نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 12:19 ق.ظ

همه چیز درباره آمیب مغزخوار که در ایالات متحده در حال گسترش است بدانید

نرگیس فیرتینا-ایجاد: 28 نوامبر 2022،  تصویر Berke Evkuran/iStock 1, 2

ایالات متحده اخیراً با آمیب مغزخوار دچار مشکل شده است. وضعیت روز به روز بدتر می شود و هیچ کس دقیقاً دلیل آن را نمی داند.با انتشار بسیار سریع در سراسر ایالات متحده، برای اولین بار در ایالت های جنوبی گرمتر دیده شد، اما اکنون به دلیل گرم شدن کره زمین ممکن است در ایالات شمالی با آمیب مواجه شوید.

اکنون زمان آن است که همه چیز را در مورد آمیب عفونی بیاموزیم:

آمیب چیست؟

آمیب که با نام آمیبوئید نیز شناخته می‌شود، نوعی سلول یا موجود تک سلولی است که می‌تواند با گسترش و جمع کردن شبه‌پایان شکل خود را تغییر دهد. آمیب ها در هر دودمان اصلی گونه های یوکاریوتی یافت می شوند و به یک دسته طبقه بندی منفرد تعلق ندارند. سلول های آمیبوئید علاوه بر تک یاخته ها در قارچ ها، جلبک ها و پستانداران نیز یافت می شود.

خوب، این یک تکه اطلاعات از یک کتاب زیست شناسی است. باز هم هست. یکی از گونه های آمیب باعث عفونت غیرقابل برگشت مغز می شود: Naegleria fowleri.

Naegleria Fowleri که عموماً به عنوان “آمیب مغزخوار” شناخته می شود، گونه ای از جنس Naegleria و یک حفاری آمیبوفلاژله تغییر شکل است. این یک میکروب آزاد و باکتری خوار است که می تواند بیماری زا باشد و باعث ناگلریازیس شود که به عنوان مننگوانسفالیت آمیب اولیه نیز شناخته می شود، یک بیماری مغزی بسیار نادر، ناگهانی، شدید و معمولاً کشنده (PAM).

همانطور که به یاد دارید، پسری پس از شنا در دریاچه مید به PAM مبتلا شد. بیایید نگاهی به چگونگی ایجاد این بیماری بیندازیم.

آمیب در حالی که به صورت تاژک دار هستند با تقسیم نمی توانند تکثیر شوند. با این حال، اگر آنها قسمتی از وجود خود را از دست بدهند، می توانند تقسیم شوند. افرادی که در آب‌های گل آلود، دریاچه‌ها، استخرها و آب‌های راکد حمام می‌کنند، بیشتر از طریق بینی و گاهی از راه دهان (دهان) منتقل می‌شوند و در اینجا به آمیب تبدیل می‌شوند.

آمیب هایی که وارد کانال بویایی می شوند از مخاط بینی عبور کرده و از طریق عصب بویایی در مایع مغزی نخاعی (CSF) و مغز مستقر می شوند. آنها باعث مننژیت می شوند که یک بیماری کشنده ناگهانی به نام مننژوانسفالیت آمیب اولیه (PAM) است. علائم رینیت، تب بالا، حالت تهوع، سردرد و چشم درد دیده می شود. در مدت کوتاهی بیهوشی و کما و مرگ رخ می دهد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *