نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

7 اردیبهشت 1403 8:28 ق.ظ

کیفیت، اولویت تولید خودروهای جدید ملی

فاطمه امیراحمدی27 بهمن 1399

تحریم سبب شد تا تولید خودروهایی با آرم ملی رو به ازدیاد باشد. در کنار سمند، دنا و… تارا هم قرار است به‌عنوان خودرو داخلی با آرم گروه صنعتی ایران‌خودرو وارد بازار شود.

موضوع کیفیت و ارزبری برای مدل‌های ملی از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا انتظار می‌رود قطعات یک خودرو بومی نیز در داخل تولید شود. کیفیت و میزان ارزبری دو موضوع قابل‌تامل در خودروهای تازه‌وارد به سبد محصولات خودروسازان داخلی است. بخش زیادی از کیفیت یک خودرو مربوط به قطعات آن است؛ از این‌رو باید دید زنجیره تامین داخلی در تولید قطعات چقدر به موضوع کیفیت در کنار کمیت توجه داشته‌اند.

تولید براساس استاندارد یورو۵

سعید صبوری، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور درباره کیفیت قطعات تولیدی تارا به صمت گفت: تنوع خودروهای ملی در حال ازدیاد بوده و قرار است براساس آخرین استانداردهای روز تولید شوند؛ از این‌رو تارا هم بر مبنای استاندارد یورو۵ تولید خواهد شد.

وی افزود: به‌لحاظ ساختار و فیس‌لیفت مدل‌های جدید بسیار متفاوت با خودروهای قدیمی هستند. خودروسازان تلاش دارند با فناوری جدید حداکثر رضایت مشتریان را جلب کنند؛ بنابراین قطعاتی مانند قوای محرکه، اکسل و… با پیاده‌سازی آخرین ورژن‌های موجود در حال تولید است.

او ادامه داد: بحث کمی و کیفی در بحث خودکفایی و تعمیق ساخت داخل مهم بوده و هر دو موضوع از سوی قطعه‌سازان کشور درنظر گرفته شده است؛ از این‌رو کیفیت خودروهای داخلی جدید نسبت به مدل‌های قدیمی بسیار ارتقا یافته است.

این قطعه‌ساز تصریح کرد: در طراحی این خودروها تفاوت‌ها کاملا محسوس است و ظاهر شکیل آنها توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به‌عنوان نمونه، دناپلاس به‌لحاظ ظاهر و فنی قابل مقایسه با پژو ۴۰۵ نیست.

کیفیت اولویت نخست

عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه تاکید و فشار خودروساز برای تامین قطعات در داخل موضوع کیفیت است، گفت: کیفیت مواد اولیه و قطعات مدل‌های جدید بسیار مورد تاکید است. البته برخی روی موضوع کیفیت شانتاژ می‌کنند و انتقادهایی دارند که نادرست است.

صبوری گفت: تردیدی وجود ندارد که کیفیت خودروهای داخلی در حال بهبود بوده و تلاش‌ها در این راستاست. به‌عنوان نمونه، مواد اولیه مصرف داخلی همان موادی است که سایر خودروسازان در جهان استفاده می‌کنند، زیرا این مواد اولیه صادر هم می‌شوند.

او گفت: هر فردی که تجربه رانندگی با خودروهای قدیمی و جدید را داشته باشد، تفاوت‌ را درک می‌کند.

این کارشناس حوزه خودرو با اشاره به رسانه‌ها اضافه کرد: رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی نقش بسزایی دارند و درواقع رسالت آنها پشتیبانی و حمایت از محصولات داخلی است.

تولید براساس ارزش‌افزوده

عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور درباره کاهش ارزبری خودروهای جدید از جمله تارا گفت: ارزبری این خودروها حداقلی است و در ابتدای تولید ارزبری آنها شاید به‌اندازه خودروهای فعلی باشد که سال‌ها از عمر ساخت آنها گذشته است و این یک مزیت بزرگ برای صنعت خودرو است.

وی یادآور شد: قطعاتی هم که وارد می‌شوند، تولیدشان در داخل توجیه اقتصادی ندارد. درباره خودروهای قدیمی ممکن است قطعات کامل وارد و در داخل مونتاژ می‌شد اما درحال‌حاضر خودروهای جدید اگر قطعاتی وارد می‌شود به‌طور کامل نبوده و بخشی از قطعات ریزتر در داخل تولید و بخشی که تولیدش توجیه اقتصادی ندارد وارد می‌شود. به‌طور قطع ارزش‌افزوده قطعات فعلی بیشتر است.

صبوری با بیان اینکه ارزبری قطعات نسبت به نرخ آنها بسیار کاهش یافته، گفت: قطعاتی که وابستگی ارزی داریم یا تولیدشان توجیه اقتصادی ندارد یا فناوری ساخت آنها را در داخل وجود

ندارد.

۱۰ درصد ارزبری برای تارا

عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در پاسخ به این پرسش که این قطعات چند درصد خودروهای جدید را شامل می‌شوند، گفت: بستگی به نوع خودرو دارد اینکه اتومات باشد یا دستی، فول‌آپشن باشد یا با حداقل‌های امکانات باشد. اما به‌طور میانگین می‌توانیم بگوییم برای خودرویی مانند تارا حداکثر ۱۰ درصد ارزبری وجود دارد. همچنین لازم به بیان است که بخشی از این ارزبری مربوط به مواد اولیه بوده که در داخل تولید نمی‌شود و وارداتی است.

وی اظهارکرد: ارزبری موجود فقط مربوط به صنعت خودرو نبوده و درباره سایر صنایع هم صدق می‌کند. صبوری در پایان تاکید کرد: خودروهای ملی جدیدی که در حال تولید است کیفیت مهم‌تر از کمیت بوده که خودروسازان و قطعه‌سازان روی آن تمرکز کرده‌اند. حتی اگر پیش‌تر برای کاهش نرخ تمام‌شده روی قطعه‌ساز فشار وجود داشت امروز به‌دلیل توجه به کیفیت روی این موضوع پافشاری نمی‌شود که قطعه باید با حداقل نرخ تولید و تامین شود. خودروساز آنالیز قیمتی را براساس هزینه‌کردها پذیرفته است.

فیس‌لیفت جدید

پیمان یزدان‌بخش، عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران و یکی از قطعه‌سازان داخلی هم درباره کیفیت خودروهای جدید ملی به صمت گفت: از زمانی که شرکت ایکاپ به‌عنوان متولی تولید پژو ۳۰۱ در ایران تشکیل شد، تلاش این بود که خودروهای جدید با ۶۰ درصد داخلی‌سازی تولید و عرضه شوند. از این‌رو با خروج شرکت پژو، خودروساز داخلی سعی کرد مدل جدید جایگزین را هم با حداکثر داخلی‌سازی تولید کند. وی افزود: ایران‌خودرو قرار است تارا را به‌عنوان خودرو جایگزین با فیس‌لیفت جدید و ۸۰ درصد داخلی‌سازی وارد بازار ایران کند و پیش از سال جدید ۱۰۰۰ خودرو از این مدل به بازار عرضه خواهد شد.

او ادامه داد: در مرحله نخست این خودرو با بیشترین عمق ساخت داخل ساخته و در اختیار مصرف‌کننده داخلی قرار می‌گیرد. آزمایش‌های اولیه و نمونه‌سازی‌ها نهایی شده و تولید انبوه قطعات آغاز شده است. یزدان‌بخش درباره کیفیت قطعات تارا گفت: با توجه به اینکه پژو ۳۰۱ هم قرار بود با حداکثر عمق ساخت داخل باشد قطعه‌سازان داخلی از سوی خودروساز بین‌المللی آدیت شدند و درحال‌حاضر همان قطعه‌سازان که از نظر خودروساز بین‌المللی توان و دانش مورد نیاز را داشت قرار است قطعات را تامین کنند؛ از این‌رو با اطمینان می‌توان گفت تارا در کلاس جهانی و هم‌رده خودروهای شرکت‌های پژو و سیتروئن تولید می‌شود.

کاهش ارزبری

عضو کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران درباره میزان ارزبری این خودرو توضیح داد: درحال‌حاضر با تجربه‌ای که از تحریم داشتیم بسیاری از قطعه‌سازان تلاش دارند ۱۰۰ درصد محصولات را در داخل تولید کنند. اگر متوسط ارزبری خودرو پیش‌تر ۲ هزار دلار بود، درحال‌حاضر با برگزاری میزهای تخصصی و نمایشگاه‌های دائمی خودروسازان این عدد به ۱۲۰۰ دلار کاهش یافته است. او عنوان کرد: قسمت عمده این ارزبری هم مربوط به مواد اولیه‌ای است که در داخل کشور تولید نمی‌شود مانند مواد پلیمری که ناچار باید وارد شود. اما قطعات بدنه، چراغ‌ها، قطعات تزئینی، فلزی، موتوری و… داخلی‌سازی شده‌اند؛ بنابراین می‌توان مدعی بود که خودرویی ملی براساس کلاس جهانی با ارزبری بسیار پایین در حال تولید در کشور است.

سخن پایانی

بنابر این گزارش خودروهای جدید ملی براساس بیشترین تعمیق ساخت داخل و با کلاس جهانی در حال تولید و عرضه است. براساس گفته قطعه‌سازان کیفیت، اولویت نخست تولید این خودروها بوده و فشاری برای کم گذاشتن از کیفیت برای کاهش نرخ تمام‌شده وجود ندارد.

https://www.smtnews.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *