نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:49 ق.ظ

بزرگترین کارخانه جذب کربن در بریتانیا راه اندازی شد.

آمیا پالجا -27 ژوئن 2022 -اولین کارخانه جذب و بهره برداری کربن در مقیاس صنعتی تاتا کیمیکال اروپا در بریتانیا

اپراتور تأسیسات، تاتا شیمیایی اروپا (TCE)، در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که بزرگترین کارخانه کربن جذبی بریتانیا اکنون در چشایر در شمال غربی انگلستان فعال است. اولین تاسیسات جذب کربن در مقیاس صنعتی در بریتانیا با سرمایه گذاری 20 میلیون پوند (24.5 میلیون دلار آمریکا) ساخته شد.

کاهش سطح دی اکسید کربن منتشر شده در جو هر ساله یک استراتژی مهم برای کاهش سرعت تغییرات آب و هوایی است. دانشمندان در حال کار بر روی روش هایی برای جذب موثر دی اکسید کربن به طور مستقیم از جو در تلاش برای کاهش سطح هستند. با این حال، این روش‌ها بیهوده خواهند بود اگر به پمپ کردن دی اکسید کربن بیشتر به جو از طریق روش‌های دیگر ادامه دهیم.

در حالی که قطع سوزاندن سوخت های فسیلی ایده آل است، ما هنوز نتوانسته ایم منابع انرژی تجدیدپذیر را برای برآوردن نیازهای برق خود افزایش دهیم. بنابراین، یک گام موقت می‌تواند جذب دی اکسید کربن آزاد شده و استفاده مجدد از آن برای نیازهای دیگر باشد. این روش جذب کربن نام دارد و TCE نیز راهی برای کسب درآمد از آن پیدا کرده است.

اکوکارب چیست؟

TCE یکی از بزرگترین تولید کنندگان کربنات سدیم، نمک و بی کربنات سدیم در اروپا است. این مواد شیمیایی اجزای حیاتی طیف وسیعی از اقلام استفاده روزمره از شیشه گرفته تا شوینده ها هستند و در عین حال برای تصفیه آب، در خوراک دام، محصولات غذایی انسان و همچنین اهداف دارویی نیز استفاده می شوند.

تأسیسات TCE در نورثویچ، چشایر تنها تأسیسات در بریتانیا است که این مواد شیمیایی را تولید می کند. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی ادعا می کند که عملیات در این تاسیسات از یک نیروگاه ترکیبی گرما و برق کارآمد استفاده می کند. اکنون TCE از بیشتر دی اکسید کربن آزاد شده توسط نیروگاه برای تولید 130000 تن بی کربنات سدیم با درجه دارویی با نام Ecokarb استفاده خواهد کرد.

بیشتر اکوکارب تولید شده با استفاده از این فرآیند برای استفاده در فرآیندی به نام همودیالیز صادر می شود که بیماران مبتلا به بیماری کلیوی تحت آن قرار می گیرند. TCE انتظار دارد که این محصول به 60 کشور جهان صادر شود و سالانه ده ها میلیون درآمد برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

مزایای تسهیلات جذب کربن

این کارخانه  هر سال 40000 تن دی اکسید کربن را جذب می کند که معادل خروج 20000 خودرو از جاده ها است. این شرکت به آن افتخار می‌کند که بی‌کربنات سدیم خالص صفر بسازد و همچنین کم‌ترین کربنات سدیم را در جهان تولید کند. این شرکت همچنین تخمین می زند که بیش از 10 درصد از انتشار کربن توسط این تأسیسات کاهش می یابد و آن را در مسیر دستیابی به کاهش 80 درصدی انتشار تا سال 2030 قرار می دهد.

جذب دی اکسید کربن همچنین به این معنی است که نیروگاه TCE اکنون تقریباً نیمی از انتشار دی اکسید کربن در هر کیلووات را در مقایسه با یک نیروگاه معمولی گرما و انرژی تولید می کند. علاوه بر کاهش انتشار کربن، این مرکز همچنین به TCE دسترسی به دی اکسید کربن با کیفیت بالا، که جزء مهم فرآیند تولید شیمیایی آن است، می دهد. با ورودی های قابل اعتماد، اکنون می تواند برای توسعه صادرات خود برنامه ریزی کند.

ساخت این تسهیلات با کمک مالی 4.2 میلیون پوندی از سوی دولت بریتانیا حمایت شد که همچنین به عنوان الگویی برای دستیابی به اهداف پایداری از طریق مشارکت عمومی و خصوصی عمل می کند. عملیات در این تاسیسات به عنوان مدرکی برای دوام بودن این پروژه ها عمل می کند و به هدایت سرمایه گذاری های بزرگتر در این فناوری ها در آینده کمک می کند.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *