نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 8:52 ق.ظ

کشاورزی حفاظتی راهکار افزایش مواد آلی خاک

http://media.dolat.ir/uploads/org/160734042618270200.jpg

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فائو اعلام کرده است که حفظ تنوع زیستی زندگی در خاک باید حفظ شود، نکته مهم این است که باید میزان ماده آلی خاک را افزایش دهیم که این امر راهی به جز کشاورزی حفاظتی ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از مجموع ۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی که به صورت آبی کشت می‌شود، ۱.۲ میلیون هکتار اراضی درجه یک است و باقی اراضی یعنی ۶.۸ میلیون هکتار مبتلا به برخی محدودیت‌ها هستند؛ کمبود عمق خاک، سنگ‌ریزه، شن‌ریزه و شوری قابل توجه دارد و ۴.۳ میلیون هکتار از این میزان مبتلا به شوری است.

وی افزود: ما در ایران تنها  ۱.۲ میلیون هکتار خاک حاصلخیز داریم و باید قدر خاک‌های درجه یک و خاک‌های کشاورزی را بدانیم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:  فائو اعلام کرده است که حفظ تنوع زیستی زندگی در خاک باید حفظ شود، نکته مهم این است که باید میزان ماده آلی خاک را افزایش دهیم که این امر راهی به جز کشاورزی حفاظتی ندارد.

وی افزود: کشاورزی حفاظتی شامل خاک‌ورزی حفاظتی با حداقل شخم است که ابزارهای خاص خودش را دارد و با رعایت تناوب کشت و نهایتاً استفاده از پوشش‌های گیاهی و حفظ بقایای گیاهی انجام می‌شود.

خاوازی در رابطه با فرسایش خاک گفت: فرسایش خاک حدود ۱۵.۵ تا ۱۶ تن در هکتار است که با توجه به  محدودیت‌هایی که در منابع خاک در کشور داریم، باید به طور جدی به آن بپردازیم.

وی افزود: آبخیزداری از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری است تا بتواند با این روش بخش بالایی از فرسایش را کنترل کند، چراکه در آبخیزداری به ازای هر هکتار ۹ تن از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت رسوبات پشت سدها خاطرنشان کرد: این رسوبات بخشی از مواد آلی و خود خاک هستند که می‌توانند از لحاظ پایداری خاک برای نسل آینده اهمیت داشته باشند.

http://dolat.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *