نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 9:56 ق.ظ

مریخ نورد برای اولین بار آب نمک مایع را در سیاره سرخ کشف کرد

اندی کوربلی -4 مه 2023-مریخ نورد Zhurong – اعتبار CNSA

مریخ نورد چینی Zhurong اخیراً شواهدی از قطرات آب مایع نمکی پیدا کرده است که نشان می دهد احتمالاً 400000 سال پیش برف بوده و یخ زده است.

برای درک این موضوع، دانشمندان بر این باورند که انسان خردمند حدود 300000 سال پیش تکامل یافته است، به این معنی که اولین اجداد مدرن ما ممکن است همزمان با جریان آب در مریخ روی زمین راه رفته باشند.

اگرچه محاسبات قبلاً نشان داده بود که امروزه شرایط برای آب در مریخ امکان پذیر است، این اولین موردی است که در آن شواهدی از آب مایع در سیاره همسایه ما یافت می شود.

تیم مطالعه ویژگی‌های مورفولوژیکی مهمی را روی سطوح تپه‌ها مانند پوسته‌ها، ترک‌ها، دانه‌بندی، برجستگی‌های چندضلعی و ردپای نواری پیدا کردند. نمک‌های موجود در این تپه‌ها که قدمت آن‌ها بین 4/0 تا 4/1 میلیون سال تخمین زده می‌شود، باعث ذوب یخبندان یا برف در دمای پایین می‌شود و آب مایع شور را تشکیل می‌دهد.

Qin Xiaoguang، ژئوفیزیکدان در آکادمی علوم چین، گفت: “ما استنباط کردیم که این ویژگی های سطح تپه ها مربوط به دخالت آب شور مایع است که از ذوب بعدی یخ/برف بر روی سطوح تپه های حاوی نمک تشکیل شده است.”

این کشف توسط تیم IGG به عنوان شواهد رصدی کلیدی از آب مایع در عرض‌های جغرافیایی پایین مریخ، جایی که دمای سطح نسبتاً گرم‌تر و برای زندگی مناسب‌تر از عرض‌های جغرافیایی بالا است، مورد استقبال قرار گرفت.

مریخ نورد Zhurong که بخشی از ماموریت اکتشافی مریخ Tianwen-1 چین است، در سال 2021 در محل فرود در لبه جنوبی دشت Utopia Planitia – بزرگترین حوضه برخورد در منظومه شمسی – بر روی مریخ فرود آمد.

این اولین باری بود که ماموریت افتتاحیه یک کشور فضاپیما به مریخ حاوی مدارگرد، فرودگر و مریخ نورد بود و هر سه موفق به استقرار شدند.

در حال حاضر، ژرونگ در زمستان مریخ هنوز از خواب زمستانی بیدار نشده است، و دانشمندان بر این باورند که لایه‌ای از غبار روی صفحه‌های خورشیدی پوشانده شده و از شارژ مجدد آن جلوگیری کرده است – سرنوشتی رایج برای تجهیزات مریخی، که اخیراً برای فرودگر اینسایت ناسا نیز بوجود آمد .

دکتر کین گفت: “این برای درک تاریخچه تکاملی آب و هوای مریخ، جستجوی یک محیط قابل سکونت و ارائه سرنخ های کلیدی برای جستجوی آینده برای زندگی مهم است.”

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *