نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

19 اردیبهشت 1403 7:16 ق.ظ

وجود 350 مرکز نوآوری ، 170 شتاب دهنده فناوری و 9 کارخانه نوآوری در کشور

2-8-1401

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از وجود ۳۵۰ مرکز نوآوری، ۱۷۰ شتابدهنده فناوری و ۹ کارخانه نوآور، ۶۲ خانه خلاق نوآوری، ۵۰ پارک علم و فناوری و ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری در کشور خبر داد و گفت: با این شرایط، وضعیت زیست بوم نوآوری در کشور مناسب است.

به گزارش ایران اکونومیست، محمد حسین بهشتی امروز در افتتاحیه دومین همایش علمی – فناوری «کارآفرینی» دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران که در سالن شهید احمدی روشن،برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه رتبه ایران براساس شاخص جهانی نوآوری به ۵۹ رسیده است، اظهار کرد: ایران در این شاخص میان ۱۰ کشور منطقه رتبه ۲ و در میان ۳۶ اقتصاد جهان رتبه ۳ را دارد.

وی با تأکید بر اینکه موتور محرک خود ایده و از دانشجویان ارشد و دکتراست، خاطرنشان کرد: در ابتدا ایده ای طرح می شود و از آنجا سطح آمادگی فناوری یا همان TRL  رصد می شود ، در ادامه و برای رشد کار افراد باید وارد مرکز نوآوری یا رشد شوند تا شتابدهنده های فناوری با استفاده از تجارب خود کمک کنند که مسیر ایده تا بازار سریعتر طی شود. 

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در مرحله نخست باید نمونه اولیه در حد TRL۳ ساخته شود و سپس باید از این مرحله به شرکت نوپا(استارت آپ) تبدیل شود که این کار، کارِ دانشکده و هیئت علمی نیست. در ادامه باید برای ساخت محصول اصلی  TRL از ۳ به ۷ ارتقاء یابد و این محصول تاییدیه های خود را از آزمایشگاههای مرجع اخذ کند. در اینصورت می تواند برای ثبت نام وارد سامانه دانش بنیان معاونت علمی ریاست جمهوری شوند و پس از ارزیابی های لازم اگر ویژگی فناوری را داشته باشد به عنوان محصول دانش‌بنیان معرفی شده و از آنجا کار تجاری سازی آغاز می شود.

دکتر بهشتی در توضیح برخی طرحهای اورژانسی یا طرحهایی که برای بار نخست مطرح می شوند، گفت: برای این قبیل طرحها معاونت علمی ریاست جمهوری تسهیلات قرض الحسنه را در اختیار متقاضیان قرار می دهد تا نمونه ساخته شود.

وی با بیان اینکه در سایر موارد مراحل با اعلام فراخوان آغاز می شود، افزود: در این موارد طبق قانون شرکتها باید با اندوخته های اندک خود برای دانش بنیان شدن نمونه اصلی را ساخته و از مسیر دانش‌بنیان تسهیلات اخذ و تجاری سازی کنند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قانون جهش تولید دانش‌بنیان را قانونی مترقی برشمرد و افزود: این قانون نقشه راه ۱۵ تا ۲۰ سال آینده شرکت‌های دانش بنیان را ترسیم کرده است تاکنون آیین‌نامه‌های مختلفی تدوین شده و باید کوشید تا این قانون پیاده‌سازی شود.

دکتر بهشتی با بیان این‌که دو ماده از این قاتون به دانشگاهیان برمی گردد، خاطرنشان کرد: در ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانش‌بنیان آمده است با هدف توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت، صنایع و واحدهای تولیدی دارای بخش تحقیق و توسعه که با یکی از واحدهای دانشگاه‌ها یا مراکز آموزش عالی و پژوهشی مرتبط با اولویت استان محل استقرار آن صنعت با واحد تولیدی تفاهم‌نامه همکاری منعقد کنند قراردادهای تحقیق و توسعه مربوط به این تفاهم‌نامه‌ها مشمول مزایای طرح شده در بند ب ماده ۱۱ می شود در این بند ذکر شده برای تأمین هزینه تحقیق و توسعه آنها می توان از مالیات مستقیم آن سال یا سال آینده حذف کرد.

وی درباره ماده ۶  این قانون هم گفت: در ماده ۶ آمده است دستگاههای اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یعنی دستگاههای دولتی می توانند زمین و ساختمانهای خود را برای استقرار شرکتها و موسسات دانش بنیان، پارکهای علم و فناوری، صندوقهای نوآوری و واحدهای خلاق بدون واگذاری مالکیت طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار دهند.

معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره وضعیت دانشجویان کشور گفت: کشور هم اکنون ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار شاغل به تحصیل دارد که طی چند سال آتی این میزان ثابت می‌ماند اما سالانه ۳۱۷ هزار نفر در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند  ۱۲۳ هزار نفر از مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲ هزار نفر از مقطع دکترا فارغ التحصیل می شوند که رای اشتغال آنها باید فکری کرد.

دکتر بهشتی با بیان اینکه قادر به استخدام این میزان دانش‌آموخته از دانشگاه‌های کشور نیستیم، تصریح کرد: در این مرحله نوآوری ضرورت می یابد چنانچه ۱۰ درصد این فارغ التحصلان کارآفرین شوند بسیار مناسب است باید با دانشجو درباره مباحث نوآوری و کارآفرینی صحبت کرد.

به گفته وی، جوان؛ انسانی است که می تواند  خلق ایده و پیشنهاد داشته باشد و بهترین راه حل این است که در حوزه علم و فناوری قدم اساسی برداشت.

به گزارش ایران اکونومیست، دومین همایش «علمی _ فن‌آوری» کارآفرینی دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران از امروز به مدت ۳ روز( ۲ تا ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ) در محل دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران در حال برگزاری است و مخاطب آن دانشجویان، دانش‌آموختگان و اعضاء هیئت علمی دانشکده، کارآفرینان دانشگاهی و صنعتی، صنایع مرتبط با مأموریت‌های دانشکده، نهادهای حمایتی توسعه علمی- فن‌آوری و نوآوری و دستگاه‌های اجرایی ذی‌نفع دولتی هستند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *