هدف نهایی مدیریت در هر نوع سازمانی و در هر زمانی خلق ارزش است . گاه این ارزش مادی است و گاه ماهیت غیر مادی دارد . مدیران بر اساس دانش و تجربه خود تلاش می کنند تا این ارزش را بر اساس بهره وری و معیارهای انسانی و اجتماعی و زیست محیطی به بهترین حالت ایجاد نمایند .
اما یک نکته هست که تمامی این ارزشها و معیار ها را مانند دانه های زنجیر به یکدیگر متصل می نماید .
ارتباط
بله ارتباط با افراد و ذینفعان در طیف وسیعی که دارند و نسبت به مقیاس سازمان متفاوت است . این ارتباط است که می توان از دل آن اعتماد را بیرون کشید و به ارزش تبدیل نمود .
یک مدیر باید علاوه بر خواست و اراده ایجاد ارتباط در آسیب شناسی ارتباط نیز فعال باشد تا بتواند برای ازبین بردن آنها اقدام نماید . در سر راه ارتباط موانعی موجود هستند که ما برخی از این موانع را برشمرده ایم :
موانع فیزیکی
موانع ادراکی
موانع عاطفی
موانع فرهنگی
موانع زبان
موانع جنسیتی
گذر از موانع برای خلق ارزش بسیار مهمند و در تعاملات باید دو طرف برای حذف آنها مهم هستند . اما نقش مدیران در آن بسیار بیشتر است . مدیر است که سیستم مدیریت را ذر این راستا هدایت می نماید . در این تعاملات صداقت و شفافیت دو صفت اصلی هستند که پیشران موضوع ارتباط صحیح هستند .
علی اکبر سعیدی کیا