نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

10 فروردین 1403 4:32 ب.ظ

آشنایی با فلسفه و کاربرد رنگها در صنعت و مدیریت

خیلی ساده است . به دور و اطراف خود نگاهی بیندازید . فرقی نمی کند که در خانه هستید یا در اداره یا در خیابان . همه جا در اطرافمان رنگ ها را بصورت طبیعی و یا مصنوعی درک می کنیم. حتی اگر به محتوای کتابهای تاریخی و یا رویکرد های سیاسی هم توجه کنیم رنگها با خود بار معنوی عمیقی داشته اند. بطور خیلی ابتدایی روانشناسی رنگ در عکس زیر ارایه شده است . این عکس را با دقت نگاه کنید و به عکس بعدی که توصیفگری بیشتری دارد دقت کنید .

فکر کردن به رنگها و کاربرد های متنوع آنها ما را در حوزه های ادبیات و نقاشی و سینما و حوزه های صنعتی و سیاسی بدنبال خود می برد. حتی در نظریه های مدیریتی این موضوع مورد توجه بوده است . مثلا در مدیریت تغییر اینگونه نظریه ارایه شده است.

تفکر در رنگ ها چیست؟

چارچوب توسعه یافته لئون دو کالوو و هانس ورماک با نام Thinking in Colors یا پنج رنگ تغییر نامیده می شود و به آگاهی از ایده های افراد دیگر در مورد تغییر کمک می کند.

تفکر در رنگها نقاط مشخصی را برای روشن شدن عقاید دیگران در مورد موضوعات و گفتگو با یکدیگر فراهم می کند. پنج روش تفکر در رنگ ها در مورد تغییر با رنگ های زیر مشخص می شود:

  • تفکر چاپی سفید (طبیعی و ارگانیک)
  • تفکر چاپ سبز (توسعه و یادگیری)
  • تفکر چاپی قرمز (انگیزه و احساس مشترک بودن)
  • تفکر چاپی آبی (مدیریت ، برنامه ریزی و کنترل)
  • تفکر چاپی زرد (سیاست و قدرت)

1. تفکر چاپی سفید

اصل اساسی در تفکر چاپ سفید این است که رنگ سفید منعکس کننده تمام رنگ ها است. به عبارت دیگر ، تفکر چاپ سفید باعث می شود جایی برای خود سازماندهی و تفکر تکاملی فراهم شود. که نشان از باز بودن دارد و این وسیع ترین شکل را برای ایجاد تغییرات مورد نظر فراهم می کند. این بدان معنی است که خود تغییر نیز یک روند دائمی است. هدف از تغییر به معنای برطرف کردن موانع ، مشاهده آنچه اتفاق می افتد ، تحلیل و عمل بر روی احساسات (امنیت داخلی) است. معنی در این روش تفکر بسیار مهم است.

2. تفکر چاپی سبز

تفکر چاپ سبز مربوط به رشد و پیشرفت تغییرات مورد نظر است. این در مورد ایده های افراد (با انگیزه و ظرفیت یادگیری) از طریق تأمل ، اشتراک دانش و آگاهی است. نتیجه همیشه قابل پیش بینی نیست ، زیرا این امر به ظرفیت یادگیری به شدت بستگی دارد.

3. تفکر چاپی قرمز

اصل شروع تفکر چاپ قرمز عامل انسانی است. افراد باید تحت تأثیرو جذب قرار بگیرند (برای مثال با کمک پاداش) و تحریک شوند. از جمله ابزار HRM ، کلید دستیابی به تغییرات مورد نظر است که در اینجا ، عمدتاً مربوط به پاسخگویی به جنبه های نرم یک سازمان است.

4- تفکر چاپی آبی

تفکر چاپ آبی مبتنی بر طراحی منطقی و اجرای تغییرات مورد نظر است. این امر عمدتا مربوط به کنترل ، برنامه ریزی و مدیریت تغییرات است ، به طوری که نتیجه هم قابل پیش بینی و هم واضح است. تغییرات در نظر گرفته شده به ویژه ماده و شکل است.

5. تفکر چاپی زرد

تفکر چاپی زرد در مورد قدرت است. با مدیریت منافع و تلاش برای دستیابی به اهداف پیچیده ، تغییرات مورد نظر انجام می شود. منافع مشترک همیشه از اهمیت ویژه ای برخوردار نیستند و سیاست نقش مهمی ایفا می کند. با داشتن قدرت ، تغییرات مورد نظر قابل اجرا هستند. به دست آوردن تعادل یک چالش مداوم است.

اما حالا به دنیای فروش و بازاریابی بیاییم و نگاهی به عکس زیر بیندازیم.

اکنون که تصویری از پنج روش تفکر در رنگها در مورد تغییر شکل گرفته است ، می توانید تصویری از انواع دیگر مسیرهای تغییر نیز ایجاد کنید که این رنگها دلالت دارند.

فکر کردن در رنگها ممکن است هنگام تشخیص یا تجزیه و تحلیل رویکردی که با توجه به تغییرات مورد نظر صورت می گیرد ، کمک کند. آگاهی و بینش به تنهایی حتی می تواند مؤثر باشد. تفکر در رنگها ممکن است به تغییرات مداوم و درک افراد در پشت آن تغییرات کمک کند. تفکر در رنگها می تواند به شما در موفقیت کمک کند.

کاربرد رنک در یک کارخانه با توجه به تفاسیری که شد انجام می شود . :

همه وسایل نقلیه و متحرک دارای رنک نارنجی هستند.

مکانهایی که تردد در آنها مجاز است دارای رنگ سبز هستند .

وسایل اورژانسی و حفاظتی دارای رنگ قرمز می باشند و ……

قصد ما در اینجا تشریح کلیت موضوع ارتباط جنبه های هنری و علمی صنعتی بود و نه وارد شدن به جزییات .

منبع کمکی ؛

Thinking in Colors by Leon de Caluwe and Hans Vermaak

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *