نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 4:43 ق.ظ

ژاپن پس از فاجعه فوکوشیما به سمت هسته‌ای بازمی‌گردد

25 اوت 2022 -انمار فرنگول -ترکیب انرژی نیروگاه هسته‌ای Hamaoka و نیروگاه بادی Omaezaki در یک روز آفتابی در مارس 2022 در شهر Omaezaki، استان Shizuoka

این تصویر مربوط به مارس 2022، توربین های بادی را در مقابل نیروگاه هسته ای هامائوکا در ژاپن نشان می دهد. این کشور اکنون در حال برنامه ریزی برای استفاده بیشتر از انرژی هسته ای در سال های آینده است.

کورکور | ایستوک | گتی ایماژ

آژانس بین‌المللی انرژی از برنامه‌های ژاپنی برای بازگشت به استفاده بیشتر از انرژی هسته‌ای استقبال کرد و یکی از مدیران این سازمان به CNBC گفت که «خبر بسیار خوب و دلگرم‌کننده» است.

نخست وزیر ژاپن گفت که کشورش نیروگاه های هسته ای بیکار بیشتری را راه اندازی مجدد خواهد کرد و امکان سنجی توسعه راکتورهای نسل بعدی را بررسی خواهد کرد. اظهارات فومیو کیشیدا، که توسط رویترز گزارش شد، بر اساس اظهاراتی است که او در ماه می بیان کرد.

آنها در زمانی اتفاق می‌افتند که ژاپن – یک واردکننده بزرگ انرژی – به دنبال تقویت گزینه‌های خود در بحبوحه عدم اطمینان مداوم در بازارهای جهانی انرژی و جنگ بین روسیه و اوکراین است.

کیسوکه ساداموری، مدیر دفتر بازارهای انرژی و امنیت آژانس بین‌المللی انرژی، در گفتگو با CNBC “Squawk Box Europe” درباره استراتژی ژاپن مثبت بود.

او گفت: «این خبر بسیار خوب و دلگرم‌کننده است هم از نظر امنیت تامین انرژی و هم از نظر کاهش تغییرات آب‌وهوایی،» و افزود که ژاپن «سوخت‌های فسیلی زیادی می‌سوزاند تا شکاف کمبود انرژی هسته‌ای را پر کند.»

ساداموری توضیح داد که بازارهای سوخت فسیلی، به ویژه بازارهای گاز طبیعی، “بسیار فشرده” بودند و اشاره کرد که این امر به ویژه در اروپا صادق است.

او گفت: «این راه‌اندازی مجدد نیروگاه‌های هسته‌ای ژاپن از نظر آزاد کردن مقدار قابل توجهی LNG به بازار جهانی خوب خواهد بود».

به گفته SocGen، در اینجا سهام‌هایی وجود دارند که می‌توانند «عصر جدیدی» را برای انرژی هسته‌ای بازی کنندسهام انرژی در حال افزایش است. سیتی می‌گوید، اما این یکی ترازنامه‌ای دارد که بتواند همه آنها را شکست دهد

از ساداموری که قبلا سمت هایی در وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن داشت و در سال 2011 دستیار اجرایی نخست وزیر قبلی ژاپن بود، در مورد چارچوب زمانی ساخت نیروگاه های هسته ای جدید سوال شد.

او پاسخ داد که ساخت‌های جدید زمان زیادی می‌برد. من می‌دانم که اعلامیه نخست‌وزیر کیشیدا بیشتر بر روی انواع جدید نیروگاه‌های هسته‌ای، از جمله SMR – راکتورهای کوچک مدولار تمرکز داشت.

او افزود: «آنها اساساً هنوز در مرحله توسعه هستند، بنابراین… ما باید این تحولات را تسریع کنیم.» او استدلال کرد که جنبه‌های مهم‌تر، راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های موجود و افزایش طول عمر کارخانه‌های موجود است.

یک تغییر بزرگ

در صورت تحقق کامل، اقداماتی که ژاپن برنامه ریزی می کند، چرخشی برای سیاست انرژی این کشور پس از فاجعه فوکوشیما در سال 2011 خواهد بود، زمانی که زلزله و سونامی قدرتمند منجر به خارج شدن نیروگاه هسته ای فوکوشیما دایچی ژاپن شد.

با توجه به تاریخچه اخیر آن، از ساداموری آژانس بین المللی انرژی در مورد احساسات عمومی فعلی ژاپن نسبت به هسته ای سوال شد. او گفت: «این سخت‌ترین بخش است» و افزود که مردم ژاپن هنوز نگرانی‌هایی در مورد ایمنی دارند.

ساداموری با اشاره به “شرایط دشوار بازار انرژی” و همچنین “بازار برق بسیار فشرده” ژاپن، گفت که احساسات عمومی در این کشور با این وجود “کمی تغییر می کند”.

او افزود: «بر اساس … نظرسنجی های اخیر روزنامه های بزرگ ژاپنی، شاهد حمایت افراد بیشتری از راه اندازی مجدد نیروگاه های هسته ای هستیم.بنابراین من فکر می کنم که اوضاع کمی در حال بهبود است، اما فکر می کنم … موضوع پذیرش عمومی و محلی همچنان بخش بسیار دشواری از راه اندازی مجدد هسته ای است.

اهمیت حمایت عمومی در طرح کلی ششمین برنامه انرژی استراتژیک ژاپن تاکید شده است. در این بیانیه آمده است: «استفاده پایدار از انرژی هسته‌ای با این فرض اصلی که اعتماد عمومی به انرژی هسته‌ای باید جلب شود و ایمنی باید تأمین شود، ترویج خواهد شد».

ژاپن بی‌طرفی کربن را تا سال 2050 هدف قرار داده است. بر اساس یک «چشم‌انداز بلندپروازانه»، برنامه انرژی استراتژیک این کشور پیش‌بینی می‌کند که انرژی‌های تجدیدپذیر 36 تا 38 درصد از ترکیب تولید برق خود را در سال 2030 تشکیل دهند و هسته‌ای مسئول 20 تا 22 درصد است.

https://www.cnbc.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *