در یک تعریف ساده کارخانه نوآوری همان مراکز تحقیق و توسعه قدیمی هستند که با انقلاب چهارم صنعتی درهای خود را بر روی ذینفعان باز نموده و بنام یک کارخانه که از تولید ایده آغاز می شود و تا تبدیل آن به یک نوآوری کاربردی در محصول یا خدمت یا فرایند و نهایتا مدیریت پیش می رود .
در خصوص کارخانه نوآوری اجتماعی همه افراد و سازمان ها، خواه جنبه تجاری داشته باشند یا نباشند امکان مشارکت واقعی همه بازیگران اجتماعی را فراهم می کند . در مرحله بعد دانش و مهارت خود را در زمینه های مختلف اجتماعی ارتقا می دهد و بر رویکرد پایین به بالا متکی است. یعنی از مردم ایده و همکاری می گیرد.
هدف بلندمدت کارخانه کمک به انواع ذینفعان یعنی سازمانهای اجتماعی،شرکت ها، افراد، دانشگاه ها و دولتها برای ارتقای رفاه اجتماعی می باشد .
این هدف با حرکت در محور های زیر شکل می گیرد :
- افزایش آگاهی از نوآوری اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی
- فعالان را قادر می سازد تا با چالش ها به شیوه ای نوآورانه و کارآفرینانه از نظر اجتماعی مقابله کنند.
کارخانه نوآوری الهام بخش مردم در بخشهای مختلف اجتماعی از قبیل موضوعات ورزشی، جوانان، فرهنگ،
آموزش و پرورش می باشد .
از سوی دیگر شرکت ها و کسب و کار ها برای توسعه مسُولیت اجتماعی خود از دریچه نوآوری اجتماعی و
کارآفرینی اجتماعی می توانند در این راستا فعالیت کنند.
آنها می توانند با شبکه سازی با مردم و سایر نهاد ها در جهت ایجاد شبکه یادگیری، نوآوران و توانمندسازان را درگیر کنند .
برای توسعه دانش بیشتر در خصوص نوآوری همانند سایر نوآوری ها اقدام می شود . اگریک ایده برای یک نوآوری اجتماعی وجود داشته باشد با پذیرش در کارخانه نوآوری اجتماعی، ایده مورد بحث قرار می گیرد و احتمالات و عدم قطعیت های نوآوری مورد بررسی قرار می گیرد.
این پرسشها مطرح می شوند که :
- آیا تأثیر اجتماعی مورد نظر به اندازه کافی روشن است یا به حل یک نیاز اجتماعی کمک می کند؟
- آیا قادر به ایجاد درآمد خواهید بود؟
- هزینه توسعه محصول چقدر است؟
- آیا می توان مفهوم خود را به هر طریقی بهبود بخشید؟
پس از روشن شدن برخی موضوعات کارخانه نوآوری اجتماعی شرکای احتمالی را در شبکه خود جستجو می کند که می توانند به شما در توسعه آن کمک کنند. اما موضوعات متعدد دیگری نیز دخیل هستند که در این مقال نمی گنجد .
علی اکبر سعیدی کیا