نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:19 ب.ظ

تولید برق و تصفیه همزمان فاضلاب

23 فوریه 2023 – توسط شورای ملی تحقیقات علم و فناوری -تولید برق و غشای تصفیه آب که توسط تیم تحقیقاتی مشترک دانشگاه KIST-Myongji ساخته شده است. اعتبار: موسسه علم و فناوری کره

تصفیه منابع مختلف آب مانند باران، آب دریا، آب های زیرزمینی، آب رودخانه ها، فاضلاب ها و پساب ها به آب آشامیدنی یا قابل استفاده فرآیندی انرژی بر است. اما اگر بتوان در طی فرآیند تصفیه آب برق تولید کرد چه؟ یک تیم تحقیقاتی مشترک اکنون یک غشای چند منظوره ساخته اند که می تواند همزمان برق تولید کند و فاضلاب را به آب آشامیدنی تصفیه کند.

موسسه علم و فناوری کره (KIST) اعلام کرده است که تیم دکتر جی سو جانگ از مرکز تحقیقات مواد الکترونیکی و تیم پروفسور تائه گوانگ یون از دپارتمان علوم و مهندسی مواد دانشگاه میونگجی به طور مشترک یک سیستم پیشرفته توسعه داده اند. غشایی که می تواند به طور همزمان آب آشامیدنی را تامین کند و از منابع مختلف آب مانند فاضلاب / فاضلاب، آب دریا و آب های زیرزمینی برق مستمر تولید کند.

غشای “ساندویچ مانند” از یک غشای متخلخل تشکیل شده است که آب را در پایین فیلتر می کند و یک پلیمر رسانا که در قسمت بالا برق تولید می کند. این غشا برای تصفیه فاضلاب با کنترل جهت جریان آب طراحی شده است. آبی که به صورت عمود بر غشا جریان دارد با حرکت یون ها در جهت افقی جریان مستقیم تولید می کند. غشاء می تواند بیش از 95 درصد از آلاینده ها را با اندازه های کمتر از 10 نانومتر دفع کند. از این رو، میکروپلاستیک ها و ذرات فلزات سنگین موجود در فاضلاب را می توان حذف کرد و تنها با 10 میکرولیتر (میکرولیتر) آب، الکتریسیته مداوم برای بیش از 3 ساعت تولید کرد.

از آنجایی که ممبران را می توان با استفاده از فرآیند چاپ ساده و بدون محدودیت اندازه تولید کرد، به دلیل هزینه های ساخت و زمان پردازش پایین، پتانسیل بالایی برای تجاری سازی دارد.

تیم تحقیقاتی در حال حاضر در حال انجام تحقیقات بعدی برای تولید برق و در عین حال بهبود کیفیت آب فاضلاب تا سطح آب آشامیدنی با توسعه غشاء برای یک کارخانه واقعی است. دکتر جی سو جانگ از KIST نظر خود را در مورد این تحقیق بیان کرد و گفت: “به عنوان یک فناوری جدید که می تواند مشکل کمبود آب را حل کند و انرژی دوستدار محیط زیست را به طور همزمان تولید کند، همچنین کاربردهای بالقوه زیادی در سیستم برق اضطراری  وسیستم مدیریت کیفیت آب دارد..”

این تحقیق در Advanced Materials منتشر شد و برای چاپ روی جلد این شماره انتخاب شد

.https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *