نوآوری در مدیریت برای توسعه پایدار

Kolnegar Private Media (Management Innovation for Sustainable Development)

6 اردیبهشت 1403 12:17 ق.ظ

چگونه دنیای در سایه صنعت مبتنی بر داده آزادی های ما را از بین می برد

How the shady world of the data industry strips away our freedoms

10 آگوست 2020 توسط Uri Gal ،

سؤال اخیر از روسای آمازون ، فیس بوک ، گوگل و اپل در کنگره ایالات متحده ، تهدیدی را که اقدامات آنها برای حفظ حریم خصوصی و دموکراسی ما ایجاد می کند ، برجسته کرده است.با این حال ، این چهار شرکت بزرگ تنها بخشی از یک سیستم گسترده و پیشرفته نظارت بر اطلاعاتی انبوه هستند.

در این شبکه هزاران کارگزار داده ، آژانس های تبلیغاتی و شرکت های فناوری وجود دارد. آنها داده ها را از میلیون ها نفر، اغلب بدون رضایت یا دانش صریح آنها جمع آوری می کنند .

در حال حاضر ، این شامل داده های مربوط به همه گیری COVID-19 است. به عنوان مثال ، غول اطلاعات Palantir نتایج آزمایشگاهی و وضعیت اورژانس را به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده ارائه داده است.

آنها چقدر می دانند؟

شرکت های داده  ، اطلاعات مربوط به فعالیت آنلاین ، مکان ، DNA ، سلامتی و حتی نحوه استفاده از ماوس را جمع می کنند. آنها از طیف وسیعی از تکنیک ها استفاده می کنند ، مانند:

  • ردیاب های وب تقریباً در هر صفحه در اینترنت کاشته شده اند ، که فعالیت های مرور ما را دنبال می کنند.
  • دستگاههای خانگی “هوشمند” اطلاعات جزئیات عادات و موقعیت استفاده ما را فاش می کنند.
  • میلیون ها برنامه موبایل که اطلاعات ما را به اشخاص ثالث ناشناخته می فرستند ، از جمله اطلاعات حساس مانند زمان آخرین رابطه جنسی.
  • میلیون ها خرده فروش عادت خرید و حرکات درون فروشگاهی ما را ردیابی می کنند.

این ردیابی های گسترده میلیاردها داده ایجاد می کند که می تواند جنبه های زندگی ما از جمله وضعیت خانوادگی ، درآمد ، وابستگی سیاسی ، منافع ، دوستی و گرایش جنسی ما را آشکار کند.

شرکت های داده از این اطلاعات برای گردآوری پروفایل های دقیق مصرف کننده استفاده می کنند. اینها برای اهدافی از جمله هدف قرار دادن ما در تبلیغات ، تعیین صلاحیت ما برای وام و ارزیابی ریسک پذیری زندگی ما استفاده می شود.

صنعت داده در استرالیا

برخی از بزرگترین شرکتهای داده جهان در استرالیا فعالیت می کنند. Quantium یک شرکت تجزیه و تحلیل داده های استرالیایی است که داده هایی را از شرکای مختلف از جمله NAB ، Qantas ، Woolworths که صاحب 50٪ شرکت هستند و Foxtel بدست می آورد.

این مشارکتها به Quantium اجازه می دهد تا “با استفاده از تصویری بی نظیر از رفتارهای بیش از 80٪ از خانواده های استرالیایی ، معاملات بانکی ، خانگی و خرده فروشی را وارد اکوسیستم داده های مصرف کننده کند.”

سخنگوی این شرکت به نشریه گفت: بیشتر کارها این است که “دانش داده و هوش مصنوعی با داده های شناسایی شده طرف اول  ، تهیه شده توسط مشتری کار می کنند.” از این طریق ، Quantium “بینش و ابزار پشتیبانی هوش مصنوعی در تصمیم گیری” را برای مشتری ارائه می دهد.

داده های ناشناس یا “شناسایی نشده” هنوز هم می توانند با دقت دوباره شناسایی شوند. حتی اگر جزئیات شخصی با تبدیل شدن به یک کد الفبایی مشخص شود ، روش تبدیل در اکثر شرکت ها یکسان است.

بنابراین ، هر کد منحصر به فرد است و می توان از آنها برای شناسایی آنها در اکوسیستم داده های دیجیتال استفاده کرد.

چطورکار می کنند؟

شرکت های داده به طور عمده در سایه فعالیت می کنند. ما به ندرت می دانیم چه کسی اطلاعاتی را در مورد ما جمع آوری کرده است ، چگونه آنها را استفاده می کند ،  به چه کسی آنها  را می دهد ، درست است ، یا چقدر پول توسط آن ساخته می شود.

LiveRamp Acxiom یک شرکت مستقر در ایالات متحده است که با شرکت Neine Entertainment استرالیا همکاری می کند. این مشارکت به Nine Network اجازه می دهد تا بازاریابان به داده های آنلاین و آفلاین دسترسی یابند تا مصرف کنندگان را در سراسر شبکه دیجیتال مورد هدف قرار دهد.

این داده ها ممکن است شامل لیست انتخاباتی استرالیا باشد که LiveRamp سال گذشته به آن دسترسی پیدا کرد.

به طور مشابه ، Optum یک شرکت داده بهداشتی مستقر در ایالات متحده است که اطلاعات مربوط به سوابق بیمارستانی ، سوابق الکترونیکی بهداشتی و ادعای بیمه ای را جمع آوری می کند.

این داده ها در مورد بیش از 216 میلیون نفر وجود دارد و از این روش برای ایجاد یک الگوریتم پیش بینی کننده که نشان دهنده تبعیض درمورد بیماران سیاه پوست است استفاده می کند.

دموکراسی ما را به خطر می اندازد.

شیوع ، دامنه و مخفی کاری داده های فوق الذکر با اصول اساسی یک دموکراسی لیبرال مطابقت ندارد.

به گفته عیسا برلین فیلسوف ، لیبرال دموکراتها فقط در صورت داشتن شهروندان مستقل با دو نوع آزادی می توانند شکوفا شوند:

    آزادی بیان  ، انتخاب و اعتراض.

    آزادی از بازرسی و مداخله غیرمجاز.

جهان محور داده های ما نشان دهنده ی كاهش شدید هر دو آزادی است. آزادی انتخاب ما هنگامی آسیب پذیر می شود که محیط های اطلاعاتی به ما توجیه کنند که ما را نسبت به رفتارهایی که  طرف های دیگر از آن سود می برد ، سوق دهد.

فضای خصوصی ما همه در یک محیط دیجیتالی فرو رفته است و در آنجا هر کاری که انجام می دهیم توسط اشخاص تجاری و دولتی ضبط ، پردازش و استفاده می شود.

چگونه می توانیم از خود محافظت کنیم؟

اگرچه توانایی ما برای قطع ارتباط از دنیای دیجیتال و کنترل اطلاعات ما به سرعت در حال از بین رفتن است ، اما هنوز اقداماتی وجود دارد که می توانیم برای محافظت از حریم شخصی خود انجام دهیم.

ما باید در اجرای قانون برای محافظت از آزادی های مدنی خود متمرکز شویم. قانون حق استفاده و اطلاعات مربوط به مصرف کننده استرالیا از تضمین محافظت از داده های مناسب متوقف نمی شود. کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا در گزارش سال 2019 این موضوع را برجسته کرده است.

در سال 2014 ، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده قوانینی را برای مصرف کنندگان مشخص کرد تا مشخص کنند که واسطه ها درباره آنها اطلاعاتی دارند و اینکه به آنها دسترسی دارند.

همچنین توصیه می شود:

  • کارگزاران موظفند منابع داده خود را فاش کنند.
  • خرده فروشان برای مصرف کنندگان فاش کنند که داده های خود را با کارگزاران به اشتراک می گذارند
  • مصرف کنندگان مجاز به امتناع از آن هستند.

اگر به آزادی های خود اهمیت می دهیم ، باید تلاش کنیم تا قوانین مشابهی در استرالیا اعمال شود.  https://techxplore.com

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *