نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 5:01 ب.ظ

وضعیت پژوهش های کاربردی در کشور ناامید کننده است

رئیس جدید مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور معرفی شد - ایسنا

۲۶/۹/۹۹

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، دکتر پریسا علیزاده، سرپرست معاونت پژوهشی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در نشست علمی «آکادمی و جامعه؛ مسالۀ کاربست پژوهش در ایران» که به مناسبت هفته پژوهش به میزبانی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد ضمن اشاره به اینکه آمارها نشان میدهد وضعیت تولید علم کشور در وضعیت خوبی قرار دارد گفت: وقتی آمار و ارقام را بررسی میکنیم متوجه میشویم ایران از نظر وضعیت تولیدات علمی در جایگاهی خوبی قرار گرفته است اما با نگاهی به مشکلات صنعت و جامعه و زندگی مردم دچار تردید میشویم که نقش این دستاوردهای علمی در حل مسائل کشور چیست. وی افزود: ما باید  بررسی کنیم که بر چه اهداف سیاستی تمرکز کرده ایم که افزایش تولیدات علمی به اولویت ما تبدیل شده است و ازکاربرد آنها غفلت کرده ایم.

دکتر علیزاده در ادامه ضمن اشاره به افزایش بودجه پژوهش در کشور افزود: با وجود افزایش بودجه پژوهش در کشور، برای پژوهش های کاربردی منابع کمتری صرف میکنیم و واقعیت این است که به لحاظ سیاستگذاری دچار نوعی تکرار هستیم و بدون برنامه ریزی برای اصلاح وضعیت همچون سالهای قبل حرکت میکنیم.

وی در ادامه ضمن بررسی شرایط موجود در دیگر کشورها تاکید کرد در کشورهای دیگر نیز بر روی پژوهش های نظری کار زیادی میشود اما در زمینه پژوهش های کاربردی هم تلاش میشود و روی مسائل صنعت و جامعه نیز متمرکز هستند.

سرپرست معاونت پژوهش و فناوری مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، در خصوص تامین مالی پژوهش گفت: وقتی  پژوهش توسط نهادهای دولتی تامین میشود انتظار این است که نتیجه پژوهش نیز تایید کننده عملکرد آن نهاد باشد. حرکت به سمت تامین مالی مستقل و استفاده از منابع نهادهای خصوصی یکی از متغیرهایی است که میتواند به ما کمک کند تا از شرایط فعلی فاصله بگیریم و پژوهشهای کاربردی‌تر و مسأله محور تعریف کنیم.

وی در پایان سخنرانی خود تقاضا محور شدن پژوهش ها و تولید پایان نامه هایی با محوریت مسايل اجتماع و صنعت را امری ضروری دانست و اظهار کرد باید تلاش کنیم تا با تنوع منابع مالی پژوهش نتایج تحقیقات به شکل موثری در زندگی همه  مردم نمود پیدا کند.

https://www.nrisp.ac.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *