9 فروردین 1403 5:42 ب.ظ

محققان یک ماده معدنی کمیاب را کشف کردند که مستقیماً از عمق زمین می آید

ساده آگارد-28 نوامبر 2022، داومائوئیت -آرون سلستین/ موزه تاریخ طبیعی، لس آنجلس

محققان ادعا می‌کنند در مطالعه جدیدی که در Science منتشر شده، ماده معدنی کمیابی را کشف کرده‌اند که مستقیماً از عمق زمین – منطقه بین هسته و پوسته سیاره – می‌آید.این یافته غافلگیرکننده است زیرا هیچ کس پس از دهه ها جستجو چنین ماده معدنی پرفشاری را روی سطح زمین بازیابی نکرده یا انتظار ندارد.

با این حال، به لطف الماسی که در آن محبوس شده بود، این ماده معدنی جدید به نام «داومائویت» توانست سفری غیرممکن را از حداقل 412 مایلی پایین انجام دهد.این کشف گامی رو به جلو در تلاش دانشمندان برای مدلسازی تکامل منطقه زمین با جزئیات بیشتر است.توانایی رادیواکتیو Davemaoite نحوه حرکت گرما را در اعماق زمین هدایت می کند

داومائویت عمدتاً 5-7 درصد از مواد این منطقه زمین را تشکیل می دهد و یکی از سه کانی مهم آن است. این عمدتاً از پروسکیت سیلیکات کلسیم (CaSiO3) – که احتمالاً مهمترین فاز (از نظر ژئوشیمیایی) منطقه  زمین است، تشکیل شده است.

یکی از دلایل این امر به دلیل توانایی منحصر به فرد داومائوئیت در حذف ایزوتوپ های رادیواکتیو اورانیوم، توریم و پتاسیم است.

این ایزوتوپ‌ها گرمای زیادی را در بخش پایینی منطقه زمین تولید می‌کنند و داومائویت را به یک بازیگر ضروری در مدیریت نحوه حرکت گرما در اعماق زمین تبدیل می‌کنند. به نوبه خود، این به کنترل چگونگی انتقال گرما از منطقه به پوسته برای نیرو بخشیدن به فرآیندهایی مانند تکتونیک صفحه کمک می کند.

پیش از این هرگز پروسکایت CaSiO3 در طبیعت مشاهده نشده بود، زیرا معمولاً وقتی از محیط پرفشار اطراف جدا می‌شود تجزیه می‌شود.

Davemaoite در مورد “قدرت الماس”

در ابتدا، محققان یک ماده معدنی کمیاب را کشف کردند که مستقیماً از منطقه پایینی زمین می آید

معدن اوراپا در بوتسوانا که در آن الماس پیدا شد

کانی‌های CaSiO3-proovskite به صورت لکه‌های سیاه ریز در الماسی کشف شدند که دهه‌ها پیش از معدن اوراپا در بوتسوانا (جنوب آفریقا) – بزرگترین معدن الماس در جهان از نظر مساحت – به دست آمد.

با این حال، تیمی از زمین شناسان آمریکایی اخیراً این الماس را به دست آوردند که به دلیل “نقایص” آن برای جواهرسازان ارزش کمی دارد و آنها را قادر می سازد تا نگاه دقیق تری داشته باشند.

اولیور تشاونر از نوادا، لاس وگاس، و یکی از رهبران این مطالعه در بیانیه‌ای مطبوعاتی از دانشگاه گفت: «برای جواهرسازان و خریداران، اندازه، رنگ و شفافیت یک الماس همه مهم است، و اجزای آن – آن لکه‌های سیاهی که جواهرساز را آزار می‌دهند – برای ما یک هدیه است.

در مورد صعود بعید داومائوئیت، او به نیچر اظهار داشت: “این قدرت الماس است که اجزاء را در فشار بالا نگه می دارد.”

یک تکنیک تخصصی اشعه ایکس که به عنوان سنکروترون شناخته می شود، این ماده معدنی جدید را آشکار کرد

تشاونر و همکارانش، از جمله شیچون هوانگ ژئوشیمیدان از دانشگاه نوادا، لاس وگاس (UNLV)، این الماس را قبل از استفاده از اشعه ایکس تخصصی به نام سنکروترون به دست آوردند. این به آنها امکان داد تا ساختار داخلی آن را با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل کنند.

آنها یک ماده کریستالی جدید را کشف کردند که آن را “داومائویت” نامیدند – نامی که برای قدردانی از ژئوفیزیکدان تجربی هو کوانگ “دیو” مائو، که بسیاری از روش‌هایی را که تشاونر و همکارانش امروزه استفاده می‌کنند، انتخاب کردند.

Davemaoite از آن زمان به عنوان یک کانی طبیعی کاملاً جدید توسط کمیسیون مواد معدنی جدید، نامگذاری و طبقه بندی انجمن بین المللی کانی شناسی تأیید شده است.کشف داومائوئیت توسط تشاونر تنها یکی از دو روش کشف کانی‌های پرفشار در طبیعت را نشان می‌دهد: از داخل شهاب‌سنگ‌ها یا بین ۴۱۰ تا ۵۶۰ مایلی زیر سطح زمین.

بهتر از آن، Tschauder قبلاً در مسیر قبلی (داخل شهاب‌سنگ‌ها) با کشف ماده معدنی “بریجمانیت” در سال 2014 قدم‌هایی برداشته است.

او خوش بین است که به زودی اکتشافات معدنی بیشتری انجام خواهد شد و محققان را قادر می سازد تا تکامل منطقه زمین را با دقت بیشتری توصیف کنند.