نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 7:28 ق.ظ

هوای گرم و خشک درختان جنگل های تابستانی سبز اروپا را قهوه ای می کند

توسط Angela Symons  09/04/2023

خشکسالی و موج گرما باعث می شود که جنگل های اروپا در ماه های تابستان قهوه ای شوند.یک مطالعه جدید نشان می دهد که سال گذشته، 37 درصد از جنگل های مدیترانه و اروپای مرکزی تحت تأثیر قرار گرفتند.

محققان دانشگاه ETH زوریخ و موسسه فدرال تحقیقات جنگل، برف و منظر سوئیس (WSL) در 21 سال گذشته این پدیده را بررسی کرده اند.

نتایج منتشر شده در مجله Biogeosciences نشان می دهد که قهوه ای شدن جنگل های تابستانی در سراسر اروپا در حال گسترش است.

محققان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای با وضوح بالا، دوره‌هایی را شناسایی کردند که مناطق جنگلی آن‌طور که باید در تابستان سبز نبودند.در حالی که خشکسالی نقش اصلی در قهوه ای شدن جنگل ها داشت، اثرات آن فوری نبود.

محققان به “اثر میراث” دوره های خشکی شدید و مداوم اشاره کردند، به این معنی که توانایی درختان برای زنده ماندن در گرما و خشکسالی نه تنها به آب و هوای فعلی بلکه به ماه ها و سال های قبل نیز بستگی دارد.

محققان با بررسی تاریخچه رویدادهای کم سرسبزی، سیگنال های آب و هوایی را شناسایی کردند که سال ها بعد درختان را تحت تأثیر قرار می دادند. به طور خاص، دوره‌های مکرر باران کم در طول دو تا سه سال پیش‌رو برای قهوه‌ای شدن تابستان بود.دوره های مکرر دماهای بالا برای حداقل دو سال در مناطق معتدل نیز تأثیر قابل توجهی داشت.

مائورو هرمان، دانشجوی دکترای ETH و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «قبل از کم‌رنگ شدن جنگل‌های اروپای مرکزی، ما معمولاً دو تابستان خشک و گرم را پشت سر هم مشاهده می‌کردیم.

محققان خاطرنشان می کنند که خشکسالی همچنین باعث ایجاد هجوم سوسک و قارچ و همچنین آتش سوزی در جنگل ها می شود – که همه آنها ممکن است به طور غیرمستقیم در قهوه ای شدن نقش داشته باشند.

دریای مدیترانه از اوایل دهه 2000 از قهوه ای شدن جنگل های تابستانی رنج می برد.در سال های اخیر، این مشکل به جنگل های معتدل در اروپای مرکزی گسترش یافته است.با سال 2022 گرم ترین تابستان قاره در تاریخ، اروپا با بیش از یک سوم جنگل های تحت تأثیر این مناطق، گسترده ترین قهوه ای شدن خود را تجربه کرد.

به گفته هرمان، این “بسیار بیشتر از هر رویداد دیگری در دو دهه گذشته” است.

کاهش سبزی نشانه کاهش نشاط و افزایش استرس در جنگل ها است. همچنین نشان دهنده از بین رفتن جنگل است.در گذشته تابستان های گرم و خشک در اروپا کمتر بود. پس از موج گرمای بی سابقه در سال 2003، رنگ جنگل های اروپا به سختی تحت تأثیر قرار گرفت.

اما از سال 2018، خشکسالی های در مقیاس بزرگ و دمای بالا منجر به قهوه ای شدن گسترده شده است.

با تکرار رکورد تابستان گرم و خشک سال 2022 در سال جاری، قهوه ای شدن جنگل ها می تواند حتی در اروپا گسترده تر شود.به ویژه صنوبرها و درختان راش آلمان و سوئیس، به دلیل اینکه کل جنگل ها تحت تنش گرما و خشکسالی دائمی کمان می شدند، زودتر از موعد خشک شدند.

از آنجایی که آب و هوا ممکن است تنها عامل این پدیده نباشد، محققان تاکید می کنند که نمی توان از آن برای پیش بینی آینده استفاده کرد – اما ممکن است سرنخ هایی ارائه دهد.

توماس وولگموت، رئیس واحد تحقیقاتی Forest Dynamics در WSL و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «پایش هدفمند شرایط آب‌وهوایی در چندین فصل می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد اینکه آیا احتمالاً تغییر رنگ زودرس برگ‌ها در تابستان آینده رخ می‌دهد یا خیر، ارائه دهد.

او اضافه می کند که مدیریت جنگل می تواند به جلوگیری از قهوه ای شدن جنگل ها با افزایش دما کمک کند.

https://www.euronews.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *