نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 اردیبهشت 1403 11:34 ق.ظ

کدشکن ها رازهای گمشده ملکه اسکاتلندی را در نامه ها 430 سال پس از نوشتن آنها شکستند.

اندی کوربلی -9 فوریه 2023 -بخشی از نامه رمزگذاری شده مری ملکه اسکاتلند به سفیر فرانسهChateauneuf – آرشیو ملی بریتانیا

یک تیم رمزنگاری بین المللی به طور تصادفی یک سری نامه رمزگذاری شده توسط مری ملکه اسکاتلند را کشف کردند و آنها را رمزگشایی کردند.محتویات آن نامه‌هایی که تاکنون رمزگشایی شده‌اند، افکار، نقشه‌ها و احساسات مری را در زمانی که توسط ملکه الیزابت اول زندانی بود، نشان می‌دهد و گمان می‌رود که به طور کامل سر درگم شده است.

رمزی که مریم استفاده کرد آنقدر گسترده بود که به طور کامل از دست کتاب شناسان در Bibliotheque Nationale de France که آنها را نوشته بودند و آنچه در آنها وجود داشت خارج شد. آنها در نهایت در مجموعه ای که مربوط به مکاتبات با ایتالیایی ها بود یافته شدند.

زمانی که جرج لاسری، رمزنگار و دانشمند کامپیوتر، نوربرت بیرمن، استاد پیانو و موسیقی، و ساتوشی توموکیو، فیزیکدان، به نامه‌ها برخورد کردند، به سرعت متوجه شدند که «هیچ ربطی» به ایتالیا ندارند.

کارآگاهی آنها افعال و قیدها را اغلب به شکل مؤنث، چندین اشاره به اسارت و نام «والسینگهام» نشان می‌داد که این ظن را ایجاد می‌کرد که ممکن است از مری باشند.

تیم تحقیقاتی با استفاده از تکنیک‌های رایانه‌ای و دستی، نامه‌های نوشته شده از 1578 تا 1584 را رمزگشایی کردند. آنها چالش‌هایی را که مری برای حفظ ارتباط با دنیای خارج، نحوه حمل و نقل نامه‌ها و توسط چه کسی، و درخشش شبکه جاسوسی/مکاتباتی با آن مواجه بود، نشان می‌دهند.

موضوعات کلیدی شامل شکایت در مورد وضعیت بد سلامتی و شرایط اسارت و مذاکرات او با ملکه الیزابت اول برای آزادی او است که به اعتقاد او با حسن نیت انجام نشده است. بی اعتمادی او به جاسوس الیزابت، سر فرانسیس والسینگهام، و همچنین دشمنی او با رابرت دادلی، ارل لستر و مورد علاقه الیزابت نیز آشکار است.

مری همچنین وقتی پسرش جیمز – پادشاه آینده جیمز اول انگلیس – در آگوست 1582 ربوده شد و احساس کرد که توسط فرانسه رها شده اند، ناراحتی خود را ابراز می کند.

مری استوارت، ملکه اسکاتلند در سال 1542 به دنیا آمد، او بیشتر عمر خود را در اسارت گذراند، ابتدا به دست پروتستان های اسکاتلندی به دلیل اعتقاد مذهبی اش به عنوان یک کاتولیک، و سپس توسط ملکه الیزابت اول، که او را تهدیدی برای مردم می دانست.

بیشتر نامه های او خطاب به میشل دو کاستلنو دو موویسییر، سفیر فرانسه در انگلستان است. او در چندین توطئه برای برانگیختن شورش در میان کاتولیک‌های بریتانیا شرکت داشت و نامه‌های رمزگذاری‌شده‌اش به پنهان کردن همدستی او کمک کرد.

دکتر لاسری، نویسنده اصلی مقاله منتشر شده در مورد این اثر، توضیح داد: «با رمزگشایی از حروف، بسیار بسیار متحیر شدم و به نوعی سورئال به نظر می رسید. ما قبلاً کدهای مخفی پادشاهان و ملکه‌ها را شکسته‌ایم، و آنها بسیار جالب هستند، اما با مری ملکه اسکاتلند، این موضوع قابل توجه بود، زیرا بسیاری از نامه‌های منتشر نشده را رمزگشایی کرده بودیم و او بسیار مشهور است.»

لسری و تیمش 57 نامه را رمزگشایی کردند و آنها را در ژورنال Cryptologia در 436مین سالگرد اعدام مری (8 فوریه)، در سن 44 سالگی، در قلعه Fotheringhay در Northamptonshire منتشر کردند.

نویسندگان توضیح می‌دهند: «مری ملکه اسکاتلند مجموعه گسترده‌ای از نامه‌ها را در آرشیوهای مختلف به جای گذاشته است. با این حال، شواهد قبلی وجود داشت مبنی بر اینکه نامه‌های دیگری از مری استوارت در آن مجموعه‌ها مفقود شده است، مانند آن‌هایی که در منابع دیگر به آنها اشاره شده است اما در جای دیگری یافت نشده‌اند.»

حروفی که ما رمزگشایی کرده‌ایم… به احتمال زیاد بخشی از این مکاتبات مخفی گمشده هستند.»

مری در طول دوران اسارت، به دلیل تلاش‌های گسترده‌ای که برای استخدام پیام‌رسان و حفظ رازداری انجام می‌شد، با همکاران و متحدانش ارتباط برقرار کرد.

وجود یک کانال ارتباطی محرمانه بین مری و حامیانش برای دولت انگلیس در آن زمان شناخته شده بود، اما به نظر می رسد این کانال ها آنقدر قوی هستند که برای چندین دهه، هیچ یک از نامه ها به دست اشتباه نیفتاد.

در نهایت، یک زندانبان سختگیر منصوب شد که موفق شد نقشه ای را برای نصب او بر تاج و تخت انگلیس رهگیری کند، به اندازه ای که او را به خیانت متهم کند و حکم اعدام صادر کند.

با توجه به حجم انبوه مطالب رمزگشایی شده، در مجموع حدود 50000 کلمه و برای پر کردن یک کتاب کافی است، ما فقط خلاصه اولیه حروف و همچنین تکثیر کامل چند مورد را ارائه کرده‌ایم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *