نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

31 فروردین 1403 11:12 ب.ظ

اولین خودروی پرنده عمودی تمام الکتریکی جهان در چین رونمایی شد

لوکیا پاپادوپولوس -02 نوامبر 2022- اولین eVTOL جهان

بر اساس بیانیه مطبوعاتی این شرکت، XPENG AEROHT، بزرگترین شرکت خودروهای پرنده در آسیا، آخرین نسخه اولین خودروی پرنده عمودی (eVTOL) را هفته گذشته در چین عرضه  کرد .

این خودروی پرنده که هم برای پرواز هوایی و هم برای رانندگی جاده ای طراحی شده است، به راحتی دارای یک سیستم تاشو روتور شیک برای مکالمه یکپارچه بین رانندگی و پرواز است. این هواپیما به یک سیستم کنترل پرواز جدید مجهز به عملکردهای کنترلی مقاوم در برابر خطا و یک سیستم پشتیبان دو موتوره برای اطمینان از ایمنی مجهز شده است.

این مدل مشابه نسخه قبلی دو روتور افقی این شرکت است، اما بهینه سازی شده است تا به پیکربندی جدید چند روتور توزیع شده مجهز شود. برای افزایش بیشتر ایمنی و قابلیت اطمینان پرواز، پیچیدگی کلی طراحی سیستم نیز کاهش یافته است.تاکنون این خودروی آزمایشی جدید اولین پرواز خود و همچنین چندین آزمایش خرابی تک موتوره را با موفقیت به پایان رسانده است.

هنگام رانندگی، eVTOL مانند هر خودروی معمولی عمل می کند. با این حال، در حالت پرواز، نمونه اولیه با استفاده از فرمان و دسته دنده سمت راست هدایت می شود.دارای دامنه حرکتی کامل است زیرا می توان از کنترل های آن برای حرکت به جلو و عقب، چرخش، صعود، شناور و فرود استفاده کرد. تا زمانی که قوانین و مقررات اجازه دهد، می تواند به صورت عمودی بلند شود و فرود آید و در مسافت های کوتاه بر فراز ترافیک، موانع و رودخانه ها پرواز کند.

صنعت eVTOL فقط در چند ماه گذشته شاهد پیشرفت‌ها و پیشرفت‌های زیادی بوده است. در سپتامبر 2022، پیش‌سفارش‌های Axe، یک هواپیمای شخصی دو سرنشین eVTOL از استارت‌آپ SkyFly مستقر در لندن، آغاز شد.

انتظار می‌رفت که Axe تحویل مشتریان را در سال 2024 آغاز کند و دارای سرعت‌های بالای 100 مایل در ساعت (160 کیلومتر در ساعت)، برد تا 200 مایل (320 کیلومتر) و بدنه بالدار بود. این هواپیما دارای بالهایی به طول 16.4 فوت (5 متر) بود که وقتی eVTOL روی زمین بود به سمت بالا متمایل می شد و ظاهری منحصر به فرد از سایر انواع هواپیما به آن می بخشید.

همچنین در ماه سپتامبر، شرکت هوافضای Doroni، مستقر در میامی، ایالات متحده، شروع به دریافت پیش سفارش برای هواپیمای “شخصی” خود کرد.

Doroni بازار متفاوتی را نسبت به اکثر تولیدکنندگان eVTOL که تاکسی های هوایی را برای استفاده در شهرها می سازند، هدف قرار داده است. در عوض، هواپیمای خود را به سمت خلبانان خصوصی نشانه رفت و ادعا کرد که کار با آن از یک هلیکوپتر یا هواپیمای معمولی راحت‌تر و ساده‌تر است.

در همان ماه‌ها شاهد معرفی نمونه اولیه MadBat eVTOL توسط مخترع و مهندس رومانیایی Razvan Sabie بودیم که مشهورترین آن برای بشقاب پرنده 2019 است. مدل جدید برای مقیاس از هواپیماهای بدون سرنشین کوچک، هواپیماهای شخصی، تاکسی های هوایی و بسیاری موارد دیگر طراحی شده است. این می تواند همه این کارها را از طریق استفاده از یک دم نگهدار انجام دهد.

در نهایت، سپتامبر همچنین شاهد VX4، هواپیمای eVTOL از استارتاپ هوانوردی بریتانیایی Vertical Aerospace بود که اولین برخاست خود را از زمین انجام داد. این نقطه عطف که به آن «چرخ‌ها بالا» نیز گفته می‌شود، یک تقویت بزرگ برای امریکن ایرلاینز بود که قصد دارد 250 فروند از این نوع هواپیما را در صورت موجود بودن در ناوگان خود بگنجاند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *