نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 2:44 ب.ظ

فناوری آب| منابع با استفاده از سامانه هوشمند حفاظت و بهره‌برداری می‌شود

سامانه حفاظت و بهره برداری از منابع آب، سامانه‌ای افزاری است که به کمک آن می توان منابع آبی کشور را مدیریت و حفاظت کرد.

۱۷-۲-۱۴۰۱ -مدیریت منابع سطحی و زیرسطحی آب یکی از دغدغه های جدی کشور است که توسعه فناوری‌های آن، در اولویت‌های حمایتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز قرار دارد.

در همین راستا توسط سامانه حفاظت و بهره برداری از منابع آب کلیه فعالیت های مربوط به حفاظت و بهره برداری منابع آب قابل رصد است و با طراحی این سامانه، حفاظت و بهره برداری از منابع آب ممکن شده است.

مدیریت آب

حل مشکلات مربوط به طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب های زیرزمینی از دیگر اهداف طراحی سامانه حفاظت و بهره برداری از منابع آب است و کلیه زیرساخت های سخت افزاری، نرم افزاری و ارتباطی موردنیاز برای سامانه نیز فراهم شده است.

کارآیی سامانه حفاظت و بهره برداری از منابع آب امروز همه گیر شده و شرکت های آب منطقه‌ای در حال استفاده از این سامانه هستند. آخرین وضعیت منابع زیرزمینی آب، رودخانه ها و چشمه ها از طریق سامانه قابل رصد است.

نرم افزار به گونه ای طراحی شده است که کاربرانی که پروانه برداشت دارند، رصد می شوند و به آن ها اجازه برداشت بیش از حد مجاز را نمی دهد.

از مزایای سامانه حفاظت و بهره برداری از منابع آب تهیه گزارش کارآمد و به روز از آخرین وضعیت خدمات حوزه آب با مدیریت بهینه منابع آبی و همچنین جلوگیری از بهره‌برداری های غیرمجاز از منابع آبی زیرزمینی و سطحی  است.

ایجاد 40 فرصت شغلی

باید توجه داشت که مدیریت منابع آب به علت این که مقوله ای راهبردی است، می تواند برای کشور صرفه اقتصادی داشته باشد و در حوزه کشاورزی مشکلات را برطرف کند. این شرایط فراهم شده است تا بهره برداری غیرمجاز نیز کشف شود و حفظ و نگهداری منابع آب به شکل بهتری صورت گیرد. بر همین اساس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توسعه فناوری‌های این حوزه را با حمایت از محصولات ایران‌ساخت شرکت‌های دانشبنیان در دستور کار قرار داده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع‌ رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *