را برای Fraunhofer-Gesellschaft در مورد نحوه برخورد با مدل های زبان AI در هنگام راه اندازی ChatGPT تهیه کرد. انتشار FhGenie بخشی از اولین مرحله از سه مرحله (دسترسی، سازگاری و پیشرفت) است که برای مدلهای هوش مصنوعی در مقیاس بزرگ لازم است. در همان زمان، Fraunhofer به دنبال جلب شرکای همکاری بیشتر از صنعت است.
مدلهای زبان بزرگ و هوش مصنوعی مولد محصولات جدید را ممکن میسازد و دنیای کار ما را سازندهتر میکند. Fraunhofer-Gesellschaft به عنوان یک سازمان تحقیقاتی کاربردی با رویکردی بین رشتهای و پیوندهای قوی با بخش صنعتی، در موقعیتی عالی برای اجرای مؤثر این نوآوریها قرار دارد. فناوری مشابه در حال حاضر در شرکتها بهعنوان مثال در بخشهای مالی و مراقبتهای بهداشتی مورد استفاده روزانه قرار میگیرد که منجر به افزایش بهرهوری تا 50 درصد میشود. پروفسور Stefan Wrobel، معاون رئیس گروه Fraunhofer ICT و مدیر موسسه Fraunhofer برای تجزیه و تحلیل و اطلاعات هوشمند، میگوید FhGenie به ما کمک میکند اطمینان حاصل کنیم که همه افراد در Fraunhofer میتوانند فوراً و به طور ایمن از این پتانسیل. سیستم های IAIS استفاده کنند و از آن برای مشتریان و شرکای ما استفاده کنند.
این مقاله برای اولین بار در 30 اوت توسط Fraunhofer منتشر شد.