نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

5 آذر 1403 4:01 ق.ظ

Costco و Walmart داستان دو زنجیره تامین

11 آوریل 2022 – نوشته جسی کلاین – Walmart و Costco دو غول خرده‌فروشی هستند که در زمینه پایداری بسیار متفاوت مشارکت دارند. تصویر از طریق Jesse Klein/GreenBiz.

Costco و Walmart داستان دو زنجیره تامین .  هر دوی این غول های خرده فروشی جهانی غذا، پوشاک و مجموعه ای از محصولات دیگر را می فروشند. زنجیره تامین آنها گسترده و پیچیده است. آنها برخی از آخرین کسب و کارهای سنتی هستند که هنوز رونق دارند و در مقابل خرده فروشان فقط تجارت الکترونیک مانند آمازون ایستاده اند.

اما در کنار شباهت‌های آن‌ها، رویکرد هر شرکت به پایداری، دو روش بسیار متفاوت برای تعامل با امین‌کنندگان خود را برجسته می‌کند، به‌ویژه در حوزه کاهش انتشار.

والمارت در مورد پروژه Gigaton، برنامه‌اش برای جلوگیری از انتشار یک گیگاتن گازهای گلخانه‌ای از زنجیره ارزش جهانی تا سال 2030 شفاف بوده است. این خرده‌فروش به سمت تامین‌کنندگان پایدار ماهی تن حرکت کرده و با HSBC برای افزودن اهداف مبتنی بر علم همکاری کرده است. در الزامات گزینه های تامین مالی برای تامین کنندگان آن در جدیدترین گزارش خود، والمارت به این نتیجه رسید که از انتشار 186 میلیون تن متریک از طریق پروژه گیگاتون در سال 2020 جلوگیری کرده است. پیش از این، والمارت تامین کنندگانی را با الزامات حذف مواد شیمیایی سمی از محصولات درگیر کرده است، و اهدافی برای تامین گوشت گاو بدون جنگل زدایی 100 درصد تایید شده تا سال 2022 و سویا تا سال 2023دارد.

از سوی دیگر، Costco در مورد برنامه های پایداری تامین کنندگان خود بسیار ساکت تر عمل کرده است. اینکه آیا این به دلیل عدم تحرک یا استراتژی مطبوعاتی متفاوت است، مشخص نیست. (کاستکو از مصاحبه برای این مقاله خودداری کرد). با این حال، به گفته توماس پترسون، یکی از حامیان سهامداران شرکت Green Century Capital Management، یک صندوق سرمایه گذاری تاثیرگذار، اطلاعاتی که در مورد برنامه های Costco منتشر شده است، برای سهامداران چندان دلگرم کننده نیست.

او گفت: به‌عنوان یک سرمایه‌گذار که واقعاً نگران خطرات آب و هوایی است، ما کاملاً نگران این بودیم که Costco به طور قابل توجهی پشت سر همتایان خود ایستاده است.

در ژانویه، هیئت مدیره شرکت با پیشنهاد سهامداران به رهبری صندوق سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، مبنی بر اینکه Costco در مورد خروجی‌های گازهای گلخانه‌ای و انتشار زنجیره تامین خود پیش‌روتر باشد، مخالفت کرد. Costco در بیانیه‌ای در ژانویه نوشت: «در حالی که ما به دنبال تأثیرگذاری بر تأمین‌کنندگان خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای هستیم، اما نمی‌توانیم مستقیماً اقدامات آنها را کنترل کنیم».

با این حال، سهامداران تردید Costco را نادیده گرفتند و با اکثریت قاطع به این پیشنهاد رای دادند و 70 درصد به نفع اتخاذ یک برنامه دقیق تر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای آن رای دادند.

قبل از رای‌گیری، Costco قصد نداشت اهداف محدوده 1 و 2 خود را تا دسامبر 2022 اعلام کند. پس از ارائه این پیشنهاد در ژانویه، Costco برنامه خود را 11 ماه تغییر داد. این سازمان اهداف کاهش را از محدوده 1 و 2 در ژانویه در نظر گرفته و تعیین کرده است، گفت که انتشارات محدوده 3 خود را تا دسامبر فاش خواهد کرد و در حال توسعه یک برنامه اقدام آب و هوایی است که انتشار مطلق معادل دی اکسید کربن محدوده 3 را تعیین می کند.

به گفته سیمون گیل، معاون اجرایی پروکسیما، یک زنجیره تامین، از آنجایی که خرده‌فروشی از لحاظ تاریخی یک صنعت رقابتی بوده است، دیرتر از سایرین، مانند خطوط هوایی و کالاهای بسته‌بندی مصرفی، قدرت خود را با همکاری‌های مشاوره بین بخشی در زمینه پایداری ترکیب کرده است.

به عنوان مثال، خطوط هوایی از جمله دلتا و آمریکایی با دیلویت برای خرید پایدار سوخت هوانوردی شریک شده اند. ده شرکت داروسازی با اشنایدر الکتریک برای تسریع پذیرش انرژی های تجدیدپذیر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به نیروها پیوسته اند. حتی جابجایی از صنایع غذایی و کشاورزی و مشاغل مراقبت شخصی با قراردادهای خرید وانیل و روغن پالم وجود داشته است. پپسی کو و اشنایدر الکتریک همچنین اعلام کردند که همکاری خود را برای دسترسی شریک زنجیره ارزش به برق تجدیدپذیر برای کمک به پپسی برای رسیدن به هدف خالص صفر 2040 خود اعلام کردند.

دلایل کندتر Costco در مقابله با انتشارات Scope 3 نامشخص است، بنابراین من با چند متخصص در زمینه کاهش انتشار زنجیره تامین صحبت کردم تا استراتژی آن (یا عدم وجود آن) را آشکار کنم.

آیا Costco همان نفوذ والمارت را بر تامین کنندگان خود دارد؟

در چند اظهارعمومی Costco در مورد تعامل با تامین کنندگان خود، تاکید می کند که می تواند تامین کنندگان را نظارت کند اما کنترل نمی کند.

والمارت، به عنوان بزرگ‌ترین خرده‌فروش جهان، به وضوح اعلام کرده است که قدرت نفوذ دارد. به گفته Geale، وقتی Walmart می‌گوید پرش کنید، تامین‌کنندگان می‌پرسند چقدر بالاست.

او گفت: «وال‌مارت می‌تواند جایگاه پیشرو در صنعت داشته باشد و می‌تواند تأمین‌کنندگان را تشویق کند، اما به دلیل مقیاسش به تأمین‌کنندگان کمک می‌کند، و تأمین‌کنندگان متعهد به انجام این کار هستند». از سوی دیگر، Costco لزوماً قدرت خرید و نفوذ یکسانی بر آن برندها ندارد، بنابراین Costco نمی تواند موقعیت پیشرو در این بخش را به دست آورد.

Costco با 163.22 میلیارد دلار فروش در سال 2021 و 804 انبار در سراسر جهان، از جمله 558 انبار در ایالات متحده، دومین خرده‌فروش بزرگ در سطح جهان از نظر درآمد است. Walmart، خرده‌فروش شماره 1 در سراسر جهان، در سال 2021 519.93 میلیارد دلار درآمد داشت و 10500 فروشگاه از جمله شعبه آن، Sam’s Club، داشت.

کارشناسانی مانند Jorgette Mariñez، مدیر بخش مصرف در BSR، فکر می کنند که Costco باید بتواند تامین کنندگان را تحت تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال، Target و Ikea قبلاً تعهدات Scope 3 را انجام داده اند. تا سال 2023، تارگت می‌خواهد 23 درصد از 80 درصد تامین‌کنندگان اصلی خود، اهداف کاهشی مبتنی بر علم را در حوزه 1 و 2 خود تعیین کنند.

ایکیا در تلاش است تا سال 2030، از جمله با کاهش 70 درصدی کل فضای آب و هوایی برای هر محصول، «مثبت آب و هوا» شود، و هدف آن کاهش 15 درصدی انتشار کربن زنجیره تامین نسبت به سال 2016 تا سال 2030 است. همچنین در حال گسترش است وتاثیر آن با همکاری با تامین کنندگان خود بر روی محصولات خارج از برند Ikea. حتی ویلیام سونوما در مقایسه با سطوح سال 2019 که تا سال 2030 برنامه ریزی شده است، 14 درصد کاهش در انتشار Scope 3 دارد.

مارینز گفت: “من فکر می کنم که هر مشتری بر تامین کنندگان خود تاثیر می گذارد.” بنابراین چه هویج انتخاب کنم چه چوب، فکر می‌کنم هر شرکتی مقدار مشخصی تأثیر دارد.»

آیا برای Costco خوب است که دنبال کننده سریع باشد؟

به گفته Geale، اگرچه اقتصادهای جهان به سرعت 440 میلیارد تن دی اکسید کربن باقی مانده در بودجه کربن را منتشر می کنند تا گرمایش سیاره را به 1.5 درجه سانتیگراد محدود کنند، دلایل موجهی برای برخی خرده فروشان وجود دارد که منتظر بمانند و از دیگران پیروی کنند. . او گفت که بازارهای اعتبار کربن گیج کننده هستند، استانداردها متنوع هستند و تامین کنندگان درگیر آن سخت و پیچیده است. او افزود: اگر Costco تصمیم گرفت به جای ایجاد رقیبی مانند والمارت، مسیر رقیبی را دنبال کند، این ارزش دارد.

گیل گفت: “و در حال حاضر بیشتر این بازارها بسیار نابالغ هستند.” “کمبود مهارت‌ها وجود دارد، کمبود فناوری وجود دارد. فناوری واقعاً فراگیر نشده است. بسیاری از راه‌حل‌های نوآورانه‌تر وجود ندارند. بنابراین تصمیم معتبری در مورد اینکه آیا پیشگام باشید یا پیرو وجود دارد.”

با این حال، والمارت پروژه گیگاتون را در سال 2017 آغاز کرد، یعنی زمان کافی برای Costco برای شروع کپی کردن این مسیر. و همانطور که پیترسون اشاره کرد، ما نباید شرکت ها را به خاطر انتظار برای انجام اقدامات اقلیمی تحسین کنیم.

تغییر پایگاه تامین کنندگان Costco یک چالش است

هرکسی که در زمان های مختلف سال از Costco خرید کرده باشد، هر بار محصولات مختلفی را در قفسه ها دیده است. برخلاف والمارت، با خطوط منسجم تر محصولات و در نتیجه روابط پایدارتر با تامین کنندگان، موجودی متغیر Costco به این معنی است که زنجیره تامین آن دائما در حال تغییر است.

به گفته پیترسون، این می تواند مشارکت تامین کنندگان در پروژه های پایداری بلندمدت را برای Costco دشوارتر کند. و انگیزه کمتری برای یک مورد چرخشی از تامین کنندگان برای همسویی با انتظارات پایداری خرده فروش وجود دارد.

او گفت: «مطمئناً به تصویر تفاوت های ظریفی اضافه می کند. اما من فکر می‌کنم که ما هنوز هم بین جایی که آنها هستند و همتایانشان فاصله قابل توجهی می‌بینیم، که نمی‌توان آن را با آن ویژگی خاص مدل کسب‌وکار توضیح داد.

جایی که به نظر می‌رسد Costco کنترل بیشتری داشته باشد و روابط پایداری با تامین کنندگان داشته باشد، برند خصوصی آن، Kirkland است. اما Costco، مانند Walmart، برچسب خصوصی خود را بخشی از Scope 3 می داند. به هر حال، اکثر خرده فروشان با شرکای لیبل سفید کار می کنند تا لیبل های خصوصی خود را زنده کنند و امکانات تولید آن محصولات را ندارند. با این حال، والمارت از قدرت برند خود استفاده کرد تا برچسب خصوصی ماهی تن خود را به سمت استفاده از ماهیگیری پایدار سوق دهد که یکی دیگر از شاخص های تمایل آن برای تأثیرگذاری بر تأمین کنندگان است.

آیا Costco بیش از آنچه ما فکر می کنیم می داند؟

فقط به این دلیل که Costco ساکت تر بوده به این معنی نیست که نمی داند در زنجیره تامین خود چه می گذرد. در واقع، به گفته مارینز، این دانش ممکن است مانع از ظهور غول انبار شود. او توضیح داد که اگر Costco تجزیه و تحلیل عمیقی از زنجیره تامین خود انجام داده باشد، ممکن است بداند بزرگترین انتشارات Scope 3 کجاست و نمی تواند با آنها مقابله کند.

او گفت: “اگر Costco قبلاً سطح مشخصی از بررسی های لازم را انجام داده است و موانع بیشتری را می بیند، ممکن است بخشی از دلیل عدم تعهد آنها باشد.” برخی از شرکت‌ها واقعاً نمی‌خواهند چیزی بگویند مگر اینکه دقیقاً مسیر و هزینه آن را بدانند و در حال حاضر دو سوم راه را طی کرده‌اند.»

حتی اگر استراتژی مطبوعاتی Costco ممکن است فعالیت های آن را مبهم کند، از برخی جهات این شرکت شفاف تر از Walmart است. Costco گزارش های مفصلی در مورد برنامه های محدوده 1 و 2 خود ارائه می دهد و از نظر جنگل زدایی، محصولات را فهرست می کند – از جمله دستمال حمام برند Kirkland، دستمال کاغذی، دستمال، کاغذ پوستی – و درصد آنها را که توسط شورای نظارت بر جنگل تایید شده است، فهرست می کند مانند ابتکار جنگلداری پایدار و برنامه برای تأیید گواهینامه جنگل. این خرده فروش همچنین مقادیر زباله های آلی خود را که برخلاف والمارت به سوخت زیستی یا کود تبدیل می شود، گزارش می دهد. در مقابل، مرکز پایداری Walmart اطلاعات بسیار بیشتری در مورد اهداف و اهداف انتشار دارد تا اینکه در مورد معیارهای محصولات خود به اشتراک بگذارد.

برنامه Costco چیست؟

علاوه بر تغییرات در گزارشات محدوده 1، 2 و 3 و تسریع برنامه اقدام اقلیمی که Costco پس از رای سهامداران در ژانویه اجرا کرد، این شرکت سایر برنامه‌های پایداری و انتشار گازهای گلخانه‌ای را در وب‌سایت خود تشریح کرده است.

این خرده‌فروش تا سال 2035 انرژی‌های تجدیدپذیر را به‌سوی 100 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر خریداری می‌کند و HFC‌ها را به تدریج کنار می‌گذارد و در بازسازی‌ها برای کاهش پتانسیل گرمایش جهانی مبرد سرمایه‌گذاری می‌کند. برای هدف کلی خود، Costco متعهد به کاهش سالانه 2 درصدی انتشار کربن جهانی در محدوده 1 و 2 است که باید به کاهش 45 درصدی تا سال 2035 نسبت به سال پایه 2020 منجر شود. این کمتر از هدف Walmart برای انتشار صفر مطلق (عدم استفاده از افست) برای محدوده 1 و 2 تا سال 2040 است. و در حالی که اهداف محدوده 1 و 2 Costco کمی تهاجمی تر از برنامه های Target برای کاهش 30 درصدی محدوده 1 و 2 کمتر از 2017 هستند. سطوح تا سال 2040، هدف همچنین شامل کاهش 30 درصدی محدوده 3 تا سال 2040 بود.

یک فرضیه قدیمی در محافل پایداری شرکت ها وجود دارد که اگر شرکتی در مورد برنامه های پایداری خود صحبت کند، به جای تحسین برای تغییراتش، به دلیل انجام ندادن کافی مورد انتقاد قرار می گیرد. با این فکر، بسیاری از شرکت ها تصمیم گرفته اند ساکت بمانند، احتمالاً همانطور که Costco انجام می دهد. به گفته پیترسون، با این حال، این در حال تغییر است، زیرا مشتریان بیشتر و مشتریان تجاری و همچنین سرمایه گذاران شروع به درخواست از کسب و کارها می کنند تا جزئیات تلاش های پایداری خود را توضیح دهند.

مارینز گفت: «فقدان ارتباطات فضایی را برای افراد ایجاد می‌کند تا [چیزها] را بسازند و فرضیاتی بسازند. “و بنابراین بدون ارتباط، ما فقط نمی دانیم.”

https://www.greenbiz.com/

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *