نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 3:58 ب.ظ

چادر خود خنک کننده فقط با استفاده از آب و آفتاب کار می کند

توسط مک موری، دانشگاه کانکتیکات

برای بسیاری از افراد مشتاق  زندگی در فضای باز، موضوع تابستان و کمپینگ دست به دست هم می دهند. اما از آنجایی که تغییرات اقلیمی همچنان دمای تابستان را بالا می برد، تفریحات در فضای باز می تواند کمتر آرامش بخش شود – و فن آوری های خنک کننده مانند فن ها و تهویه مطبوع قابل حمل به برقی نیاز دارند که به ندرت در کمپ های معمولی در دسترس است.

با مشاهده یک نیاز برآورده نشده، محقق UConn، Al Kasani، با همکاری خدمات تجاری سازی فناوری (TCS) و مرکز مهندسی انرژی پاک دانشگاه (C2E2)، یک فناوری جدید خارج از شبکه توسعه داده است که به دمای داخلی چادر اجازه می دهد تا  میزان20 درجه خنک شود.

چادر برای عملکرد خود فقط به یک عنصر خارجی نیاز دارد، عنصری که معمولاً در اطراف کمپینگ ها به وفور یافت می شود: آب است . یک گالن آب می تواند فناوری خنک کننده چادر را تا 24 ساعت تامین کند.

کاسانی می گوید:

“نگاه به طبیعت کلید بسیاری از مشکلات ما است. گیاهان آب را از زمین بیرون می کشند و سپس عرق می کنند تا خود را خنک کنند و انرژی مورد نیاز خود را از خورشید دریافت می کنند. کاری که من انجام دادم این بود که ماده ای را پیدا کنم که بتواند همین کار را انجام دهد..یک پارچه ویژه آب را از یک مخزن در کل سطح چادر بیرون می‌کشد، که منجر به کاهش دمای بدون الکتریسیته بسیار بیشتر از فناوری‌های خنک‌کننده موجود می‌شود..

مایکل اینورناله، مدیر ارشد صدور مجوز در TCS توضیح می دهد که کارآمدترین فناوری موجود در بازار، یک چادر بازتابنده مادون قرمز است.

او می‌گوید: «تمام گرما از یک چادر بازتابنده مادون قرمز منعکس می‌شود، و بهترین حالت این است که در چادر به همان اندازه که بیرون گرم است، گرم است». اماگرم‌تر نیست و بسته به آنچه در داخل چادر در مقابل بیرون و جریان هوا وجود دارد، ممکن است همچنان در داخل چادر گرم‌تر احساس شود، حتی اگر دما یکسان باشد. با این فناوری خنک‌کننده تبخیری جدید، می‌توانید دمای داخل را بدست آورید. تا 15 یا 20 درجه خنک‌تر در داخل نسبت به بیرون.”

این چادر هم از نظر فیزیکی و هم از نظر زیست محیطی دارای ردپای کوچکی است. پارچه سبک وزن آن را قابل بسته‌بندی و قابل حمل‌تر بودن نسبت به فن‌های برقی می‌سازد، و سیستم خنک‌کننده آن با واکنش‌های بی‌پایان بین آب و نانوذرات تیتانیوم «قدرت می‌گیرد» و انتشار گازهای گلخانه‌ای را حذف می‌کند و از منابع تجدیدپذیر استفاده می‌کند. در دسترس بودن گسترده تیتانیوم تضمین می کند که تولید چادر برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه و برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه خواهد بود.

فناوری حذف رطوبت یک مزیت اضافه نیز دارد: اثر تصفیه کننده هوا توسط نانوذرات ضد میکروبی.

اینورناله می گوید: “آب و نانوذرات تحت یک واکنش برگشت‌پذیر هستند، بارها و بارها با خروج آب. اما آب در حال تماس با این ماده کاتالیزوری است و فرآیند آن رادیکال‌هایی تولید می‌کند و مواد [عفونی] موجود در آن را از بین می‌برد.

به گفته وی که دفترش به محققان در تجاری سازی نوآوری های خود به محصولاتی که به نفع جامعه است و به توسعه اقتصادی کمک می کند، علاقه صنعت به فناوری Kasani زیاد بوده است. در نهایت، او امیدوار است که چادر را در بازار برای کمپینگ‌های تفریحی، و همچنین جنگل‌بانان، پرسنل نظامی و همه کسانی که می‌توانند از مکانی خنک‌تر برای سرپناه بهره‌مند شوند، ببیند.

https://techxplore.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *