نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:02 ب.ظ

ژئوماتیک؛ صاحب دو سند رسمی و مرکز نوآوری می‌شود

ژئوماتیک؛ صاحب دو سند رسمی و مرکز نوآوری می‌شود

دکتر یاسر ابراهیمیان قاجار در گفت‌وگو با ایسنا، توسعه فناوری‌های راهبردی را از ماموریت‌های اصلی معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری دانست و افزود: از آنجایی که فناوری‌های حوزه ژئوماتیک به عنوان یکی از فناوری‌های راهبردی است؛ از این رو در این معاونت اقدام به تاسیس گروه ژئوماتیک در زیر مجموعه ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته شد.

وی ارتقای این فناوری در سال جاری (۱۴۰۰) را از برنامه‌های اصلی این گروه نام برد و اظهار کرد: ایجاد زیر ساخت‌های آموزشی و پژوهشی و ارتقای کشور، ترویج و فرهنگ‌سازی فناوری ژئوماتیک، تبادلات بین‌المللی، توسعه فناوری در صنایع موجود و توسعه بازار محصولات دانش بنیان از جمله ماموریت‌های گروه ژئوماتیک این ستاد به شمار می‌رود.

ابراهیمیان، فناوری‌های مکان‌محور را از جمله زیربناهای توسعه پایدار توصیف کرد و یادآور شد: از این رو یکی از اقدامات اساسی ما برای توسعه زیرساخت‌های این فناوری تدوین اسناد راهبردی است. چرا که در حال حاضر در اسناد بالادستی به صورت کمرنگ به این فناوری پرداخته شده است، ضمن آنکه در برنامه توسعه ششم نیز بندهای محدودی به فناوری ژئوماتیک اختصاص یافته است.

وی خاطر نشان کرد: از این رو در تلاش هستیم که در تدوین برنامه هفتم نقش آفرینی بیشتری داشته باشیم تا مواد قانونی بیشتری به این فناوری به تصویب برسد.

تدوین ۲ سند برای توسعه فناوری‌های ژئوماتیک

وی از تدوین سند راهبردی فناوری‌های ژئوماتیک خبر داد و اظهار کرد: تدوین این سند مراحل نهایی را طی می‌کند و به‌زودی برای دریافت نظرات محققان این حوزه در اختیار دستگاه‌های اجرایی و فعالان بخش خصوصی قرار خواهد گرفت.

رئیس گروه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تدوین سند جامع ژئوماتیک کشور را از دیگر اقدامات این گروه در معاونت علمی ریاست‌جمهوری عنوان کرد و ادامه داد: نسخه اولیه این سند تهیه شده است و در مجلس شورای اسلامی برای تصویب مراحل قانونی خود را طی می‌کند.

وی اضافه کرد: این سند از سوی مجلس به دستگاه‌های متولی برای اظهار نظر ارسال خواهد شد و پس از بررسی آن در کمیسیون مربوط مورد بررسی قرار می‌گیرد تا برای تصویب در صحن علنی مجلس در نوبت قرار گیرد.

ابراهیمیان با اشاره به اقدامات برای به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در حال حاضر تدوین برنامه هفتم توسعه آغاز نشده است، از تلاش‌های این کارگروه در مشارکت در تدوین این سند خبر داد و گفت: از این طریق درصدد هستیم تا بتوانیم تمرکز بر روی فناوری‌های مکان محور را در این سند ارتقا دهیم.

راه‌اندازی شتابدهنده ژئوماتیک

وی ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه توسعه فناوری‌های ژئوماتیک از طریق برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی را از دیگر ماموریت‌های کارگروه ژئوماتیک ستاد توسعه حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی نام برد و اضافه کرد: علاوه بر آن در زمینه رسوخ فناوری‌های ژئوماتیک در صنعت و توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان این حوزه برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است؛ از این رو کلیه فعالان این عرصه که ایده‌هایی برای توسعه بازار و یا نفوذ این فناوری در صنایع دارند، آن‌ها را به ما ارائه دهند. این ستاد از این ایده‌ها حمایت خواهد کرد.

وی توسعه کسب‌وکارهای دانش بنیان در قالب راه اندازی شتابدهنده‌ها را از دیگر ماموریت‌های این ستاد ذکر کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر راه‌اندازی یک شتابدهنده در این زمینه مجوز راه‌اندازی مرکز نوآوری در این حوزه را دریافت کردیم که با تزریق بودجه لازم در زمینه ایجاد این مرکز نوآوری اقدام خواهد شد.

https://mirnews.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *