نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 1:12 ب.ظ

افتتاح مرکز نوآوری و فناوری زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در پارک علم و فناوری استان سمنان

۱۶-۱-۱۴۰۰دکتر کامبیز مهدی ­زاده، مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور در آیین افتتاح مرکز نوآوری و فناوری زمین­ شناسی، معدن و صنایع معدنی پارک علم و فناوری استان سمنان اظهار داشت امروز می­ تواند روز پایان تفکر درآمدهای نفتی باشد و آغازگر شکوفایی و بهار فناوری و نوآوری و جلوگیری از خام فروشی باشد. امروز روز زمین است، چرا که همه چیز از زمین است. تشکر می­ کنم از جناب آقای دکتر ستاری معاون محترم رئیس جمهور و مرد استارتاپی دولت که طی این سال ها تلاش کردند که این نگاه­ های سنتی تغییر کند. تا زمانی که نگاه مدیران ما نفتی باشد، از پیشرفت خبری نیست. امروز چرا معاونت علمی نسبت به سایر وزارتخانه ­ها موفق­تر است؟ چون ما ساختارها را تغییر دادیم، معاونت علمی در مسیر پایان دوران نفتی قدم برداشته است.

مدیر طرح توسعه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی در ادامه تاکید کرد همه ما مدیران نفتی هستیم، باید ما مدیران نوآوری و فناوری باشیم. ما در سال 1394 هشتصد میلیون دلار جهت تعمیر و راه ­اندازی چاه­ های کشور هزینه کردیم. کشور نروژ فقط 4 درصد درآمد نفتش در بودجه می ­باشد، مابقی آن بیرون از نروژ سرمایه ­گذاری می­ شود، یعنی امروز حداقل 2.5 الی 3 درصد مالکیت بیشتر شرکت­ ها در اروپا و آسیا برای نروژ است. اکونومیست در سال 2013 اعلام کرده است که چین 14 درصد بیشتر از آمریکا صادر کرده و کمتر هم وارد کرده است، این بدان معناست که تمرکز کشور چین به نوآوری و فناوری بوده است.

استاد دانشگاه آکسفورد، فردریک ون در پلگ می­گوید آیا نفت خوشبختی می ­آورد یا بدبختی؟ که نظریه نفرین منابع اینجا مطرح می­ شود و نتیجه این است که کشورهایی پیشرفت می­ کنند که از چند منبع برای توسعه خود استفاده می­ کنند مثل نروژ، لذا ترکیبی از منابع برای رشد کشور لازم است، نه یک منبع ثابت مثل نفت، بلکه در کنار آن باید از فناوری­ ها و نوآوری­ ها استفاده کنیم. اینکه میگویم نفت نفروشیم به این معنی نیست که چاه­ های نفتی را ببندیم، خیر نفت یک نعمت و موهبت خدادادی است و ما باید حداکثر بهره­ برداری را در این حوزه داشته باشیم، اما تنها به آن اکتفا نکنیم.

مهدی ­­زاده اظهار داشت پیشرفت با نگاه نو حاصل می­ شود نه با درآمد و دلارهای نفتی و نه با بشکه­ های نفتی، پیشرفت در گرو توسعه فناوری و نوآوری است. شما ملاحظه کردید در همین شرایط کرونا قیمت نفت به علت کاهش تقاضا پایین ­آمد، اما خیلی از شرکت­ های بزرگ استارتاپی هر روز سهام شان گران­تر می­شد و این نشان اهمیت فناوری است.

امیدوارم با راه اندازی مرکز نوآوری و فناوری زمین­ شناسی، معدن و صنایع معدنی و با ایجاد این زیست بوم شاهد این باشیم که در عرصه زمین­ شناسی و معدن این شرکت­ های نوپا تاثیر گذار باشند.

استان سمنان دارای پتانسیل­ های خوبی از جهت زمین شناسی و بالاخص ژئوتوریسم و میراث زمین شناختی ایران هست، که از آن جمله می­ توان به کویر چاه جام (در جنوب شاهرود)، چشمه هفت رنگ موجن (در منطقه کویری استان سمنان)، آبشار زیبای موجن و همچنین جنگل ابر که کوتاه ترین فاصله را بین کویر و جنگل دارد، اشاره نمود.

باید میراث زمین شناختی و ژئوتوریسم در این منطقه با توجه به پتانسیل­ها مورد توجه قرار گیرد، به خصوص در حوزه توسعه اپلیکیشن­های ژئوتوریستی و گردشگری که بایستی دارای قابلیت های ذیل باشند:

  1. راحت ­ترین راه­های دسترسی را نشان دهند.
  2. عکس ­های به اشتراک گذاشته زمین شناسی که توسط محققین و گردشگران گرفته شده را در اختیار کاربران قرار دهند.
  3. تسریع در شناسایی محل ­های اقامتی و خانه­های بوم گردی برای محققین و گردشگران
  4. ارائه اطلاعات علمی از جمله موقعیت جغرافیایی  و ترکیب کانی­ شناسی و ژئوشیمی و ژئومورفولوژی منطقه

مشاور عالی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بیان نمود طرح توسعه نوآوری­ ها و فناوری­ های حوزه زمین شناسی، معدن و صنایع معدنی آماده است که در همین مرکزی که امروز شکل گرفت حمایت­ های لازم را انجام دهیم. در پایان می­خواستم به این نکته تاکید کنم که بزرگترین مشکل کشور ما دانش است. در 40 سال گذشته در زمینه نفتی مدام آزمون و خطا کردیم و همچنان هم در حال تست کردن هستیم. در اقتصاد نفتی نمی­توانیم نخبه پرورش دهیم.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *