نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 9:15 ق.ظ

تبدیل تولید با زنجیره تامین مستقل

ارسال شده در 10 اکتبر 2022 توسط The Manufacturer

فن‌آوری‌های دیجیتال فرصت‌های بزرگی را برای تحول زنجیره تامین ارائه می‌دهند. پروفسور الکساندرا برینتروپ از موسسه تولید (IfM)، دانشگاه کمبریج، توضیح می دهد که چگونه سیستم های مبتنی بر عامل که از هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) استفاده می کنند، به هوشمندتر و کارآمدتر کردن زنجیره تامین کمک می کنند.

زنجیره‌های تامین می‌توانند در مقیاس بزرگ و پیچیده باشند، اغلب شامل شرکت‌های متقابل متعددی می‌شوند که همیشه سیستم‌های اطلاعاتی یکسانی را به اشتراک نمی‌گذارند. این می تواند منجر به کمبود اطلاعات لحظه ای و قابل ردیابی در سراسر زنجیره تامین شود، عملیات را ناکارآمد کند و آنها را در برابر چالش ها و اختلالات هماهنگی آسیب پذیر کند.

بدون قابل مشاهده بودن این نوع اطلاعات، برنامه ریزی یا پاسخ به مشکلاتی مانند تقاضای نوسان بازار، تأخیر تأمین کنندگان یا کمبود محرک دشوار است.

زنجیره تامین مستقل

با ترکیب هوش مصنوعی با اینترنت اشیا، یک «عامل» نرم‌افزاری می‌تواند از طرف یک ذینفع در طول زنجیره تأمین عمل کند. نمایندگان را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که از الگوریتم‌هایی برای به اشتراک گذاشتن داده‌ها، پیش‌بینی نتایج و حتی مذاکره با سایر نمایندگان استفاده کنند، بنابراین می‌توانند با تعاملات به‌موقع مانند تنظیم مقادیر سفارش و زمان‌های تحویل، از اختلالات جلوگیری کنند.

به عنوان مثال، عوامل می توانند بارهای کامیون را – حتی در زمان کوتاه – بهینه کنند و در مصرف انرژی صرفه جویی کنند و عملیات را پایدارتر و انعطاف پذیرتر کنند. مشکل ادغام یک سیستم فناوری اطلاعات دیگر نیز حذف می شود زیرا می توان عوامل را به سیستم های موجود اضافه کرد.

بنابراین زنجیره‌های تأمین مستقل می‌توانند با خودکار کردن وظایف معمول نظارت بر زنجیره تأمین، به کاهش هزینه‌های نیروی کار و افزایش کارایی عملیاتی کمک کنند. با تنظیم سفارش‌ها و یادگیری مذاکره بین طرف‌های مختلف در زنجیره تامین، زنجیره‌های تامین مستقل می‌توانند اطلاعات را هم بالا و هم پایین دست به هم متصل کنند.

یکی دیگر از مزایای اتخاذ این رویکرد این است که به باز کردن بازار برای همه، از شرکت‌های کوچک و متوسط ​​گرفته تا شرکت‌های چندملیتی بزرگ کمک می‌کند. ارزش به دست آمده، به لطف بهره وری بهتر، در کل زنجیره تامین به اشتراک گذاشته می شود.

آیا زنجیره تامین مستقل امکان پذیر است؟

اگرچه برخی از تولیدکنندگان در توسعه این فناوری سرمایه گذاری کرده اند، در حال حاضر تعداد کمی از متقاضیان صنعتی زنجیره تامین مستقل وجود دارد. اینکه آیا صنعت تولید می‌تواند فناوری‌های دیجیتال را ادغام کند و استقلال را در سراسر زنجیره تامین ایجاد کند یا خیر، باید دید.

تیم ما از آزمایشگاه هوش مصنوعی زنجیره تامین در IfM با همکاری شرکت فناوری محلی کمبریج Fetch.ai برای ارزیابی امکان‌سنجی فنی زنجیره‌های تامین مستقل در زندگی واقعی، دو نمایشگر زنجیره تامین مستقل را توسعه داده است. این راه‌حل‌های امکان‌پذیر و مقیاس‌پذیر را با نشان دادن اینکه چگونه اینترنت اشیا، سیستم‌های چندعاملی و هوش مصنوعی می‌توانند برای ایجاد عملیات مستقل و غیرمتمرکز در زنجیره‌های تامین با هم کار کنند، ارائه می‌کنند.

با Fetch.ai، ما توانستیم از چارچوب جدید غیرمتمرکز عامل مستقل (AEA) و پشتیبانی فنی مربوطه برای پیاده سازی یک نمونه اولیه با استفاده از فناوری توسعه عامل خود استفاده کنیم.

با استفاده از یک سناریوی ساختگی که زنجیره تامین یک شرکت گوشت را تقلید می‌کند که گوشت را عمده‌فروشی می‌خرد و به رستوران‌های محلی عرضه می‌کند، ما می‌خواستیم نیاز به تبادل سریع و ایمن داده‌ها را از سرتاسر زنجیره تامین برطرف کنیم.

این اولین نمایشگر نشان می‌دهد که چگونه داده‌های حسگر را می‌توان بین مرزهای سازمانی در زنجیره لجستیک غذایی به اشتراک گذاشت تا کیفیت محصول تضمین و ردیابی شود. برخی از قابلیت‌های این سیستم عبارتند از: انتخاب خودکار تامین‌کنندگان، استفاده از اینترنت اشیا در نظارت بر شرایط محیطی وسایل نقلیه حمل‌ونقل، تغییر مسیر در هنگام وقوع رویدادهای پیش‌بینی نشده (به عنوان مثال راهبندان) و ارائه خلاصه تحلیلی در مورد کیفیت محصول.

بر اساس این، ما نشانگر دومی را توسعه دادیم که خط جریان اتوماسیون زنجیره تامین را ساده کرد و یک پلت فرم مدیریت زنجیره تامین مستقل مبتنی بر عامل، از جمله تدارکات، نظارت بر حمل و نقل، مذاکره، به روز رسانی موجودی، و خلاصه کیفیت محصول را یکپارچه کرد.

این دو نمایش‌دهنده نشان می‌دهند که چگونه فناوری مبتنی بر عامل می‌تواند با اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، تجسم و رابط‌های وب یکپارچه شود تا یک سیستم نمونه اولیه برای خودکار کردن بسیاری از کارهای روزمره در زنجیره‌های تامین را تشکیل دهد. آنها تفاسیر شهودی و ملموسی از اجزای اصلی زنجیره تامین مستقل را به سهامداران صنعتی ارائه می دهند.

فرصت های جدید برای کسب و کار

زنجیره‌های تأمین مستقل فرصت‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها ارائه می‌کنند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا موفقیت خود را در بهبود عملکرد درک کنند و به زنجیره‌های تأمین کمک می‌کنند تا با فوریت و قاطعیت عمل کنند.

ما بر این باوریم که زنجیره‌های تامین مستقل می‌توانند برای کسب‌وکارها تحول‌آفرین باشند، و به آن‌ها کمک می‌کنند تا دید و قابلیت ردیابی بهتری ایجاد کنند و عملیات معمول را بدون سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های یکپارچه و گران‌قیمت خودکار کنند.

اگرچه ادغام با سیستم های موجود مانعی برای پذیرش باقی می ماند، پلتفرم های قوی در حال ظهور هستند و این امکان را دارند که زنجیره های تامین مبتنی بر عامل را به واقعیت تبدیل کنند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *