نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

9 فروردین 1403 10:16 ق.ظ

در استرالیا خانوارهای صاحب پنل های خورشیدی و باتری مزیت بزرگی در صرفه جویی در هزینه خودروهای برقی دارند

28 سپتامبر 2022 – توسط دانشگاه استرالیای جنوبی -اعتبار: Unsplash/CC0 دامنه عمومی

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه استرالیای جنوبی (UniSA) نشان می‌دهد که خانواده‌هایی که پنل‌های خورشیدی و باتری دارند، در زمینه صرفه‌جویی در هزینه خودروهای الکتریکی (EV) مزیت بزرگی دارند.با افزایش فروش خودروهای برقی در سرتاسر جهان، خریداران بالقوه نه تنها قیمت، بلکه هزینه تدارکات و هزینه شارژ خودروهای دوستدار زمین را نیز ارزیابی می کنند.

مهندسان UniSA محاسبه کرده‌اند که اگر خانوارها کاملاً به شبکه متکی نباشند و در زمان‌های مصرف پایین در خانه شارژ کنند، می‌توانند هزینه‌های برق سالانه را تقریباً 40 درصد کاهش دهند.

در مقاله جدیدی که در انرژی های تجدیدپذیر منتشر شده است، پروفسور محفوظ عزیز و همکارانش به نگرانی های مالکان خودروهای برقی در مورد هزینه های شارژ، یکی از موانع اصلی در انتخاب وسیله نقلیه دوستدار محیط زیست، پرداخته اند.

پروفسور عزیز می‌گوید: «وسایل نقلیه الکتریکی به بخش مهمی از مصرف انرژی خانگی در سطح جهان تحت برنامه‌هایی برای جایگزینی خودروهای بنزینی در دهه آینده تبدیل خواهند شد.برای رانندگانی که فضای خودروهای شخصی دارند، شارژ خانگی راحت‌ترین گزینه است، اما برای کسانی که هنوز کاملاً برای انرژی خود به شبکه برق وابسته هستند، هزینه‌ها می‌تواند به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

به گفته محققان، قیمت‌های کم سابقه برای سیستم‌های فتوولتائیک روی پشت‌بام و کاهش هزینه‌های باتری، خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا از نظر مصرف «سبز شوند»، اما مصرف‌کنندگان باید چندین متغیر را در نظر بگیرند.

محققان با استفاده از داده های استرالیای جنوبی، جایی که بیش از 40 درصد خانه ها دارای پنل های خورشیدی روی پشت بام هستند، چندین سناریو خانگی را با توجه به تقاضای شارژ EV، هزینه نصب پنل خورشیدی PV، تخریب باتری و محدودیت های توان صادراتی مقایسه کردند.

بر اساس مصرف انرژی معمولی خانوار 17 کیلووات در روز در SA و میانگین مسافت سفر روزانه رانندگان 36.7 کیلومتر در AU، محققان هزینه های انرژی سالانه را برای خانوارهایی با خودروهای بنزینی و آنهایی که دارای خودروهای برقی هستند تجزیه و تحلیل کردند. آنها همچنین مصرف انرژی را در دوره های اوج، بین ساعت 5 تا 9 بعد از ظهر تجزیه و تحلیل کردند.

پروفسور عزیز می گوید: «در یک مورد اساسی، تمام انرژی از شبکه وارد می شود، جایی که هیچ پنل خورشیدی، باتری یا وسایل نقلیه الکتریکی وجود ندارد.زمانی که پنل‌های خورشیدی اضافه می‌شوند، حدود 20 درصد انرژی کمتری وارد می‌شود و با باتری‌ها این مقدار حدود 83 درصد کاهش می‌یابد. وقتی وسایل نقلیه الکتریکی اضافه می‌شوند، انرژی مصرفی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد اما انرژی وارداتی را می‌توان تا حدود 89 درصد از کل مصرف کاهش داد.

“نتایج ما نشان می دهد که خانوارهای دارای خودروهای بنزینی می توانند هزینه انرژی سالانه خود را با استفاده از پنل های خورشیدی تا 6.71 درصد و با افزودن سیستم باتری تا 10.38 درصد کاهش دهند. جایگزینی خودروهای بنزینی با خودروهای الکتریکی می تواند هزینه های انرژی سالانه را کاهش دهد. به ترتیب 24 درصد و 32 درصد. بیشترین کاهش (39.6 درصد) را می توان با شارژ خارج از پیک به دست آورد.

تیم تحقیقاتی شامل دانشجو خانم یان وو و استاد راهنما دکتر محمد هاک است. این تیم در حال حاضر در حال بررسی استراتژی‌های مقرون‌به‌صرفه شارژ خودروهای برقی برای گروه‌های بزرگ‌تر مانند جوامع مسکونی و پردیس‌های دانشگاهی است و در عین حال تأثیر بر شبکه برق و فیدرهای توزیع را به حداقل می‌رساند.

بر اساس گزارش drive.com، محبوبیت وسایل نقلیه الکتریکی به سرعت در سراسر جهان در حال افزایش است و تخمین زده می شود که تا سال 2030، 145 میلیون خودروی برقی در جاده ها وجود داشته باشد، در مقایسه با 11 میلیون امروز. با وجود همه‌گیری، فروش خودروهای الکتریکی در سال 2020 43 درصد افزایش یافت، اگرچه تنها 0.7 درصد از کل فروش خودرو در استرالیا را تشکیل می‌داد.

با این حال، انتظار می‌رود تا سال 2030 حداقل 50 درصد از کل فروش خودروهای جدید در نیو ساوت ولز الکتریکی باشد و پیش‌بینی می‌شود که سایر ایالت‌ها نیز از این روند پیروی کنند.

مقاله «مدلسازی فنی-اقتصادی برای بهینه‌سازی هزینه انرژی خانوارهای دارای وسایل نقلیه الکتریکی و منابع تجدیدپذیر تحت محدودیت‌های صادراتی» در مجله انرژی تجدیدپذیر منتشر شده است.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *