نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

28 فروردین 1403 3:48 ب.ظ

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس در میان پژوهشگران پراستناد برتر جهان

عضو هیأت علمی دانشگاه در میان پژوهشگران پراستناد برتر جهان

یکشنبه 2 آذر 1399

در فهرست نهایی پژوهشگران پراستناد دنیا که توسط موسسه کلاریویت آنالتیکس(WoS) در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، نام ۱۲ پژوهشگر ایرانی به چشم می خورد. بر همین اساس دکتر مسعود رضائی در رشته کشاورزی در بین پراستنادترین پژوهشگران دنیا قرار دارد.

موسسه کلاریویت آنالتیکس هر ساله به معرفی پراستنادترین پژوهشگران دنیا (Highly Cited Researchers) می پردازد. این فهرست شامل گروهی از پژوهشگران حوزه های موضوعی علمی مختلف بوده که کلیه فعالیت های علمی ۱۰ ساله اخیر آن ها در سطح بین المللی از جمله تعداد مقالات، تعداد استناد ها، تعداد مقالات پراستناد، تعداد استناد به مقالات پراستناد مورد بررسی قرار گرفته و توانسته اند بیشترین تعداد استنادها را دریافت کنند.

بر این اساس ۶ هزار و ۳۸۹ پژوهشگر در سال ۲۰۲۰ به عنوان پژوهشگران پراستناد معرفی شدند که نسبت به تعداد پژوهشگران پراستناد برتر دنیا در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته که خود نشان دهنده ی افزایش تعداد کل پژوهشگران برتر دنیا است.

این پژوهشگران در ۲۱ رشته موضوعی انتخاب شده اند. همچنین پژوهشگرانی که در چند رشته به صورت همزمان ( Cross-Field ) فعالیت می کردند نیز تحت یک رشته جداگانه طبقه بندی شده اند. تعداد پژوهشگران انتخاب شده از یک رشته به رشته دیگر متفاوت است که علت آن تفاوت در تعداد کل پژوهشگران در رشته ها است.

بر این اساس در سال ۲۰۲۰ همچون سال ۲۰۱۹، دوازده پژوهشگر برتر ایرانی در حوزه های موضوعی بین رشته ای (۶ نفر)، کشاورزی (۲ نفر)،ریاضیات (۲ نفر) و مهندسی (۲ نفر) در لیست پراستنادترین پژوهشگران دنیا قرار گرفتند.

بنا بر گفته دکتر دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در لیست پژوهشگران برتر دنیا، نام ۱۳ کشور اسلامی مشاهده می شود و بر این اساس سهم کشورهای اسلامی حدود ۳% (۲.۸۵%) پژوهشگران برتر دنیا می باشد. کشور عربستان با ۱۲۰ نفر، مالزی با ۱۷ نفر، ایران با ۱۲ نفر و ترکیه با ۱۱ نفر بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا در میان کشورهای اسلامی را دارند.

فهرست ۲۰۲۰ پژوهشگران پراستناد دنیا نشان می دهد، آمریکا با ۲۶۵۰ نفر (۴۱.۵ درصد)، چین با ۷۷۰ نفر (۱۲.۱ درصد)، انگلستان با ۵۱۴ نفر (۸ درصد)، آلمان با ۳۴۵ نفر (۵.۴ درصد)، استرالیا با ۳۰۵ نفر (۴.۸ درصد)، کانادا با ۱۹۵ نفر (۳.۱ درصد)، هلند با ۱۸۱ نفر (۲.۸ درصد)، فرانسه با ۱۶۰ نفر (۲.۵ درصد)، سوئیس با ۱۵۴ نفر (۲.۴ درصد) و اسپانیا با ۱۰۳ نفر (۱.۶ درصد) بیشترین تعداد پژوهشگران پراستناد دنیا را دارند. بر این اساس ۸۴.۲% پژوهشگران برتر دنیا متعلق به ۱۰ کشور فوق می باشد. همچنین دانشگاه های هاروارد آمریکا با ۱۸۸ پژوهشگر، آکادمی علوم چین با ۱۲۴ پژوهشگر و استنفورد با ۱۰۶ پژوهشگر سه سازمانی هستند که بیشترین تعداد پژوهشگران برتر دنیا را در اختیار دارند.

گفتنی است دكتر مسعود رضائي داراي مدرك كارشناسي شيلات محيط زيست از دانشگاه تهران، كارشناسي ارشد و دكتري شيلات از دانشگاه تربیت مدرس مي باشد. وي هم اكنون با رتبه استاد تمام پايه 28 در دانشكده منابع طبيعي و علوم دريايي و همچنین معاون دانشجویی دانشگاه مشغول به فعاليت است. https://www.modares.ac.ir

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *