نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 6:59 ب.ظ

طراحی انسان محور و نوآوری پایدار از دیدگاه استاد سابق MIT

10 آوریل 2023

معاون سابق اپل و مدیر آزمایشگاه طراحی دانشگاه کالیفرنیا توضیح می‌دهد که چرا رهبران باید رویکرد «انسان محوری» را در پیش بگیرند و فناوری‌ها و مدل‌های تجاری پایدار را اتخاذ کنند.

در این نسخه از صحبت‌های نویسنده، بن شپرد  ازمک‌کینزی با محقق، استاد و مدیر اجرایی سابق، دان نورمن، درباره کتاب جدیدش، طراحی برای جهانی بهتر: معنادار، پایدار، با محوریت انسانیت ،  MIT، مارس 2023 گفتگو می‌کند. نورمن از همکاری با هوش مصنوعی مولد گرفته تا ساختن یک اقتصاد دایره‌ای با حداقل زباله، بر پایه طراحی انسان محور استوار است تا فاز بعدی نوآوری پایدار را پیش‌بینی کند و به این سؤال پاسخ دهد: «چه کاری می‌توانیم انجام دهیم تا برای کل جهان تفاوت ایجاد کنیم. ؟” نسخه ویرایش شده این گفتگو در ادامه می آید.

از خودتان و دلیل نوشتن این کتاب بگویید.

وقتی از من خواسته شد که خودم را معرفی کنم، هرگز نمی دانم چگونه این کار را انجام دهم. من آدم پیچیده ای هستم من به عنوان مهندس برق و با دو مدرک مهندسی برق شروع کردم و در نهایت به عنوان یک روانشناس شدم . از روانشناسی به سمت علوم شناختی رفتم و سپس زندگی دانشگاهی را رها کردم و به اپل رفتم و در آنجا معاون فناوری شدم. بعد از آن طراح شدم.

در طول راه من کتابهایی در مورد همه اینها نوشته ام. من کتاب‌های درسی روان‌شناسی، کتاب‌های درسی علوم شناختی و اکنون کتاب‌های محبوب‌تری در طراحی نوشتم. محبوب‌ترین کتابی که نوشته‌ام، «طراحی چیزهای روزمره»، حدود یک میلیون نسخه فروخته است.

کتاب بعدی من، طراحی برای جهانی بهتر، معنادار، پایدار و انسان محور است. این کتاب کاملاً متفاوت است زیرا کتاب‌های من در طراحی همگی در مورد آسان‌تر کردن استفاده و درک مطالب بوده‌اند. این خیلی مهم است، اما دنیا را تغییر نمی‌دهد. به این نتیجه رسیدم که با این پیشینه غنی که دارم، وقت آن است که عقب نشینی کنم و بگویم، “چه کاری می توانیم انجام دهیم تا برای کل جهان تفاوت ایجاد کنیم؟”

من فقط روی قسمت هایی تمرکز می کنم که فکر می کردم پیشینه منحصر به فرد من مرتبط است. من می گویم مسئله واقعی امروز رفتار انسان است. درک بلندمدت برای مردم بسیار دشوار است. یکی از اظهارات قوی من این است که مردم واقعاً در واکنش به فاجعه خوب هستند، اما در وهله اول در پیشگیری از آن خوب نیستند. این مشکلی است که ما با آن روبرو هستیم.

بین طراحی انسان محور و دیدگاههای دیگر تفاوت در چیست؟

در کتاب من در مورد طراحی انسان محور و طراحی کار محور صحبت می کنم. تفاوت در چیست؟ من یکی از آن افراد اولیه بودم که در حال توسعه چیزی بودم که امروزه طراحی انسان محور نامیده می شود. من یک کتاب اولیه به نام طراحی سیستم متمرکز بر کاربر نوشتم و بر مشکل سیستم تأکید کردم. این اصول کاری است که ما امروز انجام می دهیم، اما کلمه «کاربر» با «انسان» جایگزین شده است. همه چیز در مورد این است که مطمئن شوید مردم می توانند [محصولات] را درک کرده و استفاده کنند.

این مهم است، و من نمی‌خواهم که از بین برود، اما اگر محصولاتی بسازیم که سیاره را نابود کنند، خوب نیست. ما باید دامنه آنچه را که هنگام طراحی به آن فکر می کنیم تغییر دهیم. این فقط به این نیست که کسی بتواند [محصول] را برای برآوردن نیازهای خود درک کرده و از آن استفاده کند، بلکه به این موضوع نیز می‌پردازد که چگونه فرآیند تولید ممکن است سیاره را نابود کند. روند چیست؟ چه اتفاقی می افتد؟

اگر ما برای بدست آوردن مواد عجیب و غریب استخراج کنیم، آن محیط را نابود می کنیم. سپس این مواد را که می‌توان دوباره استفاده کرد یا بازیافت کرد، می‌گیریم و آن‌ها را به هم می‌چسبانیم تا چیزهای زیبا، شگفت‌انگیز و سبکی بسازیم که حس خوبی دارند و ظاهر خوبی دارند، اما نمی‌توانید آنها را جدا کنید، بنابراین باید آنها را  دور بیندازید. در سرتاسر جهان، معمولاً در کشورهای توسعه نیافته، کوه هایی از زباله می سوزند.

بنابراین طراحی انسان محور بر اصول طراحی انسانی استوار است، به جز اینکه آنها را گسترش می دهد. ما باید به همه موجودات زنده و به محیط زیست فکر کنیم. ما باید بدانیم که بخشی از یک سیستم پیچیده هستیم، بنابراین کاری که در اینجا انجام می دهیم می تواند بر مردم در سراسر جهان تأثیر بگذارد و تأثیر طولانی داشته باشد.

شما در مورد این صحبت می کنید که چگونه طراحان، تا حدی، ما را به این آشفتگی کشانده اند، اما چگونه می توانند ما را از آن خلاص کنیم؟

این دیدگاه مثبت و خوش بینانه من است. به اطرافم نگاه می کنم، می بینم که تقریباً همه چیز مصنوعی است. این بدان معناست که همه چیز طراحی شده است، اما نه لزوما توسط طراحان.

تصور کشور، سیاست، و قوانینی که ما تصویب می کنیم، همه ساختگی است. ساختمان های ما مصنوعی است. شیوه زندگی ما مصنوعی است. اغلب بدون فکر زیاد و نه توسط طراحان حرفه ای بلکه توسط حرفه ها انجام می شد. درک اینکه همه چیز مصنوعی است و قابل تغییر است بسیار دشوار است.

در گذشته، طراحان آموزش دیده اند تا افراد صنعتگر باشند. آنها چیزهای زیبا و شگفت انگیزی می ساختند و اغلب به عنوان بخشی از هنر تصور می شد، اما طراحی هنر نیست. طراحی یعنی ساختن چیزهایی برای کمک به جامعه، کمک به افراد دیگر. این همان نوع نگاهی است که ما به آن نیاز داریم. ما باید نحوه آموزش به همه، به ویژه طراحان را تغییر دهیم.

آیا ما بیش از حد بر نقش طراحان در حل مشکلات بزرگ تاکید می کنیم؟

نه، زیرا تعداد طراح در جهان نسبتاً کم است – درصد کمی – و بدتر از آن، بسیاری از این طراحان آموزش دیده اند تا بدون توجه به تأثیر آن بر جهان، سود بهتری برای صنعت خود کسب کنند. آنها دانش آموزشی گسترده ای که برای تفکر به این شیوه جدید لازم است، ندارند، تا به تأثیری که ما بر جهان می گذاریم فکر کنند.

افراد بیشتری شروع به یادگیری این موضوع می کنند. هنوز تعداد کمی از افراد است، اما تعداد کمی از افراد کاملاً کافی است. این شرکت‌های پیشرو و کشورهای پیشرو هستند که تفاوت را ایجاد می‌کنند، بنابراین اگر بتوانیم نگرش‌های برخی از رهبران را تغییر دهیم، بقیه نیز دنبال خواهند شد. من واقعاً امیدوار هستم که تعداد نسبتاً کمی از افراد بتوانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند.

چه کسی باید این کتاب را بخواند؟

خواندن این کتاب برای رهبران تجاری و رهبران سیاسی بسیار مهم است، زیرا آنها هستند که سیاست‌ها را تعیین می‌کنند و می‌توانند تفاوت ایجاد کنند. برخی از کارهایی که باید برای افزایش پایداری انجام دهیم بخشی از آنچه اقتصاد دایره ای نامیده می شود است.

اقتصاد دایره ای چیست؟ این یک مثال است: این یک نارنگی است و دارای این بسته محافظ فوق العاده است. از پلاستیک ساخته نشده است این ماده آلی است من می توانم آن را برداریم و پرتقال را بخورم و سپس “بسته” را دور بریزم، زیرا وقتی در زمین می رود، تجزیه می شود و به زمین کود اضافه می کند. اینگونه است که طبیعت از همه چیز دوباره استفاده می کند. زباله در طبیعت بسیار کم است زیرا تقریباً همه چیز خود را به عنوان کالاهای مفید و ارگانیک برای موجودات زنده آینده بازسازی می کند.

حالا کاری که امروز انجام می دهیم این است که این پرتقال زیبا را برداریم و در پلاستیک قرار دهیم. پلاستیک بسیار با ارزش است و برای سبک زندگی ما بسیار راحت است، اما باید این واقعیت را تغییر دهیم که نمی توان از آن دوباره استفاده کرد و به راحتی قابل بازیافت نیست.

این همان چیزی است که اقتصاد دایره ای در مورد آن است. این یک تغییر اساسی است، اما آنقدرها هم بزرگ نیست. این به یک مدل تجاری جدید نیاز دارد، و ممکن است نیاز به مقرراتی از سوی دولت داشته باشد، عمدتاً برای اطمینان از اینکه همه در یک زمین بازی هستند – اگر کسی برای انجام کارهای خوب پول خرج می کند، سایر شرکت ها نیز ملزم به انجام آن هستند – بنابراین وجود دارد هیچ ضرر رقابتی برای شهروند خوب بودن وجود ندارد.

در مورد هوش مصنوعی مولد، فکر می‌کنید ما را به کجا می‌برد؟ آیا این یک نیروی خوب است؟

اول از همه، تکنیک های جدید هوش مصنوعی مولد در مراحل ابتدایی خود هستند، بنابراین بی انصافی است که سعی کنیم بفهمیم آنها به کجا می روند، اما آنها بسیار ارزشمند هستند و شغل ما را تغییر خواهند داد. هر فناوری جدید شغل را تغییر می دهد.

بهترین راه برای فکر کردن در مورد این ابزارهای مولد جدید این است که آنها جایگزین بسیاری از کارهای خسته کننده ای می شوند که قبلاً باید انجام می دادید. به جای اینکه به صورت دستی تعیین کنید که چه طرحی ممکن است باشد – اگر طراح هستید، یا حتی اگر حسابدار یا وکیل هستید – می توانید عقب بنشینید، و می توانید بگویید: “اوه، این به همه اینها رسیدگی می کند. جزئیات برای من است، اما باید آنچه را که می خواهم به آن بگویم.» وقتی چیزی تولید می‌کند، باید به آن نگاه کنم و بگویم «این چیزی نیست که من می‌خواهم» و باید کاری را که انجام می‌دهم اصلاح کنم.

افرادی که از این ابزار بسیار مؤثر استفاده می کنند، می گویند که طراحی آن با استفاده از این ابزار تقریباً به اندازه زمانی که خودشان آن را انجام می دهند طول می کشد. پس من هنوز باید کار کنم این یک همکاری است، و نتیجه کاری است که من هرگز نمی توانستم به تنهایی انجام دهم. یک شخص به علاوه این دستگاه به مراتب بهتر از دستگاه به تنهایی یا شخص به تنهایی است. از بسیاری جهات، این در مورد تمام فناوری ما صادق است.

درباره نویسنده (نویسندگان)

دان نورمن معاون سابق اپل، مدیر مؤسس آزمایشگاه طراحی دانشگاه کالیفرنیا و مدیر گروه نیلسن نورمن است. بن شپارد شریک و رهبر McKinsey Design در EMEA است و در دفتر لندن مستقر است.

نظرات و نظرات بیان شده توسط مصاحبه شوندگان متعلق به خودشان است و بیانگر یا منعکس کننده نظرات، خط مشی ها یا مواضع McKinsey & Company نیست و یا دارای تایید آن است.

https://www.mckinsey.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *