نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 7:44 ب.ظ

میزان حمایت دولت از دانش بنیانها مطابق با رشد و نوآوری خواهد بود.

14-2-1402

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به اهمیت توسعه شرکت‌های دانش بنیان در کشور اعلام کرد: حمایت دولت از این شرکت‌ها براساس ظرفیت‌ها، رشد و نوآوری در آن‌ها خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر پنجشنبه در حاشیه نشست با مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر در استان البرز افزود: برهمین اساس ابزار مربوط به ارزیابی دانش بنیان‌ها را با کمک نخبگان بخش دانش بنیان‌ها ارتقا خواهیم داد.

وی ادامه داد: بر مبنای تجربیات ۱۲ سال گذشته ضعف‌ها در بخش دانش بنیان‌ها پوشانده و اصلاح می‌شوند و نقاط قوت نیز تقویت خواهد شد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: در نظام ارزیابی دانش بنیان‌ها به جای فرآیند‌ها بر ورودی‌ها و خروجی‌های کاری آن‌ها تمرکز می‌شود یعنی میزان حمایت دولت از دانش بنیان‌ها با نوع کار، ابعاد، اندازه و رشد آن‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت‌هایی که کار و نرخ رشد بهتری دارند مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: شرکت‌های دانش بنیان نوپا نیز در بخش‌های مالیاتی، بیمه‌ای و امثال آن مورد حمایت قرار می‌گیرند، اما در مجموع شرکت‌های دانش بنیان با رشد و ظرفیت تولید بالاتر نیز از حمایت ویژه بهره مند می‌شوند.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به پراکندگی شرکت‌های دانش بنیان و تولیدی در کشور و موازی کاری آن‌ها گفت: طرح ساماندهی این شرکت‌ها به عنوان یک برنامه محوری دنبال می‌شود چرا که موازی کاری‌ها و پراکندگی این شرکت‌ها به آن‌ها آسیب وارد می‌کند.

وی تاکید کرد: در بخش آموزش نیروی انسانی نیز باید فرایند‌ها به سمت کیفی سازی حرکت کند چرا که امروز نظام آموزش عالی کشور مطابق با نیاز‌های واقعی و تخصصی نتوانسته گام بردارد و در واقع بیمار است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: تحول انسان محور موجب کارآفرینی می‌شود که در این زمینه بهره گیری از توان علمی انسان‌های تحول خواه ضروری است.

وی از راه اندازی بانک اقتصادی دانش بنیان خصوصی در کشور به عنوان یک ضرورت نام برد و افزود: باید گام اساسی برای تحقق این امر برداشته شود، زیرا با کمک مالی این بانک می‌توان در دانش بنیان‌ها تحول ایجاد کرد.

دهقانی فیروزآبادی همچنین راه اندازی گمرک ویژه دانش بنیان‌ها را به عنوان یک برنامه ضروری برای حمایت از این شرکت‌ها در کشور ضروری دانست و گفت: منطقه ویژه اقتصادی پیام می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد.

وی به ویژگی‌های اقتصادی استان البرز اشاره کرد و افزود: این استان دارای نیرو‌های نخبه و توانمند و ظرفیت‌های بالای اقتصادی است که باید از این ظرفیت‌ها بیشتر استفاده شود.

وی افزود: امروز در دنیا فرهنگ توسعه مناطق ویژه نوآوری به عنوان یک موضوع مهم تلقی می‌شود و این امر باید در مناطقی مانند استان البرز دنبال شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: امروز شاهد آن هستیم که منطقه ویژه اقتصادی پیام به سمت دانش بنیان و نوآوری حرکت می‌کند.

وی تاکید کرد: در این شرایط ابزار‌های نوآوری و دانش بنیان را باید به منطقه ویژه اقتصادی پیام اضافه کرد و امیدواریم بتوانیم شاهد ایجاد یک منطقه نوآوری و قابل عرضه در دنیا در منطقه پیام تا پایان دولت سیزدهم باشیم.

اکبر قنبرپور مدیرعامل شرکت خدمات هوایی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در این نشست گفت: منطقه ویژه اقتصادی پیام امروز در مسیر رشد و نوآوری و توسعه شرکت‌های دانش بنیان حرکت می‌کند.

وی افزود: اکنون ۳۰۰ شرکت دانش بنیان با محور تولید محصولات ارتباطی و الکترونیکی در این منطقه وجود دارد که تلاش‌ها بر توسعه و افزایش آن‌ها است.

در این نشست مدیران عامل شرکت‌های دانش بنیان منطقه ویژه اقتصادی پیام مشکلات خود را با معاون علمی و فناوری رییس جمهور در میان گذاشتند.

همچنین معاون علمی و فناوری رییس جمهور از تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید تاسیسات نفت و گاز و دوچرخه الکترونیکی بازدید کرد.

منطقه ویژه اقتصادی پیام وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مستقر در استان البرز افزون بر ۳۰۰ شرکت دانش بنیان دارای فرودگاه بین المللی پیام در سه بخش آموزش خلبانی، جابه جایی بار و مسافر است که به عنوان بازوی ارتباطی و اقتصادی استان البرز و کشور فعالیت می‌کند.

این منطقه در زمینی به مساحت ۱۰ هزار هکتار احداث شده و یکی از قطب‌های اقتصادی و دانش بنیان کشور است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *