نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

8 اردیبهشت 1403 2:28 ق.ظ

کارخانه تسلا برلین در مواجهه با موضوعات زیست محیطی مارمولک ها گرفته تا آب.

توسط Florian Cazeres  18 آوریل 2021

دوستداران محیط زیست با ساخت “Gigafactory” تسلا در خارج از برلین مبارزه می کنند.در جنگل سرسبز خارج از برلین ، نبردی بین خودروساز الکتریکی تسلا و فعالان محیط زیست در حال انجام است که می خواهند “کارخانه گیگا”  را متوقف کنند.

استفن شورچ با رانندگی با ماشین معتمد ساخت آلمان خود گفت: “وقتی در تلویزیون دیدم كه كارخانه تسلا در اینجا ساخته می شود ، باورم نمی شد.”

پیرمرد 60 ساله اهل دهکده ارکنر در کمربند رفت و آمد برلین به یکی از چهره های مبارزه با اولین کارخانه اروپایی غول خودرویی آمریکا تبدیل شده است که قرار است در ماه ژوئیه در منطقه براندنبورگ در نزدیکی برلین افتتاح شود.این فعال محیط زیست ، نماینده محلی گروه مبارزات زیست محیطی نابو گفت: “تسلا به آب بیش از حد نیاز دارد و منطقه این آب را ندارد.”

پروژه gigafactory تسلا که در نوامبر سال 2019 اعلام شد ، به عنوان تایید علامت کیفیت “ساخت آلمان” مورد تایید قرار گرفت – اما بلافاصله با مخالفت ساکنان محلی روبرو شد.

با تظاهرات ، اقدامات قانونی ، نامه های سرگشاده – ساکنان با پشتیبانی گروه های قدرتمند مبارزات زیست محیطی Nabu و Gruene Liga تمام تلاش خود را برای به تأخیر انداختن پروژه انجام داده اند.

تسلا سال گذشته مجبور شد موقتاً پاکسازی جنگل ها را متوقف کند ، زیرا مبارزان در مورد تهدیدهای زیستگاه مارمولک ها و مارهای ساکن در خواب زمستانی ، حکمی صادر کردند.

و اکنون آنها توجه خود را به مصرف آب معطوف کرده اند – طبق گفته تلویزیونی عمومی ZDF ، این میزان می تواند به 3.6 میلیون متر مکعب در سال برسد ، یا حدود 30 درصد از منابع موجود در منطقه.تقاضای اضافی می تواند بار سنگینی بر دوش منطقه ای بگذارد که از سه سال قبل تحت تأثیر کمبود آب قرار داشته و از خشکسالی های تابستانی در آن آسیب دیده است.

ساکنان محلی و دوستداران محیط زیست همچنین نگران تأثیر بر تالاب ها ، منبع مهم تنوع زیستی در منطقه هستند.اشتفن شورخت ، فعال محلی محیط زیست ، در برابر احداث کارخانه تسلا در حوالی جنگل محافظت شده در خارج از برلین صدای پیشرو بوده است.

هیکو باشچین ، سخنگوی انجمن محله IG Freienbrink ، به خبرگزاری فرانسه گفت: “وضعیت آب بد است و بدتر خواهد شد.”

آکسل وگل ، وزیر محیط زیست براندنبورگ تلاش کرد این مسئله را کمرنگ کند و در ماه مارس گفت که “فعلاً از ظرفیت خارج نشده است”.

اما مقامات اذعان می کنند که “تأثیر خشکسالی ها قابل توجه است” و کارگروهی را برای بررسی موضوع در بلند مدت تشکیل داده اند.

gigafactory قرار است بیش از 300 هکتار – معادل تقریباً 560 زمین فوتبال – در جنوب غربی پایتخت آلمان گسترش یابد.

طبق گفته ایلون ماسک ، رئیس گروه ، تسلا قصد دارد سالانه 500000 خودروی الکتریکی در این کارخانه تولید کند ، که همچنین “بزرگترین کارخانه تولید باتری در جهان” خواهد بود.

در طی اندکی بیش از یک سال و نیم ، بخشهایی از جنگل های سوزنی برگ پاکسازی شده است تا  فونداسیون های بتونی گسترده ای را در یک پایه خاکی قرمز ایجاد کند که از طریق نماد تسلا استراسه (خیابان تسلا) قابل دسترسی است.

سایت جدید هنوز فقط مجوزهای ساخت موقت را دارد اما تسلا از طرف مقامات محلی مجاز به شروع کار با مسئولیت خود شده است.انبوهی از جنگل ها قطع شده است تا جای کارخانه را بگیرد.تأیید نهایی به ارزیابی تأثیرات زیست محیطی پروژه بستگی دارد – از جمله مسئله آب.از نظر تئوری ، در صورت عدم تأیید ، تسلا مجبور است کل مجموعه را با هزینه شخصی خود از بین ببرد.

مایکل گرشوو ، عضو گروه Gruene Liga به خبرگزاری فرانسه گفت: “اما” در حال اعمال فشار بر مقامات نظارتی است که به سرمایه گذاری قابل توجه تسلا مرتبط است “.

در اوایل آوریل ، تسلا گفت که از سرعت پایین بوروکراسی آلمان “عصبانی” شده است و خواستار استثنا در قوانین مربوط به پروژه هایی است که به محیط زیست کمک می کنند.

وزیر اقتصاد پیتر آلتمایر در ماه آوریل موافقت کرد که دولت وی “به اندازه کافی تلاش نکرده است تا بوروکراسی را کاهش دهد ، و این کارخانه را به عنوان” یک پروژه بسیار مهم “ستود.

علی رغم شهرت آلمان برای کارایی ، پروژه های بزرگ زیربنایی اغلب بعلت بوروکراسی مورد انتقاد بیش از حد جامعه تجاری قرار دارند.از جمله نمونه ها می توان به فرودگاه جدید برلین اشاره کرد که در اکتبر گذشته پس از هشت سال تأخیر افتتاح شد و ایستگاه قطار جدید اشتوتگارت که از سال 2010 در حال ساخت است.

یورگ اشتاینباخ ، وزیر اقتصاد براندنبورگ ، در ماه فوریه این احتمال را مطرح كرد كه كارخانه تسلا به همان دلیل تا زمان افتتاحیه برنامه ریزی شده در ژوئیه به تأخیر بیفتد.

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *