نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 11:26 ق.ظ

کشف چگونگی عملکرد خطوط راه راه گورخر برای خنثی کردن حملات مگس اسب

20 فوریه 2023 – توسط دانشگاه بریستول-اسب با پتوی طرح دار. اعتبار: مارتین چگونه

محققان دانشگاه بریستول دریافته اند که چرا خز گورخر نازک راه راه و مشخص است.یافته‌های آن‌ها که در 17 فوریه در مجله زیست‌شناسی تجربی منتشر شد، نشان می‌دهد که تفاوت‌های سیاه و سفید واضح و لکه‌های تیره کوچک به‌ویژه در خنثی کردن حمله مگس اسبی مؤثر هستند. این ویژگی‌ها به‌طور خاص طرح تک‌رنگ‌های بزرگ تیره را که برای مگس‌های اسب در فواصل نزدیک جذاب هستند، حذف می‌کند.

این تیم نتیجه گیری می‌کند که نوارهای نازک پشت برای به حداقل رساندن اندازه ویژگی‌های محلی روی گورخر که برای مگس‌ها جذاب هستند، کار می‌کنند.این تحقیق را پروفسور تیم کارو و دکتر مارتین هاو هر دو از دانشکده علوم زیستی دانشگاه بریستول رهبری کردند.

پروفسور کارو توضیح داد: «ما می‌دانستیم که مگس‌های اسبی از فرود آمدن بر روی اجسام راه راه بیزارند – تعدادی از مطالعات اکنون این را نشان داده‌اند، اما مشخص نیست که کدام جنبه از خطوط راه راه را منفور می‌دانند.آیا این نازکی نوارهاست؟ تضاد سیاه و سفید؟ سیگنال قطبی شده ای که می توان از اشیاء پخش کرد؟ بنابراین ما تصمیم گرفتیم این مسائل را با استفاده از پارچه های طرح دار مختلف که روی اسب ها پوشانده شده اند و از مگس های اسب ورودی فیلم برداری می کنند، بررسی کنیم.”

این تیم دریافتند که مگس‌های اسب جذب اجسام تاریک بزرگ در محیط خود می‌شوند، اما کمتر جذب الگوهای شکسته تیره می‌شوند. لباس‌های تمام خاکستری با بیشترین میزان فرود همراه بودند، پس از آن پوشش هایی با مثلث‌های سیاه بزرگ که در موقعیت‌های مختلف قرار گرفته بودند، سپس الگوهای شطرنجی کوچک بدون ترتیب خاصی قرار گرفتند. در آزمایشی دیگر، آنها دریافتند که نوارهای متضاد تعداد کمی مگس را جذب می‌کنند، در حالی که نوارهای همگن بیشتر جذاب‌تر هستند.

پروفسور کارو افزود: “این نشان می دهد که هر حیوان سم دار که طرح کلی تیره خود را در آسمان کاهش دهد، از نظر کاهش حمله انگل نابجا سود می برد.”

این تیم شواهد کمی برای سایر مسائلی که آزمایش کردند، یعنی پلاریزاسیون یا توهمات نوری که فرودهای دقیق را گیج می کند، مانند به اصطلاح “اثر چرخ واگن” یا “اثر قطب-باربر” پیدا کردند.

اکنون تیم می‌خواهد مشخص کند که چرا انتخاب طبیعی باعث ایجاد راه راه در اسب‌ها – خانواده اسب – شده است، اما نه سایر حیوانات سم دار.

پروفسور کارو افزود: “ما می دانیم که خز گورخر کوتاه است و به قسمت های دهان مگس اسب اجازه می دهد تا به پوست و مویرگ های خونی زیرین برسند، که ممکن است آنها را به ویژه در معرض آزار مگس قرار دهد، اما شاید مهم تر از آن این باشد که بیماری های آنها حمل و نقل برای خانواده اسب ها کشنده است، اما کمتر برای صهارها کشنده است.

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *