نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

26 شهریور 1403 11:32 ب.ظ

یک استارت آپ مستقر در هاوایی اولین کارخانه آزمایشی حذف کربن اقیانوسی را راه اندازی کرد

کریس یانگ13 مه 2022  – برج های خنک کننده نیروگاه کاتام pro6x7/iStock

گزارش FastCompany نشان می دهد که یک استارت آپ مستقر در هاوایی به نام Heimdal در حال توسعه یک روش حذف کربن جدید “به کمک اقیانوس” است که می تواند به طور دائم CO2 را همزمان با کاهش اسیدی شدن اقیانوس ها ذخیره کند.

این شرکت آب شور را به دستگاهی پمپ می کند که از الکتریسیته برای تنظیم مجدد مولکول های آب و کاهش اسیدیته استفاده می کند.

اسید به شکل اسید کلریدریک حذف می شود که می توان آن را به طور جداگانه ذخیره نموده و فروخت. این فرآیند همچنین هیدروژن و اکسیژن را به عنوان محصولات جانبی تولید می کند که می توانند ذخیره شوند. در همین حال، آب به اقیانوس بازگردانده می شود، جایی که به جذب CO2 کمک می کند.

اریک میلار، مدیرعامل Heimdal در مصاحبه ای با FastCompany توضیح داد: «وقتی اسیدیته اضافی از اقیانوس حذف می شود، میزان وجود CO2 به قبل از انقلاب صنعتی تغییر می کند. “این باعث دور شدن از اسیدی شدن اقیانوس ها می شود و به سمت بی کربنات شدن می رود. این ها اشکال پایداری از دی اکسید کربن معدنی هستند که به کف اقیانوس می رسند، جایی که برای بیش از 100000 سال ذخیره می شوند.”

اقیانوس مقدار زیادی دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند، اگرچه هرچه بیشتر CO2 داشته باشد، با اشباع شدن اقیانوس‌های جهان، این فرآیند کندتر می‌شود – اقیانوس یک سوم CO2 اضافی را که انسان‌ها در اتمسفر آزاد کرده‌اند جذب کرده است.

سال گذشته، محققان دانشگاه کالیفرنیا لس آنجلس (UCLA) اعلام کردند که در حال راه اندازی یک استارت آپ جدید به نام Seachange بر اساس مفهومی مشابه با آنچه توسط Heimdal استفاده شده است. فرآیند آنها CO2 موجود در آب اقیانوس را به ماده ای شبیه به صدف تبدیل می کند و به آن اجازه می دهد تا به طور دائم ذخیره شود. به طور مشابه، این فرآیند به گونه ای طراحی شد که اقیانوس را قادر می سازد تا CO2 بیشتری از جو جذب کند.

Heimdal یک نیروگاه آزمایشی با انرژی خورشیدی را با استفاده از زیرساخت یک کارخانه آب شیرین کن موجود راه اندازی کرده است که قبلاً ظرفیت پمپاژ مقدار زیادی آب دریا را دارد. این شرکت می گوید که فناوری آن در حال حاضر می تواند CO2 را با هزینه 475 دلار در هر تن و کارخانه آزمایشی می تواند 36 تن CO2 در سال جذب کند. کارخانه بعدی آن برای جذب 5000 تن CO2 در سال طراحی خواهد شد و با هزینه کمتر 200 دلار در هر تن کار خواهد کرد. Heimdal قصد دارد تا تأسیسات بعدی را در پرتغال یا دبی بسازد.

فناوری حذف کربن بسیار در مراحل اولیه توسعه است و اقتصاد ممکن است یک مشکل بزرگ باشد. محققان UCLA پس از سی‌پنج سال گفتند که تقریباً به 1800 کارخانه حذف کربن آنها به نام sCS2 نیاز است تا هر سال 10 میلیارد تن دی‌اکسید کربن را حذف کنند که تریلیون‌ها دلار هزینه دارد. آخرین گزارش IPCC نشان می دهد که در کنار تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، جهان باید تا سال 2050 تقریباً شش میلیارد تن CO2 در سال حذف کند تا از بدترین اثرات تغییرات آب و هوایی جلوگیری شود.

https://interestingengineering.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *