نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

30 فروردین 1403 2:00 ب.ظ

درخواست ناسا از مردم جهان برای مستندسازی پدیده‌های عجیب و غریب در آسمان

کریس یانگ -27 اکتبر 2022 -ارواح قرمز توسط رصدخانه لا سیلا، شیلی دستگیر شده اند.

ناسا از شهروندان و دانشمندان می‌خواهد تا در جمع‌آوری داده‌هایی درباره پدیده‌های مرموز و مرموز به نام روح قرمز کمک کنند.

اسپرایت‌های قرمز رگه‌های قرمز چشمگیر نور هستند که معمولاً در طوفان‌ها رخ می‌دهند و به ارتفاع 90 کیلومتری جو می‌رسند. آنها مانند شکلی از رعد و برق معکوس هستند و بخشی از گروهی از پدیده های رعد و برق مانند هستند که نام آنها از فانتزی گرفته شده است – نمونه های دیگر شامل  جت های غول پیکر است.

آژانس فضایی ایالات متحده بر این باور است که بسیاری از افراد ممکن است ناخواسته این پدیده را در دوربین ثبت کرده باشند و تصاویر آنها می تواند به پیشرفت علم کمک کند. در تلاشی برای جمع‌آوری این داده‌ها، اعلام کرده است که در حال شکل‌گیری یک پروژه علمی شهروندی جدید به نام Spritacular تلفظ sprite-tacular است.

پروژه علمی شهروندی جدید ناسا با هدف ایجاد ارتباط بین دانشمندان حرفه ای با افرادی است که مایل به اشتراک گذاری عکس هایی هستند که با تلفن یا دوربین های دیجیتال خود گرفته اند که ممکن است شواهدی از روح یا سایر رویدادهای نورانی گذرا (TLE) داشته باشد.

دکتر بورکو کوسار، فیزیکدان فضایی در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در گرین‌بلت، مریلند، توضیح داد: «مردم تصاویر فوق‌العاده‌ای از این پدیده می‌گیرند، اما آنها به‌طور پراکنده در اینترنت به اشتراک گذاشته می‌شوند و بیشتر جامعه علمی از این عکس‌ها بی‌اطلاع هستند». محقق اصلی اسپریتاکولار Spritacular این شکاف را با ایجاد اولین پایگاه داده جمع‌سپاری شده از sprites و سایر TLE‌ها که برای تحقیقات علمی در دسترس و به آسانی در دسترس است، پر خواهد کرد.

روح‌ها معمولاً تنها لحظاتی پس از برخورد رعد و برق رخ می‌دهند و به اشکال مختلف جرقه‌های قرمز ظاهر می‌شوند، که برخی از آنها شبیه پیچک‌هایی هستند که به آسمان شب می‌رسند. اولین روح که توسط دوربین ثبت شد در سال 1989 ثبت شد و دانشمندان هنوز تا به امروز اطلاعات کمی در مورد چگونگی و چرایی تشکیل آنها دارند.

در اوایل سال جاری، اخترشناس زدنک باردون با استفاده از رصدخانه لاسیلا رصدخانه روحوبی اروپا (ESO) در شیلی، تصویری از روح قرمز رنگ گرفت – این تصویر، که به عنوان تصویر ماه ESO انتخاب شد، در بالا نشان داده شده است.

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) نیز در بیش از یک بار تصاویری از روح گرفته‌اند. برای مثال، تصویر بالا در سال 2015 توسط اعضای خدمه Expedition 44 ایستگاه مداری گرفته شده است.

ناسا در بیانیه خود برای اعلام پروژه Spritacular نوشت: «هدف گسترده‌تر Spritacular تقویت تبادل متقابل بین ناظران TLEs و جامعه علمی و الهام بخشیدن به دانشمندان شهروند در سراسر جهان برای مشارکت در بررسی این رویدادهای گریزان است. “

آژانس فضایی توضیح داد که به هر عکاسی که تصاویری از روح استفاده شده در هر مقاله علمی بعدی را ثبت کند، اعتبار مناسب می دهد – و همچنین ممکن است عکاسان “بسته به سطح مشارکت” به عنوان نویسندگان مشترک فهرست شوند.

ناسا همچنین برخی از بزرگترین ناشناخته های جامعه علمی در مورد روح و سایر TLE ها را تشریح کرد. آژانس فضایی اعلام کرد که ما نمی دانیم اسپرایت ها هر چند وقت یک بار اتفاق می افتند یا چرا شکلی را به خود می گیرند. ما همچنین نمی دانیم شرایط موجود در اتمسفر فوقانی که باعث ایجاد اسپرایت ها می شود و اینکه آیا آنها بر مدار الکتریکی جهانی زمین تأثیر می گذارند یا خیر.

به گفته ناسا، سوال مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که چگونه روح ها با امواج گرانشی که در اتمسفر فوقانی موج می زند، مرتبط می شوند. ناسا خاطرنشان می کند که “پاسخ به این سوالات می تواند به پیشرفت های بزرگی در علم جو فوقانی زمین منجر شود. اما برای رسیدن به آن، Spritacular به کمک شما نیاز دارد!”

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *