ایلسا راس -3 ژانویه 2022
با بستههای جدید هزینهای که میلیاردها دلار در خودروهای الکتریکی در ایالات متحده سرمایهگذاری میکنند، برخی از تحلیلگران نگرانیهایی را در مورد سبز بودن صنعت خودروهای الکتریکی مطرح کردهاند، به ویژه بر انتشار گازهای گلخانهای غیرمستقیم ناشی از زنجیره تامین قطعات خودرو و سوختهای مورد استفاده برای برقی که وسایل نقلیه را شارژ می کند.
اما مطالعه اخیر از دانشکده محیط زیست ییل نشان داد که مجموع انتشار غیرمستقیم وسایل نقلیه الکتریکی در مقایسه با انتشار غیرمستقیم وسایل نقلیه با سوخت فسیلی کمرنگ است.
این علاوه بر انتشار مستقیم ناشی از احتراق سوختهای فسیلی – چه در لوله اگزوز برای وسایل نقلیه معمولی و چه در دودکش نیروگاه برای تولید برق – نشان میدهد که وسایل نقلیه الکتریکی از نظر آلایندگی نسبت به وسایل نقلیه معمولی مزیت آشکاری دارند.
استفانی وبر، دانشیار فوقدکتری، میگوید: «عنصر شگفتانگیز این بود که میزان انتشار آلایندههای وسایل نقلیه الکتریکی چقدر کمتر است. زنجیره تامین وسایل نقلیه احتراقی به قدری کثیف است که وسایل نقلیه الکتریکی نمی توانند از آنها پیشی بگیرند، حتی اگر آلاینده های غیرمستقیم را در نظر بگیرید.
وبر بخشی از مطالعه ای بود که توسط پل ولفرام که اکنون فوق دکترای موسسه تحقیقات تغییر جهانی مشترک در دانشگاه مریلند است- انجام شد و شامل پروفسور اقتصاد YSE کن گیلینگهام و ادگار هرتویچ، بوم شناس صنعتی از دانشگاه نروژ بود.
تیم تحقیقاتی مفاهیمی از اقتصاد انرژی و بومشناسی صنعتی – قیمتگذاری کربن، ارزیابی چرخه عمر و مدلسازی سیستمهای انرژی – را با هم ترکیب کردند تا دریابند که آیا انتشار کربن با توجه به انتشار غیرمستقیم زنجیره تامین خودروهای الکتریکی همچنان کاهش مییابد.
Gillingham میگوید: «یک نگرانی عمده در مورد وسایل نقلیه الکتریکی این است که زنجیره تأمین، از جمله استخراج و فرآوری مواد خام و تولید باتریها، تمیز نیست.» بنابراین، اگر کربن موجود در این فرآیندها را قیمت گذاری کنیم، انتظار می رود خودروهای الکتریکی بسیار گران باشند. معلوم شد که اینطور نیست؛ اگر با قیمت گذاری کربن موجود در زنجیره تامین خودروهای سوخت فسیلی، شرایط را هموار کنید، فروش خودروهای الکتریکی در واقع افزایش می یابد.
این مطالعه همچنین تغییرات تکنولوژیکی آینده، مانند کربن زدایی از منبع برق را در نظر گرفت و دریافت که این نتیجه را تقویت می کند که وسایل نقلیه الکتریکی در زمانی که انتشار غیرمستقیم زنجیره تامین به حساب می آیند، تسلط دارند.
تیم تحقیقاتی دادهها را با استفاده از سیستم ملی مدلسازی انرژی (NEMS) ایجاد شده توسط اداره اطلاعات انرژی، که کل سیستم انرژی ایالات متحده را با استفاده از اطلاعات دقیق از سیستم انرژی فعلی داخلی و پیشبینی آینده سیستم الکتریکی مدلسازی میکند، جمعآوری کرد.