30 فروردین 1403 5:50 ق.ظ

محققان اولین اثبات قطعی اثر انگشت سطح دریا را کشف کردند

29 سپتامبر 2022 – توسط دانشگاه هاروارد-عکس یک یخچال طبیعی. اعتبار: کنیچیرو تانی

وقتی ورقه های یخ ذوب می شوند، اتفاقی عجیب و بسیار غیرمعمول در سطح دریاها رخ می دهد.

این اتفاق اساساً مانند الاکلنگ کار می کند. در منطقه ای نزدیک به محل ذوب این توده های یخ یخبندان، سطح اقیانوس ها پایین می آید. با این حال، هزاران مایل دورتر، آنها در واقع بالا می روند. این تا حد زیادی به دلیل از دست دادن کشش گرانشی به سمت صفحه یخ رخ می دهد و باعث پراکندگی آب می شود. این الگوها به‌عنوان اثر انگشت سطح دریا شناخته می‌شوند، زیرا هر یخچال ذوب شده یا لایه‌های یخی به طور منحصربه‌فردی بر سطح دریا تأثیر می‌گذارد. عناصر این مفهوم – که در قلب این درک قرار دارد اینست که سطح آب دریاها به طور یکنواخت بالا نمی رود – بیش از یک قرن است که وجود دارد و علم مدرن سطح دریا حول آن ساخته شده است. مدتهاست که این نظریه به طور گسترده پذیرفته شده است اما اثر انگشت سطح دریا هرگز توسط محققان به طور قطعی شناسایی نشده است.

تیمی از دانشمندان – به رهبری سوفی کولسون، فارغ التحصیل هاروارد و جری ایکس میتروویکا، ژئوفیزیکدان هاروارد – معتقدند که اولین مورد را شناسایی کرده اند. این یافته ها در مطالعه جدیدی که  در Science منتشر شد، توضیح داده شده است. این کار تقریباً یک قرن علم سطح دریا را تأیید می کند و به تقویت اعتماد در مدل های پیش بینی افزایش سطح آب در آینده کمک می کند.

میتروویکا، پروفسور فرانک بیرد جونیور، استاد علوم در دپارتمان علوم زمین و سیاره، گفت: «پیش‌بینی‌های سطح اقیانوس، برنامه‌ریزی شهری و ساحلی – همه آنها – بر اساس ایده اثر انگشت ساخته شده‌اند. “به همین دلیل است که اثر انگشت بسیار مهم است. آنها به شما اجازه می دهند تا تخمین بزنید که هندسه تغییرات سطح دریا چگونه خواهد بود… بنابراین ما اکنون به نحوه تکامل تغییرات سطح دریا اعتماد بیشتری داریم… اگر فیزیک اثر انگشت چنین نبود پس ما باید در تمام تحقیقات مدرن سطح دریا تجدید نظر کنیم.”

تشخیص اثر انگشت سطح دریا به دلیل نوسانات عمده سطح اقیانوس ها که در اثر تغییر جزر و مد، جریان ها و بادها ایجاد می شود، بسیار دشوار است. چیزی که آن را به چنین معمایی تبدیل می کند این است که محققان در تلاشند تا حرکات سطح میلی متری آب را تشخیص داده و آنها را به یخچال های طبیعی در حال ذوب هزاران مایل دورتر مرتبط کنند.