نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:37 ق.ظ

اکوسیستم های پیچیده ای بسیار زودتر از آنچه قبلا تصور می شد روی زمین وجود داشته اند

9 فوریه 2023 -توسط دانشگاه مک گیل-عکس میدانی از فسیل ماهی Watsonulus از بخش Gaopo. / عکس derrain d’un fossile de poisson Watsonulus (بخش گائوپو). اعتبار: خو دای

حدود 250 میلیون سال پیش، انقراض دسته جمعی پرمین-تریاس بیش از 80 درصد از گونه های سیاره را کشت. پس از آن، دانشمندان بر این باورند که تا 10 میلیون سال قبل از اینکه اکوسیستم‌های پیچیده‌تر تکامل یابند، حیات روی زمین تحت سلطه گونه‌های ساده بود.

اکنون این نظریه دیرینه توسط تیمی از محققان بین المللی – از جمله دانشمندان دانشگاه مک گیل و دانشگاه کبک در مونترال – به چالش کشیده شده است.

یک اکوسیستم اقیانوسی فسیل شده

تا به حال، دانشمندان مدت‌ها این نظریه را مطرح کرده‌اند که شرایط گرم اقیانوس‌های سوزان ناشی از تغییرات فاجعه‌بار آب و هوا، از توسعه حیات پیچیده پس از انقراض دسته‌جمعی جلوگیری می‌کند. این ایده بر اساس شواهد ژئوشیمیایی از شرایط اقیانوس در آن زمان است.

اکنون، کشف فسیل‌هایی با قدمت 250.8 میلیون سال در نزدیکی منطقه گوئیژو چین نشان می‌دهد که اکوسیستم‌های پیچیده تنها 1 میلیون سال پس از انقراض دسته جمعی پرمین-تریاس که بسیار زودتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد، روی زمین وجود داشته‌اند.

فسیل‌های منطقه گوئیژو یک اکوسیستم اقیانوسی با گونه‌های متنوع را نشان می‌دهند که زنجیره غذایی پیچیده‌ای را تشکیل می‌دهند که شامل حیات گیاهی، ماهی استخوانی، ماهی پرتو ، خرچنگ، میگو و نرم تنان است. در مجموع، تیم ما 12 کلاس را کشف کرد. مورگان پروت، محقق سابق فوق دکترا در دانشگاه مک گیل، اکنون در دانشگاه کبک در مونترال، می‌گوید که موجودات زنده و حتی مدفوع فسیل‌شده پیدا شده و سرنخ‌هایی درباره رژیم غذایی این حیوانات باستانی نشان می‌دهد.

به چالش کشیدن یک نظریه قدیمی

پیش از این تصور می شد که اکوسیستم پیچیده پس از انقراض به 5 تا 10 میلیون سال نیاز دارد تا تکامل یابد. با این حال، محققان دریافتند که نمونه‌های منطقه گوئیژو با استفاده از تاریخ‌گذاری رادیومتری برای تاریخ‌یابی سنگ‌هایی که فسیل‌ها در آن کشف شده‌اند، بسیار سریع‌تر از آن تکامل یافته‌اند.

پروت که تحقیقاتش بر روی علوم زمین و زمین شناسی متمرکز است، می گوید: “همه اینها پیامدهایی برای درک ما از سرعت پاسخگویی حیات به بحران های شدید دارد. همچنین نیاز به ارزیابی مجدد شرایط اولیه اقیانوس تریاس دارد.”

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *