نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 10:34 ق.ظ

هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برتر

برگزاری هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها/ معرفی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برتر

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با هدف «بازنگری و توسعه اثربخشی رویکرد نظام پیشنهادها در کشور» به همت پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران و با همکاری وزارت نفت، سازمان محیط زیست کشور، شرکت پالایش نفت اصفهان و سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و خصوصی در پارک طبیعت پردیسان سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

پایداری نظام پیشنهادها و توسعه سازمان، تاثیر سیاست‌ها، رویه‌ها و قوانین در اثربخشی نظام پیشنهادها، تاثیر شایستگی کارکنان در بهبود اثربخشی نظام پیشنهادها و تاثیر سبک‌های تفکر در ارتقای اثربخشی نظام پیشنهادها، نظام پیشنهادها و تأثیر مدیریت استعداد در توسعه آن، استراتژی توسعه نظام پیشنهادها و کارکرد آن در توسعه سازمان و نظام پیشنهادها و الگوی حل مساله از محورهای اصلی این همایش بود.

تمرکز بر روی بهره‌وری هدف اصلی استقرار نظام پذیرش و بررسی پیشنهادهاست

دکتر سیدرضی آقا سیدی در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها در  سالن همایش بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست با اعتقاد به این‌که تأثیر همدلی و مفاهمه مشترک در فرهنگ سازمانی موثر است، در ادامه اظهار کرد: بهبود فرهنگ سازمانی با پیاده‌سازی و نهادینه کردن نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها ارتقای مزایای اقتصادی سازمان‌ها و تاب‌آوری سازمان‌ها در تکانه‌های محیطی را در پی دارد.

وی تمرکز بر روی بهره‌وری را هدف اصلی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها برشمرد و افزود: باید مربیان و مروجینی در این‌باره(افزایش بهره‌وری) تربیت شوند به‌عبارتی و از یک منظر می‌توان بهره‌وری و افزایش آن‌را از دستاوردهای نظام پیشنهادها دانست، یعنی انجام درست کارهای صحیح.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان این‌که نظام پیشنهادها مسیر ایجاد بهره‌وری و افزایش آن‌را تسهیل می‌کند، گفت: در نظام پیشنهادها در ابتدا کار درست تعریف می‌شود سپس با روش‌های تعاملی این کار به‌درستی انجام می‌شود.

آقا سیدی با تأکید مجدد بر این‌که با نظام پیشنهادها اثربخشی و کارآیی تسهیل می‌شود، گفت: نتیجه آن بهره‌وری و افزایش آن است.

محرمانه‌انگاری داده‌های سازمانی از چالش‌های موجود در سازمان‌ها برای بررسی و تحقیق است

وی با استناد به نتایج گزارش‌های بازخورد سال‌های 96 و 97 از 26 سازمان گفت: از چالش‌ها در سازمان‌ها محرمانه‌انگاری داده‌های سازمانی است براین اساس از 26 سازمان 10 سازمان صلاح ندانستند داده‌ها را به اشتراک بگذارند اما براساس داده‌های دیگر سازمان‌ها استقرار نظام پیشنهادها به لحاظ کمیت سبب صرفه‌جویی 12 هزار میلیارد ریالی شد که برای آن زمان هم رقم قابل توجهی بود.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی ادامه داد: براساس اعلام مجمع جهانی اقتصاد در سال 2015 برای حل مسایل پیچیده به 10 مهارت برتر نیاز است از آن جمله مشارکت هم‌افزایی در حل مسایل، هماهنگی با دیگران و … است.

آقا سیدی با تأکید بر ضرورت توجه به تفکر و خلاقیت(نوآوری) گفت: مدیران در سطوح مختلف نیازمند تفکراتی هستند به‌عنوان مثال مدیران میانی نیازمند تفکر خلاق و مدیران در سطح عملیاتی نیازمند مهارت تفکر انتقادی هستند.

وی با تأکید مجدد بر این‌که نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها می‌تواند راهگشای بن‌بست‌ها در نظام فعلی باشد، در ادامه تصریح کرد: به کمک نظام پیشنهادها می‌توان یک رویداد یا ایده‌ای را به‌درستی مستقر کرد. در کشوری که دستخوش هیجاناتی است افرادی که برای حل مسایل مستمر می‌ایستند شایسته تقدیر و تشویق هستند.

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان این‌که از آثار مدیریت تعارض سیستمی پیاده‌سازی مسیری است که باید دنبال شود، افزود: برای توسعه شایستگی‌ها و ارزیابی، سیستماتیک کردن آن فعالیت است که امروز جهاددانشگاهی این وظیفه را در قبال نظام پیشنهادها دارد.

آقا سیدی با بیان این‌که نظام‌سازی جرأت می‌خواهد، ادامه داد: این جرأت از تئوری دانش مدیریتی ناشی می‌شود و در این‌صورت است که با همدلی زحمات به بار می‌نشیند.

وی از چالش‌های موجود را نبود تاکسونومی از ایدئولوژی تا تاکتیک و روش برشمرد و افزود: نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها الگویی برگرفته از فرمایشات حضرت علی(ع) تا آموزه‌های قرآنی و دینی است. به لحاظ منشور ایدئولوژی راهبرد خوبی داریم اما در مسیر تاکسونومی دچار خلأهایی هستیم.

نظام پیشنهادها در سطوح بالادستی باید تاکسونومی و نهادینه شود

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان این‌که نظام پیشنهادها در سطوح بالادستی باید  تاکسونومی و نهادینه شود، گفت: تاکنون در نظام‌سازی اتفاقات خوبی نیفتاده است به عنوان مثال پس از 2 سال استقرار دولت مردمی هنوز سند تحول دولت مردمی با زمان استقرار تعیین‌شده 3 ساله چنین نشده است وقتی در استان‌ها از علت عدم استقرار پرسیده می‌شود گفته می‌شود از تهران چیزی به ما ابلاغ نشده است.

آقا سیدی با تأکید بر این‌که نظام‌ها در متدولوژی علمی سیستماتیک نشده و این یک چالش است، در ادامه خاطرنشان کرد: این مکانیزم و سیستم‌سازی به رصد ورودی و خروجی‌ها کمک می‌کند و مانع از بروز سرخوردگی ناشی از تکرار مداوم مطالب علمی می‌شود.

وی نظام‌سازی‌ها را در پیاده‌سازی و نهادینه شدن ملموس و عینی مفاهیم موثر برشمرد و افزود: نظام پیشنهادها مربوط به مدلی با سابقه 300 سال پیش در ژاپن است با نهادینه شدن این نظام مفاهیم قابل نقد هستند و از حالت انتزاع خارج و قابل ارزیابی می‌شوند.

ژاپن، مبدع سیستماتیک کردن در دنیا حدود 300 سال پیش است

معاون پشتیبانی و مدیریت منابع جهاددانشگاهی با بیان این‌که کشور ژاپن مبدع سیستماتیک کردن در دنیا حدود 300 سال پیش بود، گفت: این‌کار برای مشارکت دادن کنشگران برای موضوعات مختلف جهت افزایش بهره‌وری انجام شد با پیاده‌سازی این نظام در آمریکا سود اقتصادی حاصل شد.

در ادامه این مراسم دکتر مسعود کمبرانی رییس سازمان جهاددانشگاهی برگزاری چندین سال متوالی این همایش را حاکی از اهمیت موضوع و نیاز کشور دانست و خاطرنشان کرد: استقرار نظام پیشنهادها مستلزم فرهنگسازی در سازمان است با استقرار آن و اعتقاد داشتن مدیران به آن بی‌شک در نحوه تصمیم‌گیری و اداره امور تاثیر خواهد گذاشت.

وی با اعتقاد به این‌که پس از گذشت 17 سال زمینه لازم برای فرهنگ‌سازی فراهم شده است، گفت: شعار امسال این همایش تاثیرگذاری و اثربخشی بیشتر است.

تأکید و اهمیت نظام پیشنهادها به حوزه فکر است

دکتر ولدخانی دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها هم همه حاضرین را شرکای تجاری سازمان جهاددانشگاهی تهران دانست و گفت: به برکت حضور و همکاری مدیران ارشد می‌توان امیدوار بود که این نظام در کشور ساری و جاری شود.

وی با بیان این‌که نظام پیشنهادها به حوزه فکر اهمیت می‌دهد، افزود: هم‌اکنون منابع مالی و امکانات حائز اهمیت است در شرایط اقتصادی موجود باید جلوی هزینه‌کردهای اضافی را گرفت امید می‌رود به مدد نظام پیشنهادها دغدغه محیط زیست برطرف شود.

دبیر هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها با بیان این‌که در شهرداری تهران به‌دنبال شناسایی منابع درآمدی پایدار بودند، گفت: این مشکل به‌واسطه نظام پیشنهادها برطرف شد.

در ادامه این مراسم دکتر هاشم واعظی رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که در ساختار پژوهشکده 4 گروه مدیریت، جامعه‌شناسی، علوم تربیتی و اقتصاد وجود دارد، افزود: مرکز توانمندسازی، مشاوره جهت و مرکز همایش‌ها از مراکز تخصصی خدمات این پژوهشکده است.

وی ادامه داد: نظام پیشنهادها جلوه بارز استفاده از خرد جمعی و مشارکت اجتماعی است نظام پیشنهادها باید در مسأله و عارضه‌یابی و اولویت‌بندی مسایل و ارائه راهکارها موثر باشد.

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان این‌که پژوهشگاه رویان هم‌اکنون جزو پژوهشگاه‌های برتر در کشور است، افزود: وقتی از آن‌ها شعار سازمان را پرسیدم گفتند شعار سازمان برآمده از همه‌پرسی از همه پرسنل است این یعنی همان نظام پیشنهادها.

واعظی این طرز تفکر را جلوه توسعه پایدار و متوازن دانست و گفت: پیامد نظام پیشنهادها باید ارتقاء باشد.

وی توضیح داد: در شورای فرهنگ عمومی استان تهران سازمان جهاددانشگاهی تهران به‌عنوان دبیرخانه فرهنگ سازمانی استان تهران انتخاب شده است تا سنجش، پایش و ارتقاء فرهنگ سازمانی دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور را عهده‌دار باشد.

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران نبود ارتقاء را ناشی از نبود نظام پیشنهادها دانست و خاطرنشان کرد: در این‌صورت شایستگی‌ها به‌درستی توسعه نمی‌یابند و یادگیری سازمانی ارزش و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

واعظی با بیان این‌که سامانه دیده‌بان فرهنگ سازمانی به‌عنوان دیده‌بان فرهنگ سازمانی دستگاه‌های اجرایی و اداری به‌صورت آفلاین بالا آمده و به‌زودی آنلاین خواهد شد، افزود: در این‌صورت می‌توان بر روی خروجی نظام پیشنهادها دست گذاشت.

دکتر رضا انجم شعاع  معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور در مراسم افتتاحیه هفدهمین همایش ملی و یازدهمین جشنواره نظام پیشنهادها در  سالن همایش بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست با اعتقاد به این‌که با گسترش دامنه تشویق و ترغیب میزان اثرگذاری‌ها افزایش می‌یابد، در ادامه اظهار کرد: پرداختن به نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها و ترویج آن در دستگاه‌های اجرایی نوعی تکلیف قانونی است در سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری در ماده 1 از بندهای 26 گانه‌اش به فرهنگ‌سازی با استفاده از آموزه‌های دینی و قرآنی، فرهنگ کار و تلاش، فرهنگ مسئولیت‌پذیری، پاسخگویی و بهبود مستمر و مشارکت‌جویی تأکید شده است.

وی با بیان این‌که در بند 26 سیاست‌های کلی نظام هم بر بهبود مستمر تأکید شده است، ادامه داد: نقش تکنیکی نظام پذیرش و بررسی پیشنهادها موثرترین اثر را دارد و در دستگاه‌های اداری به‌عنوان یک تکلیف است.

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان این‌که دبیرخانه باید ارزیابی از 6 دوره گذشته داشته باشد، افزود: ارزیابی از اجرای برنامه توسعه در نظام اداری و یا از اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه اداری می‌تواند از طریق نظام پیشنهادها انجام شود.

براساس بررسی و ارزیابی دبیرخانه ملی نظام پیشنهادها مستقر در پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاددانشگاهی تهران، شرکت پالایش نفت اصفهان حایز دریافت تندیس سیمین و شرکت فولاد هرمزگان شایسته دریافت تندیس بلورین، شناخته شدند.

همچنین شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گواهینامه چهار ستاره تعهد به تعالی نظام پیشنهادها و شرکت فولاد سبزوار گواهینامه سه ستاره تعهد به تعالی نظام پیشنهادها را دریافت کردند. 

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *