نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 12:07 ق.ظ

پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی در استان البرز افتتاح شد

 ۲۴-۳-۱۴۰۱

مراسم افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی با حضور دکتر سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات ، دکتر خیرالدین معاون وزیر علوم و فناوری ، دکتر ولدان سرپرست پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور و سایر مسئولان و مدیران بلندپایه کشوری در سالن همایش های موسسه تحقیقات علوم باغبانی سه شنبه ۲۴ خرداد جاری در استان البرز برگزار شد.

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی، با بیان اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال دانش‌بنیان نامگذاری شده است اظهار داشت: امروز با افتتاح پارک علم و فناوری منابع طبیعی واقع در کرج اتفاق خوبی در حوزه کشاورزی رخ داد و بر این اساس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کار بسیار خوبی را رقم زده است تا محلی برای فعالیت کشاورزی و استقرار استارت‌آپ‌ها باشد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مشکل حوزه کشاورزی ما عدم رسوخ دانش و فناوری است و پارک علم و فناوری کشاورزی با هدف رفع این معضل راه‌اندازی شده است.

وی اظهار داشت: امید است این مهم در کل کشور با راه اندازی دهکده‌ها و مزارع نوآوری، نواحی علم و فناوری و با کمک وزارت علوم و تحقیقات فناوری و معاونت علم و فناوری رئیس جمهور توسعه یابد، چراکه این امر بر پایه آئین نامه‌ای که در ابتدای سال دولت با ۱۹بند مورد تصویب قرار گرفت می‌تواند حوزه دانش و کشاورزی را در بخش کشاورزی مورد حمایت خود قرار دهد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان داشت: از تمام نخبگان به خصوص جوانان نخبه و دانشگاهیان و محققین دعوت می‌کنیم به این عرصه ورود کنند و سازمان تات نیز، برنامه‌های بسیار خوبی در سال جاری برای حمایت از حوزه علم و فناوری به خصوص در بخش هوشمند سازی دارند.

وی با بیان اینکه پیام شعار امسال مقام معظم رهبری در بحث تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی و تأکیدی که در حوزه تولید داخلی داشتند برای مردم و کشاورزی ملموس‌تر است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در حوزه امنیت غذایی در جهان بعد از جنگ اوکراین رخ داده است، نشانگر این است که تولید کالاهای اساسی در داخل کشورها و پایداری امنیت غذایی بسیار حائز اهمیت است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: از ابتدای سال با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم این پیام را دولت به کشاورزان داد که از تولید کالاهای اساسی و غلات پایه در کشور حمایت می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این موضوع که در حوزه تولید دام گوشت قرمز و طیور با تولید قراردادی به گونه ای پیش خواهیم رفت که تولیدکننده ما بدون دغدغه بر حوزه تولید تمرکز کند بیان کرد: این امر خارج از بهبود وضعیت معیشت کشاورزان موجب افزایش تولید داخلی می گردد و ارز بری برای واردات محصول از خارج کشور را کاهش می‌ دهد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که ما تمام قد ایستاده‌ایم تا حوزه تحقیقات خدمات ارزشمندتری به کشاورز بدهد، خاطرنشان کرد: هرچه تلاش بیشتری از سوی مراکز تحقیقاتی انجام شود، کشاورز صاحب درآمد بیشتر و معیشت بهتری خواهد شد، زیرا این حلقه و زنجیره به هم متصل است.

وی با اذعان براینکه یکی از موضوعاتی که این مسئله را پایدار می‌کند حوزه دانش و فناوری است، تصریح کرد: در این راستا سازمان تات کارهای بزرگی را در کشور انجام داده است. و به عبارتی اگر تات را در حوزه کشاورزی ایران نداشتیم اکنون بسیاری از بذرهای ما وجود نداشت.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: راه اندازی پارک علم فناوری کشاورزی و منابع طبیعی به صورت مشترک با معاونت علم و فناوری و برپایه ظرفیت‌های سازمان تات یک ره یافت پیش برنده است برای اینکه شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها فعالیت داشته باشند.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حوزه واردات نگاه کلی ما این است که محصولات آب بر با کشت فرا سرزمینی تولید و وارد کنیم، ضمن اینکه محصولاتی که در داخل کشور تولید می‌شوند محصولات استراتژیک و کم آب بر باشند.

وی گفت: براساس قانون صادرات محصولات آب بر تعرفه دارند و از امسال این قانون در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن معرفی توانمندی های سازمان تات افتتاح پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی را نقطه عطفی در طول تاریخ کشاورزی دانست و آن را ظرفیتی برای پاسخگویی به مشکلات بخش کشاورزی اعلام داشت.

دکتر خیام نکویی افزود:  ۵ هزار عضو هیات علمی بخش کشاورزی و فارغ التحصیلان فرهیخته بخش  می توانند از این فرصت برای تبدیل ایده های خود به نمونه های قابل تجاری سازی بهره‌مند شود.

دکتر‌ خیام نکویی بخش کشاورزی راعهده دار تامین ۱۸ درصد تولید ناخالص ملی و ۲۳ درصد اشتغال اعلام داشت و افزود: بخش کشاورزی علی رغم مشکلات و چالش‌های فراوان پاسخگوی مهمترین اولویت کشور یعنی تامین  امنیت غذایی است و انقلاب بهره وری مبتنی بر شرکت‌های دانش بنیان با طی مسیر علم و فناوری می‌تواند پایداری این مسیر را تضمین کند.

رئیس سازمان، افتتاح پارک علم و فناوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی را جزو مهمترین زیرساخت ها برای افزایش شرکت های دانش بنیان بخش به تعداد۱۰۰۰ شرکت دانست و افزود : راه انداری ۱۰ دهکده نوآوری و فناوری با همکاری وزارت علوم با استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در هریک از آن مجموعه ها در دستور کار است.

دکتر خیام نکویی از آغاز به کار دومین دهکده نوآوری و فناوری در استان همدان در طی هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد تا پایان شهریور ۷ دهکده و ۱۰ مرکز رشد  و ۵۰ مزرعه الگویی نوآوری به مجموعه بستر نوآوری و فناوری بخش کشاورزی اضافه خواهند شد.

رئیس سازمان مشارکت فعال بخش خصوصی برای اثربخشی در حوزه کشاورزی را رویکرد مهم سازمان تات اعلام کرد و افزود: ۲۰۰۰ فناوری محصول سازمان تات آماده ارائه به بخش خصوصی است که در این راستا از شرکت های خصوصی دارای شرایط لازم برای دریافت این دانش‌ها دعوت می شود برای امضای قرارداد انتقال دانش و فناوری با همکاران این سازمان مذاکره نمایند.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *