نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

4 اردیبهشت 1403 11:57 ب.ظ

گرم شدن آب و هوا باعث تغییر شکل حیوانات می‌شود

7 سپتامبر 2021 توسط سلول پرس

تغییرات آب و هوایی تنها یک مشکل انسانی نیست؛ حیوانات نیز باید با آن سازگار شوند. برخی از حیوانات خونگرم تغییر شکل می‌دهند و منقار، پاها و گوش‌های بزرگتری پیدا می‌کنند تا با گرم شدن کره زمین دمای بدن خود را بهتر تنظیم کنند. سارا رایدینگ، محقق پرنده از دانشگاه دیکین در استرالیا، این تغییرات را در مروری که در 7 سپتامبر در مجله Trends in Ecology and Evolution منتشر شد، شرح می‌دهد:

«در بسیاری از مواقع که تغییرات آب و هوایی در رسانه‌های اصلی مورد بحث قرار می‌گیرد، مردم می‌پرسند آیا انسان می‌تواند بر این مشکل غلبه کند؟ یا چه فناوری می‌تواند این مسئله را حل کند؟ اما این در یک بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از آن‌چه در بیشتر دوران تکاملی اتفاق می‌افتد رخ می‌دهد. تغییرات آب و هوایی که ما ایجاد کرده‌ایم فشار زیادی بر آن‌ها وارد می‌کند و در حالی که برخی از گونه‌ها سازگار می‌شوند، برخی دیگر نه.»

رایدینگ خاطر نشان می‌کند که تغییرات آب و هوایی یک پدیده پیچیده و چند وجهی است که به تدریج در حال وقوع است، بنابراین تعیین دقیق یک دلیل تغییر شکل دشوار است. اما این تغییرات در مناطق وسیع جغرافیایی و در بین طیف وسیعی از گونه‌ها اتفاق افتاده است، بنابراین به غیر از تغییرات آب و هوایی، چیزهای مشترک کمی وجود دارد.

تغییر شکل شدید به ویژه در پرندگان گزارش شده است. چندین گونه طوطی استرالیایی به طور متوسط ​​4 تا 10 درصد افزایش اندازه را از سال 1871 نشان داده‌اند و این با دمای تابستان هر سال رابطه مثبت دارد. ژونکوهای تیره چشم آمریکای شمالی، نوعی پرنده آوازخوان کوچک، بین افزایش اندازه و افزایش دما در کوتاه مدت در محیط‌های سرد ارتباط داشتند. همچنین تغییراتی در گونه‌های پستانداران گزارش شده است. محققان افزایش طول دم را در موش های چوبی گزارش کرده‌اند و اندازه دم و ساق در موها افزایش یافته است.

رایدینگ می‌گوید: «افزایش اندازه زائده‌ای که ما تاکنون مشاهده می‌کنیم بسیار اندک است – کمتر از 10 – بنابراین بعید است که تغییرات فوراً محسوس باشد. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که زائده‌های برجسته مانند گوش افزایش می‌یابد-بنابراین ممکن است در آینده نه چندان دور یک دامبو با عملکرد زنده داشته باشیم.»

در مرحله بعد، رایدینگ قصد دارد تغییر شکل در پرندگان استرالیایی را با اسکن سه بعدی نمونه پرندگان موزه در 100 سال گذشته بررسی کند. این به تیم او کمک می‌کند درک بهتری از پرندگان درحال تغییر اندازه زائده به دلیل تغییر آب و هوا داشته باشد و چرا.

رایدینگ می‌گوید: «تغییر شکل به این معنا نیست که حیوانات با تغییرات آب و هوایی کنار می‌آیند و همه چیز خوب است. یا اینکه همه گونه‌ها قادر به تغییر و زنده ماندن هستند.»

https://phys.org

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *