نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

1 اردیبهشت 1403 6:54 ب.ظ

ظهور کلون های تفکر دیجیتال و اینکه در مورد آنها چه باید کرد

توسط دانشکده حقوق دانشگاه قطر1 دسامبر 2020اعتبار: دامنه عمومی Pixabay / CC0

در فیلم “معضل اجتماعی” ، مستندی از  نتفلیکس که به تازگی به دلیل افشای افراطی آن در راس اخبار قرار گرفته است . درباره مدیران سابق در شرکت های بزرگ فناوری مانند فیس بوک ، توییتر و اینستاگرام ، و دیگران ، است و در مورد چگونگی ایجاد فایل های کاربران سابق خود که در الگوریتم های پیچیده به اشتراک می گذارند می باشد . آنها نه تنها اقدامات کاربران را پیش بینی می کند بلکه همچنین می دانند کدام محتوا ی آنها را در سیستم عامل های خود نگه دارند. دانشی که شرکت های فناوری بدون رضایت و آگاهی از فعالیت های دیجیتالی کاربران خود آنها را طعمه می کنند .

اما دانشیاردانشگاه  جان تروبی و استادیار بالینی رافائل براون در مرکز قانون و توسعه دانشگاه قطرموضوع دیگری را که شرکت های فناوری به دنبال آن هستند و به ضرر زندگی مردم است دنبال می کنند و تحقیق می کنند که ما چگونه می توانیم در این مورد کاری انجام دهیم. پروفسور براون ، یکی از این افراد می گوید: “ما یک سال قبل از پخش مستند نتفلیکس روی مقاله دیجیتال کلون کار می کردیم. بنابراین ، هم نویسندگان  و هم ما از دیدن داستان فاش شده توسط این مستند ، که موید آنچه تحقیقات ما یافته است ، متعجب نشدیم.”

مقاله آنها که درقالب قانون فناوری اطلاعات و ارتباطات منتشر شده است ، “کلون های فکری دیجیتال” را شناسایی می کند ، که به عنوان دوقلوهای دیجیتالی عمل می کنند که به طور مداوم داده های شخصی را به طور واقعی جمع می کنند و سپس داده ها را پیش بینی و تجزیه و تحلیل می کنند تا تصمیمات افراد را دستکاری کنند.

فعالیت برنامه ها ، حساب های رسانه های اجتماعی ، اسباب بازی ها ، ردیابی GPS ، رفتار و فعالیتهای آنلاین و آفلاین و سوابق عمومی همه برای فرموله کردن آنچه آنها یک کلون فکر دیجیتال می نامند استفاده می شود. در مقاله کلون تفکر دیجیتال به عنوان “یک دوقلوی دیجیتال شخصی سازی شده متشکل از تکرار تمام داده ها و رفتارهای شناخته شده بر روی یک فرد زنده خاص تعریف می شود ، که در زمان واقعی انتخاب ها ، تنظیمات ، روند رفتاری و فرایندهای تصمیم گیری آنها را ثبت می کند.”

پروفسور تروبی ، یکی از نویسندگان این تحقیق می گوید:

“الگوریتم های موجود یا آینده هوش مصنوعی (AI) در حال حاضر می توانند این داده های شخصی را پردازش کنند تا استراتژی ها را در زمان واقعی آزمایش کنند تا با استفاده از الگوهای رفتاری بسیار دقیق ، تصمیمات مصرف کننده یا آنلاین شخص را پیش بینی ، نفوذ و دستکاری کنند و تعیین کنند که چه عواملی برای این کار ضروری هستند  تا تصمیمی متفاوت برای ظهور و اجرای انواع شبیه سازی ها قبل از آزمایش آن در دنیای واقعی  تعیین شود.

به عنوان مثال پیش بینی اینکه آیا شخصی تلاشی برای مقایسه قیمت های آنلاین خرید انجام می دهد یا خیر ، اگر این کار را انجام ندهد ، برای خرید خود حق بیمه می پردازد. این دستکاری دیجیتالی توانایی فرد در انتخاب آزادانه را کاهش می دهد. خارج از  موضوع بازاریابی مصرف کننده ، تصور کنید اگر موسسات مالی از کلون های تفکر دیجیتال برای تصمیم گیری مالی استفاده کنند ، مانند اینکه آیا شخصی وام خود را بازپرداخت می کند یا خیر. چه می شود اگر شرکت های بیمه با پیش بینی احتمال بیماری های آینده بر اساس رژیم غذایی ، عضویت در سالن ورزشی ، مسافتی که متقاضیان در یک روز پیاده روی می کنند – براساس سابقه موقعیت مکانی تلفن – و دایره اجتماعی خود ، همانطور که از طریق تماس تلفنی و اجتماعی آنها ایجاد می شود ، در مورد برنامه های بیمه پزشکی قضاوت کنند.

محققان پیشنهاد می کنند که برای محافظت از شهروندان در برابر سوء استفاده از کلون های تفکر دیجیتال ، نیاز به مقررات سختگیرانه داخلی وجود دارد.

نویسندگان پیشنهاد می کنند که دیدگاه های فعلی در مورد حریم خصوصی ، جایی که اطلاعات یا به عنوان یک امر عمومی یا خصوصی در نظر گرفته می شوند یا در امور متنی که اطلاعات مربوط به آنها تأثیر می گذارد و اثرات آنها قدیمی است ، مشاهده می شود. یک چارچوب انسان محور مورد نیاز است ، جایی که فرد بتواند از همان ابتدای رابطه با خدمات دیجیتال تصمیم بگیرد که آیا داده های آنها باید برای همیشه محافظت شود یا تا زمانی که آزادانه از آنها چشم پوشی کنند. این بر دو اصل استوار است: اصل مالکیت که داده ها متعلق به شخص است و داده های خاصی ذاتاً محافظت می شوند. و اصل کنترل ، که مستلزم این است که افراد مجاز به تغییر در نوع داده جمع آوری شده و در صورت ذخیره شدن آن باشند. در این چارچوب ، از مردم قبلاً پرسیده می شود که آیا داده ها را می توان با موجودی غیر مجاز به اشتراک گذاشت.

مقررات حفاظت از داده های برجسته اتحادیه اروپا و قانون حریم خصوصی مصرف کننده در کالیفرنیا در سال 2018 می تواند به عنوان پایه ای برای دولت ها در هرجایی مورد استفاده قرار گیرد تا درباره کلون های تفکر دیجیتال و همه آنچه که آنها به دنبال دارند قانون وضع کنند. اما نویسندگان همچنین سوالات مهم اخلاقی و حقوقی را در مورد وضعیت این کلون های تفکر دیجیتالی مطرح می کنند. “آیا حریم خصوصی برای انسان ها به معنای محافظت از کلون دیجیتال آنها نیز هست؟ آیا اگر شرایط و ضوابط آنها به زبانی گمراه کننده ارائه شود ، کاربران با آگاهی به شرکت ها رضایت می دهند؟

باید بین کلون دیجیتال و منبع بیولوژیکی تفاوت قائل شد. اینکه آیا می توان گفت که کلون دیجیتال به هوش آمده است یا خیر ، به تحقیق مربوط می شود . مهمترین مسئله این است که تعیین کنیم آیا هویت کلون دیجیتال همان منبع بیولوژیکی است یا خیر. دنیا بر سر یک دوراهی قرار دارد: آیا باید به کاری دیگر ادامه دهد و اجازه دهد که توسط فناوری کاملاً دستکاری شود ، یا اینکه از طریق قوانین مورد نیاز کنترل شود تا اطمینان حاصل شود که افراد داده های دیجیتالی خود را کنترل می کنند؟

https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *