نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 9:56 ب.ظ

فرهنگ های باستانی ممکن است کلید خنک نگه داشتن ساختمان ها در شرایط آب و هوایی در حال تغییر را داشته باشند

اندی کوربلی 26 سپتامبر 2022 -بادگیرهای یزد CC 2.0. ایوان ملیناریچ

در حالی که تابستان‌ها ممکن است گرم‌تر شوند، مردمی که در بیابان‌ها و مناطق استوایی زندگی می‌کردند، و برخی از طرح‌های معماری آن‌ها از دوران گذشته می‌توانست کلید خنک ماندن در آب و هوای متغیر امروزی باشد.

انتشار گازهای گلخانه ای از ساختمان ها بزرگترین منبع CO2 انسانی در جامعه است و بخش بزرگی از آن از تهویه مطبوع ناشی می شود. با این حال، قبل از برق، هند تحت امپراتوری مغول یا ایرانیان باستان روش هایی برای حفظ شرایط داشتند که ترکیبی از فیزیک ساده با طراحی معماری زیبا بود.

امروزه، این فرهنگ‌ها الهام‌بخش مدیران ساختمان‌ها و معمارانی هستند که می‌خواهند ساختمان‌هایی را طراحی کنند که بدون اتکا به تهویه مطبوع خنک بمانند.

یکی از این روش‌ها بادگیر است که اگر بخواهید از طریق واحدهای مسکونی جدید اندلس یا شهر باستانی ایرانی یزد یا حتی از بیمارستان سلطنتی چلسی در لندن عبور کنید، ممکن است مانند دودکش به نظر برسد.

در حقیقت، آنها سازه های مبتکرانه ای هستند که از بادهای کویر و تفاوت های اساسی بین خواص هوای گرم و سرد برای خنک کردن فضای داخلی ساختمان استفاده می کنند. منافذ برج‌ها که از پشت بام مستقر می‌شوند، نسیمی را می‌گیرند که از طریق یک سری دیوارهای منحنی به داخل اتاقک زیر هدایت می‌شود.

گرد و غبار یا زباله به طور سنتی توسط نسیم در پایین برج باقی می ماند، که به سادگی یک اتاق در داخل خانه است. سپس چگالی هوای سرد، که به طور طبیعی به این معنی است که کمتر از هوای گرمی که بالا می‌رود، در فضای داخلی پراکنده می‌شود در حالی که از آن چگالی برای بیرون راندن هوای گرم از برج دیگری استفاده می‌کند.

ایرانیان باستان این هنر را به کمال رساندند و نتیجه باشکوه آن در شهر باستانی یزد در فلات گرم و خشک ایران یافت می شود که توسط یونسکو به عنوان میراث جهانی برای بادگیرهایش شناخته شده است.

در برخی از سازه های بزرگتر، آنها بادگیرهای خود را با قنات های پیچیده جفت می کردند. برج‌ها زمانی نسیم گرفته شده را در اتاقک‌های زیرزمینی آب قرار می‌دادند و آن را بیشتر خنک می‌کردند.

این بادگیرها را می‌توان در سراسر جهان اسلام یافت، اما گمان می‌رود در ایران به اوج خلاقیت، تزئینی و کاربردی خود رسیده‌اند. اما فرهنگ‌های دیگر روش‌های خنک‌کننده غیرمکانیکی را نیز به کار گرفته‌اند، و برای دیدن آن‌ها نیازی به نگاهی فراتر از تاج محل نیست.

پرده‌های مرمری مشبک سنتی یا جاعلی، روی پنجره‌های تاج محل و دیگر ساختمان‌های پرآذین هندی، دیدنی و جذاب است. شبکه حکاکی شده پیچیده در واقع از ورود حدود 70 درصد انرژی حرارتی خورشید به اتاق های کاخ جلوگیری می کند.

به طور معمول از ماسه سنگ قرمز یا مرمر حکاکی شده است، نور را خاموش می کند، حریم خصوصی لازم را فراهم می کند، نسیم را وارد می کند، اما از گرمای مستقیم جلوگیری می کند، و آنها را برای نماهایی که رو به مسیر خورشید هستند ایده آل می کند.

امروزه با تکیه بر فیزیک ساده، روشهای های دوره مغول به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند تا بار خنک کننده تهویه مطبوع را کاهش دهند.

اثر Venturi نشان می‌دهد که وقتی هوا از یک فضای بزرگ به داخل و از یک فضای باریک حرکت می‌کند، نه تنها باید خنک شود، بلکه سرعت آن نیز افزایش می‌یابد. سوراخ ها نه تنها هوا را وارد می کنند، بلکه به طور فعال خنک می شوند و آن را به داخل فشار می دهند. از قطعات چوبی  می توان در آب و هوای خشک کن برای بهبود رطوبت در ساختمان ها استفاده کرد. در شب، هوایی که از سوراخ های خنک شده عبور می کند، مقدار کمی رطوبت را رسوب می دهد که بعداً در روز بعد  داخل می شود.

مانند بادگیرها، امروزه بسیاری از معماران از این مکانیزم به عنوان روشی برای تطبیق ساختمان های مدرن با تغییرات آب و هوایی استفاده می کنند. اغلب به نام “پاکت” ساختمان به معنای ابرسازه ای است که نمای داخلی را از نور مستقیم خورشید جدا می کند، بسیاری از اصول طراحی شبیه مکانیزم هندی است. اینها را می‌توانید در هتل مسکونی ناکارا در آگده، یونان، بیمارستان کوردوبا در کوردوبا، اسپانیا و برج‌های البحر در ابوظبی پیدا کنید.

جعلی در برخی موارد اتکا به تهویه مطبوع را تا 35 درصد کاهش می دهد و مانند بادگیرهای ایران باستان به ما نشان می دهد که همه مشکلات به راه حل های مدرن نیاز ندارند. گاهی اوقات دستاوردهای گذشته برای چالش های آینده کافی است.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *