دانشمندان سرانجام با کشف مجموعه جدیدی از گروه های خونی معمایی 30 ساله را حل کردند

05 اکتبر 2022 – ساده آگارد – عکس تزیینی است

بر اساس تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله Blood، دانشمندان مجموعه جدیدی از گروه های خونی به نام گروه خونی Er را کشف کرده اند. این کشف بینشی را در مورد یک معمای 30 ساله ارائه می دهد که در آن دو زن به طرز غم انگیزی نوزادان خود را از دست دادند. این امر دانش مراقبت های مورد نیاز برای درمان افراد دارای گروه خونی نادر را ارتقا می دهد.

در یک مطالعه جدید، دانشمندان NHS Blood and Transplant (NHSBT) و دانشگاه بریستول نمونه خون یک مادر را در مقابل چندین مادر دیگر مورد مطالعه قرار دادند تا دقیقاً مشخص کنند که چه چیزی باعث متفاوت شدن خون او شده است.

آنها سه آنتی ژن گروه خونی (مولکول‌های روی سطح گلبول‌های قرمز که می‌توانند باعث حمله سیستم ایمنی شوند) را که در هیچ سیستم گروه خونی ثابتی قرار نمی‌گیرند، بررسی کردند. در این فرآیند، آنها مجموعه جدیدی از گروه‌های خونی – سیستم Er- را تأیید کردند که چهل و چهارمین آن است. این ماده به پروتئین خاصی که در سطح گلبول های قرمز خون به نام Piezo1 یافت می شود، گره خورده است.

کشف یک سیستم گروه خونی جدید مانند کشف یک سیاره جدید است .کشف یک سیستم گروه خونی جدید مانند کشف یک سیاره جدید است. این چشم انداز واقعیت ما را بزرگتر می کند.

مطالعه جدید منشا ژنتیکی سه مورد از این آنتی ژن ها (Era، Erb و Er3) و همچنین یافتن دو آنتی ژن جدید (Er4 و Er5) را نشان می دهد.

تغییرات گروه خونی اخیراً شناسایی شده، Er4 و Er5، بسیار نادر هستند و با بیماری همولیتیک در جنین ها و نوزادان مرتبط است. این بیماری زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی مادر به خون فرزند متولد نشده او حمله کند.

بر اساس مقاله ای توسط WIRED، نیکول تورنتون، یکی از نویسندگان این مطالعه، پس از مقایسه ژنوم بیماران در این مطالعه، احساس می کرد که Piezo1 درگیر است.تغییرات ژنتیکی که کد Piezo1، پروتئینی مرتبط با سیستم خونی جدید، سلول‌های خونی را «خارجی» می‌دانند.

او و همکارانش دریافتند که افراد با گروه‌های خونی Er مختلف، تنوع ژنی متفاوتی دارند که این پروتئین را کد می‌کنند. درصد کمی از مردم در نتیجه آن تغییرات ژنتیکی، آمینو اسیدها یا بلوک های سازنده پروتئین در پروتئین Piezo1 خود دارند. سیستم ایمنی بدن آنها سلول‌های خونی با پروتئین Piezo1 را به‌عنوان بیگانه درک می‌کند.

او همچنین توضیح می دهد که این یافته ها درک ما را از اثرات بالقوه ناسازگاری خون بر مادران باردار و فرزندان متولد نشده آنها افزایش می دهد. اکنون که موارد ناسازگاری خون ممکن است با گروه خونی Er مرتبط باشد، این احتمال را افزایش می‌دهد که پزشکان بتوانند به طور دقیق چنین وضعیتی را با انتقال خون به نوزاد در حالی که هنوز در رحم هستند، شناسایی و درمان کنند.

به گزارش WIRED، تیم دیگری از محققان از آن سوی اقیانوس اطلس در تلاش بودند تا اسرار گروه خونی جدید Er را کشف کنند. تیم بریتانیا به طور اتفاقی آنها را شکست داد.

با این حال، یکی از شرکت‌کنندگان از «مطالعه دیگر»، کانی وستوف از مرکز خون نیویورک، ادعا می‌کند که این تحقیقات ممکن است تمام نشده باشد. Westhoff حدس می‌زند که جهش‌های ژنتیکی بیشتر ممکن است با این کشف خون نادر مرتبط باشد.

سیستم های گروه خونی چیست؟

دو سیستم گروه خونی اولیه، سیستم های ABO و Rh- برای اکثر افراد شناخته شده است. سیستم های گروه خونی اضافی دیگری نیز وجود دارد که هر کدام دارای طیف منحصر به فردی از خطر واکنش هستند. علاوه بر این، آنتی ژن های گروه خونی مختلف در هر سیستم گروه خونی وجود دارد.

در حالی که اکثر سیستم های گروه خونی به غیر از ABO ممکن است مورد توجه عموم قرار نگیرند، این به این معنی نیست که آنها بی ربط هستند. تغییرات جزئی می تواند عواقب بالینی برای بیماران وابسته به تزریق خون و همچنین زنان باردار داشته باشد.