نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 6:53 ب.ظ

سیگارهای الکترونیکی و ویپ ها با خطر بیشتر پوسیدگی دندان مرتبط هستند.

دینا ترزا -ایجاد: 25 نوامبر 2022، -ویپینگ به سلامت میکروبیوم آسیب می رساند.

ridvan_celik/iStock

ویپینگ که زمانی به عنوان یک عادت بی ضرر تلقی می شد، در طول سال ها به طور فزاینده ای مورد مطالعه قرار گرفته و مشخص شده است که برای سلامتی مضر است.

جدیدترین تحقیقات هیئت علمی دانشکده پزشکی دندانپزشکی دانشگاه تافتز نشان داده است که احتمال ابتلا به پوسیدگی در بیمارانی که از دستگاه های ویپینگ استفاده می کنند، بیشتر است. و با افزایش تعداد ویپرها – بررسی های CDC گزارش داد که 9.1 میلیون بزرگسال آمریکایی و دو میلیون نوجوان از محصولات ویپینگ مبتنی بر تنباکو استفاده می کنند – این فقط می تواند به معنای تعداد زیادی دندان “آسیب پذیر” باشد.

کارینا ایروسا، استادیار مراقبت های جامع و نویسنده اصلی مقاله، در بیانیه ای گفت:.

“آگاهی عمومی در مورد خطرات سیگار کشیدن افزایش یافته است – به ویژه پس از اینکه این فعالیت با بیماری ریوی مرتبط شد. اگرچه برخی تحقیقات دندانپزشکی ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و بیماری لثه را نشان داده اند، تاکید کمتری بر “تقاطع بین سیگار الکترونیکی” شده است.

اولین مطالعه برای ارتباط مصرف بخارات با افزایش خطر ایجاد حفره

به گزارش Irusa، این مطالعه اولین مطالعه‌ای است که به طور «ویژه» ارتباط سیگارهای الکترونیکی و سیگارهای الکترونیکی را با احتمال ایجاد پوسیدگی بررسی می‌کند. بیش از 13000 بیمار بالای 16 سال که از سال 2019 تا 2022 در کلینیک های دندانپزشکی Tufts تحت درمان قرار گرفتند، مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشمندان تفاوت «آماری معناداری» در سطوح خطر پوسیدگی دندان بین گروه سیگار الکترونیکی/ویپینگ و گروه کنترل پیدا کردند. هفتاد و نه درصد از بیمارانی که ویپ می‌کردند، در گروه‌های دارای خطر پوسیدگی بالا طبقه‌بندی شدند، در حالی که فقط 60 درصد از گروه کنترل.

لازم به ذکر است که از کاربران ویپینگ پرسیده نشد که آیا دستگاه آنها حاوی نیکوتین یا THC است یا خیر.

ایروسا گفت: درک این که داده های اولیه هستند، مهم است. این 100 درصد قطعی نیست، اما مردم باید از آنچه می‌بینیم آگاه باشند.»

استفاده از سیگار الکترونیکی چگونه می تواند به پوسیدگی دندان کمک کند؟

محتویات قندی و ویسکوزیته  بخار، هنگامی که آئروسل می شود و از طریق دهان استنشاق می شود، به دندان می چسبد. مطالعه‌ای که در اوایل سال جاری منتشر شد نشان داد که بخارپز بر میکروبیوم دهان کاربر تأثیر می‌گذارد.

این مطالعه همچنین مشاهده کرد که بخار کردن باعث پوسیدگی در نواحی مانند لبه‌های پایینی دندان‌های جلویی می‌شود. ایروسا گفت: «این کار عوارض زیبایی دارد.

چه کاری می توان کرد؟

دندانپزشکان باید به طور معمول در مورد استفاده از سیگار الکترونیکی به عنوان بخشی از سابقه پزشکی بیمار پرس و جو کنند.

محققان Tufts همچنین پیشنهاد می‌کنند که بیمارانی که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند باید برای یک «پروتکل دقیق‌تر مدیریت پوسیدگی» در نظر گرفته شوند، که می‌تواند شامل خمیر دندان‌های حاوی فلوراید و شستشوی فلوراید، استفاده از فلوراید در مطب و معاینات بیشتر از دو بار در سال باشد. با توجه به انتشار.

ایروسا می‌گوید: «برای مدیریت پوسیدگی دندان، بسته به میزان بدی که دارد، نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی در زمان و هزینه است. هنوز در معرض خطر پوسیدگی ثانویه هستید. این یک چرخه معیوب است که متوقف نخواهد شد.”

این مطالعه در 23 نوامبر در مجله انجمن دندانپزشکی آمریکا منتشر شد.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *