9 فروردین 1403 5:31 ب.ظ

محققان نشان می دهند که چرا زونا می تواند منجر به سکته شود

اعتبار: CC0 دامنه عمومی

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه کلرادو آنشوتز دانشگاه کلرادو، دانشمندانی که بررسی می‌کنند چرا افرادی که زونا داشته‌اند در معرض خطر سکته مغزی بیشتری هستند، اکنون معتقدند که پاسخ در وزیکول‌های لیپیدی به نام اگزوزوم است که پروتئین‌ها و اطلاعات ژنتیکی را بین سلول‌ها جابه‌جا می‌کند.

این مطالعه که  در مجله بیماری‌های عفونی منتشر شد، مکانیسم‌های بین زونا و سکته را به تفصیل شرح می‌دهد.

اندرو بوباک، نویسنده ارشد این مطالعه، دکترا، استادیار پژوهشی در دپارتمان رشته اعصاب در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو ، می‌گوید: «بیشتر مردم از بثورات دردناک مرتبط با زونا اطلاع دارند، اما ممکن است ندانند که خطر سکته مغزی تا یک سال پس از عفونت افزایش می‌یابد. نکته مهم این است که بثورات پوستی اغلب به طور کامل بهبود می یابند و افراد احساس می کنند طبیعی هستند اما با این وجود با این افزایش قابل توجه خطر سکته در اطراف خود راه می روند.

هرپس زوستر (HZ) یا زونا توسط ویروس واریسلا زوستر ایجاد می شود که باعث آبله مرغان می شود. این ویروس در نورون‌های گانگلیونی باقی می‌ماند و می‌تواند دوباره فعال شود و باعث ایجاد درد طاقت‌فرسا شود. اما محققان دریافته اند که زونا همچنین می تواند خطر سکته مغزی را به ویژه برای افراد زیر 40 سال که معمولاً واکسن زونا توصیه نمی شود، افزایش دهد.

این خطر در افرادی که بثورات روی صورت خود دارند، بیشتر است، شاید به دلیل نزدیکی به مغز.برای درک بهتر این که چگونه این کار می کند، بوباک و تیمش شروع به بررسی دقیق تر اگزوزوم ها کردند.

بوبک گفت: اگزوزوم ها محموله های بیماری زا را حمل می کنند که می توانند باعث ترومبوز و التهاب دور از محل عفونت واقعی شوند. این می تواند در نهایت منجر به سکته مغزی در بیماران شود.

محققان نمونه های پلاسما را از 13 بیمار مبتلا به زونا و 10 بیمار بدون زونا جمع آوری کردند. نمونه ها در زمان عفونت و در پیگیری 3 ماهه برای زیر مجموعه ای از بیماران گرفته شد و اگزوزوم ها از پلاسما استخراج شدند.

محققان اگزوزوم های پروترومبوتیک را پیدا کردند که می تواند باعث ایجاد لخته خون در افراد مبتلا به عفونت شود. آنها همچنین اگزوزوم های پیش التهابی را کشف کردند که خطر سکته مغزی را نیز در پیگیری 3 ماهه ایجاد می کند.

بوباک گفت: یافته‌ها نشان می‌دهد که در زیرمجموعه‌ای از افراد مبتلا به زونا، ویروس ممکن است به زمان نهفتگی بازگردد یا اگزوزوم‌های در گردشی که باعث ایجاد حالت پروترومبوتیک طولانی‌مدت می‌شوند ممکن است حتی پس از انجام درمان و از بین رفتن بثورات باقی بمانند. وی گفت: استفاده طولانی تر از عوامل ضد ویروسی با افزودن مواد ضد پلاکت و ضد التهاب می تواند کمک کننده باشد.

بوبک گفت: «و همچنین ابتکاراتی برای افزایش جذب واکسن HZ برای کاهش خطر سکته مغزی، به ویژه در افرادی که از قبل عوامل خطر سکته مغزی شناخته شده دارند.» “اگر این یافته ها با یک مطالعه طولی بزرگتر تایید شود، این می تواند عملکرد بالینی را تغییر دهد.”

اکثر پزشکان از ارتباط بین زونا – که واکسن موثری دارد – و سکته مغزی بی اطلاع هستند.

بوبک گفت: «اما واقعاً مهم است و به راحتی قابل کاهش است. آنها را با داروهای ضد پلاکت به خانه بفرستید.

Medicalxpress.com